Manželská história (Marriage Story)
Manželská história začína stručným, dojmovým predstavením milujúceho sa páru. On – Charlie Barber (Adam Driver) predstavuje ju, ona – Nicole Barber (Scarlett Johansson) predstavuje jeho. Všetko je prirodzené, dojímavo veselé a plné drobných vzťahových detailov z bežného každodenného života. Ani on, ani ona nie sú žiadnymi žánrovými figúrkami, ale organicky stvárnenými, živými postavami. A divák nemá žiadny problém stotožniť sa s nimi na základe vlastných životných skúseností.
Charlie aj Nicole v prvých minútach zosobňujú takmer dokonalý pár. O to prekvapivejšia je hneď ďalšia scéna, kruto budujúca premisu celého nasledujúceho príbehu. On aj ona sedia naproti manželskému poradcovi, v replike zaznie slovo odlúčenie a vo vzduchu nemilosrdne visí zatiaľ nikým nevyrieknutá možnosť rozvodu. Všetko pekné, čo skôr jeden o druhom povedali, je súčasťou ručne spísaných listov na pripomienku niekdajšieho zdanlivo idylického manželského spojenia. Zatiaľ, čo Charlie by rád svoje vyznanie prečítal, Nicole sa zdráha... Tvorcovia však vedia veľmi dobre, kedy v príbehu má nastať ten správny moment, aby bolo Nicoline vyznanie nakoniec vyslovené nahlas.
Ona bola herečka populárna z jediného tínedžerského filmu, nakrúcaného v L. A. On režisér z malého divadla v New Yorku, ktorý jej dopomohol uniknúť z vplyvu mainstreamu a rozvinúť jej možnosti v charakternom herectve na pódiu. Nicole svojou niekdajšou popularitou pomohla upozorniť na divadlo, pre ktoré Charlie režijne tvoril. Popularita divadla postupne vzrástla a s ňou prišiel tiež grant za Charlieho podľa kritiky priam geniálny umelecký prínos. Sľuboval Nicole, že sa niekedy v budúcnosti aj s ňou vráti do Los Angeles a podporí ju v jej snahe dostať miesto v televízií. Sľub však nikdy nesplnil... Ona teraz hľadá vlastný tvorivý výraz v nádejnom pilotnom diely bizarného televízneho seriálu. Ich spoločný syn Henry (Azhy Robertson) je, samozrejme, v L. A. s ňou. Obaja manželia by chceli vyriešiť svoj vzťah v mieri a zostať priateľmi. Avšak na naliehanie rozvodových právnikov, veľa ich počiatočných sľubov zostane nesplnených. V následnom konflikte sa zvrtne aj to, čo nik pôvodne nepredpokladal... Zo syna sa nenápadne stane trofej v spore a, ako to tak zvykne bývať, nástroj jedného v páre na poníženie toho druhého, pričom on sám zostane akoby odstavený na vedľajšej koľaji.
Ústredné duo manželských postáv na seba strháva pozornosť aj vo svojom láskyplnom, aj konfliktnom výraze. Láska, priateľstvo aj postupne sa odhaľujúce do určitej doby nevyrieknuté výčitky - to všetko je možné identifikovať z precíteného herectva Adama Drivera a Scarlett Johansson. Smiech sa strieda so smútkom až zúfalstvom, divoké prejavy emócií s pozvoľnou rezignáciou a prípadným zmierením sa s nepríjemným stavom. Oporou ústredného páru sú tiež výrazné vedľajšie postavy – či už ide o svojrázne energickú babičku Sandru (Julie Hagerty), zábavne zmätenú Nicolinu sestru Cassie (Merritt Wever), profesionálne sa pretvarujúcu právničku Noru Fanshaw (Laura Dern), starnúceho advokáta Berta Spitza (Alan Alda) vkladajúceho do sporu svoje vlastné skúsenosti, či jeho mimoriadne hádavého nástupcu Jaya Marrota (Ray Liotta). Scenár režiséra Noaha Bambacha brilantne stavia na rodinných vzťahoch a každodenných životných situáciách. Necháva znieť naplno veľmi dobre prepracovaný dialóg a sústredí sa predovšetkým na emocionálne vykreslenie postáv v tej ktorej scéne, aby herci mali dosť priestoru na prejavenie vlastného tvorivého talentu.
Režisér svojím prístupom pripomenie práce Ingmara Bergmana a Woodyho Allena. Sústredí sa na komplikovanú psychologickú problematiku, ale zároveň pri stvárnení bežných životných situácií na správnych miestach niekedy vtipne, niekedy láskavo, občas však aj dosť trpko ironizuje. Inteligentne sa pri tom pohráva s očakávaniami diváka od tematicky podobných príbehov a čiastočne svoj film odlišuje od predchádzajúcich stvárnení témy v štýle Kramerová vs. Kramer na striebornom plátne. Melancholické, atmosféru dodávajúce, občas aj hravé hudobné tóny Randyho Newmana vytvoria dojem akejsi nostalgie a staromódnosti. Takmer až citujú podobné použitie hudby vo filmoch spomínaných režijných legiend.
Hoci sa kamera Robbieho Ryana pohybuje najmä interiérmi domov, advokátskych kancelárií, súdnych dvorov, či divadelného javiska, svoje výrazné zastúpenie v príbehu má aj stručné využitie prostredia dvoch miest: New York je významovo prepojený s Charlieho postavou ako miesto, kde ústredný pár aj so synom boli ešte rodinou. Los Angeles reprezentuje manželské odlúčenie, miesto, kde aj syn nachádza nový domov, napriek tomu, že ho nemilosrdne odpútava od vlastného otca. Boj o syna medzi manželmi, o to, či malý Henry bude nakoniec žiť v L. A. alebo v New Yorku, predstavuje zásadnú komplikáciu v príbehu. A ani jedna strana nechce zo svojich sebeckých nárokov ustúpiť. Jedno mesto zastupuje minulosť so všetkým, čo sa už zrejme nikdy nevráti. Druhé mesto je spočiatku len akýmsi panickým únikom pred kedysi idylickým životom, až neskôr možnou nádejou pre život nový. Vzdanie sa nároku na minulosti, s ňou spojeným vnímaním vzťahu a postupné prijímanie toho nového, sa stavia postavám do cesty, ako ďalšia z možných dilem, ktoré musia v príbehu vyriešiť, aby sa vôbec dokázali vo svojich životoch pohnúť ďalej.
Zaujímavo rozohraným dejovým motívom je konštatovanie zjavného rozdielu medzi tým, ako svoj manželský spor vníma ústredná dvojica a tým, do čoho ich tlačia právni zástupcovia. Kým manželia chcú, aby sa všetko dojednalo v mieri, právnici vystupňujú spor až k neznesiteľnosti. Obzvlášť fascinujúci je tragický moment, keď sa právnici v súdnej sieni medzi sebou vášnivo dohadujú a intrigujú, zatiaľ, čo ústredný pár len rezignovane hľadí pred seba. Mlčky sedia s jasne z ich tvárí odčítateľným výrazom, že presne tomu, čo sa práve deje okolo nich, chceli zabrániť. Zo súdnej siene sa stane divadelné javisko a zo sporu akási falošná fraška nechcených pocitov, ktorými ich právnici nakoniec dotlačia až k svojim veľmi podobným výrokom v súkromí medzi štyrmi očami.
Film Manželská história sa zamýšľa nad medziľudskými vzťahmi, nad ich krehkosťou... Nad tým vysloveným, aj nevysloveným. Keď sú postavy dotlačené až ku konečne nahlas vyjadreným výčitkám, nejeden divák si položí otázku: Vyčítali by si to títo dvaja nebyť ich až príliš profesionálne agresívnych právnikov? Či im tí len svojim prístupom dopomohli uvedomiť si konečne všetko to negatívne vo vzťahu, čo tak vášnivo pred sebou tajili? Alebo teraz, keď už je pravda von, nenájde sa ešte nejaká šanca, ako problematický vzťah zachrániť? Možností je viacero. Našťastie, je film natoľko inteligentný, že divákovi na ne neponúka žiadne jednoznačné, ani nijako inak zjednodušené odpovede. Navyše dáva možnosť dvom hercom pevne previazaným s mainstreamovou filmovou tvorbou prekonať svoje doterajšie kreatívne možnosti.
Manželská historia (Marriage Story), Veľká Británia, USA, 2019
Dĺžka: 137 minút
Réžia: Noah Baumbach
Scenár: Noah Baumbach
Kamera: Robbie Ryan
Hudba: Randy Newman
Strih: Jennifer Lame
Scénografia: Jade Healy
Kostýmy: Mark Bridges
Producenti: Noah Baumbach, David Heyman
Hrajú: Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda, Ray Liotta, Julie Hagerty, Merritt Wever, Mark O'Brien, Ayden Mayeri, Wallace Shawn, Amir Talai, Kyle Bornheimer, Azhy Robertson, Pilar Holland, Juan Alfonso, Becca Blackwell, Roslyn Ruff, Hannah Dunne, Justin Claiborne
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.