Ultrafialoví 1-2. séria (Ultraviolet, TV seriál)
Kým na ČT nedávno skončila druhá séria populárneho poľského seriálu Učiteľ, Netflix prichádza s ďalším príspevkom do poľského seriálového portfólia, pokračovaním Ultrafialových. Sú to krátke, uzavreté krimi príbehy, spojené skupinou amatérskych vyšetrovateľov, dopĺňajúcich políciu efektívne i s miernym pohŕdaním.
Spolu s chystanou premiérou oscarového nominanta, filmu Jana Komasu Corpus Christi, je táto žánrovo diverzifikovaná ponuka aktuálna, kvalitná a navyše i zaujímavá, vhodná i pre chronicky nedôverčivých divákov, ktorí napriek Ide (2013) i Studenej vojne (2018) Pawla Pawlikowského, seriálu Štyria tankisti a pes (1966-1970) alebo S nasadením života s nezabudnuteľným kapitánom Klosom (1968-1969), alebo Pan Wolodyjowski (1969), majú voči poľským filmom i seriálom chladnú nedôveru.
Skôr, než sa dostanem k podrobnostiam Ultrafialových, treba poznamenať, že vznikol zaujímavou cestou, v poľskej produkcii, ale na základe románu americkej spisovateľky Deborah Halber Kmeňový tím: ako amatérski detektívi vyriešili odložené americké prípady (The Skeleton Crew: How Amateur Sleuths Are Solving America´s Coldest Cases) a z iniciatívy americkej show runnerky, scenáristky i producentky Wendy West. Produkovala ho spoločnosť AXN, pobočka pre Strednú Európu so sídlom v Budapešti. Vlastníkom tejto bohato medzinárodne mutujúcej siete je Sony Pictures Entertainment. Seriál je teda ďalšou časťou rysujúcej sa témy o snahách stredoeurópskych tvorcov, použiť ako "raketový nosič" osvedčené literárne tituly. Pripomeňme si Pomaľované vtáča Jerzy Kosińského, alebo Pražské orgie Philipa Rotha a české filmy, ktoré podľa nich vznikli.
Ako teda vyzerá americká infúzia do poľských produkčných reálií? Na prvý pohľad uspokojivo. Jednotlivé príbehy sú zručne napísané, majú pravdepodobný rámec, dôsledne prezentujäci poľské reálie a zásobu vhodných typov mužov i žien, neomylne poľských, teda okrem počítačového génia, Vietnamca menom Piast Koldziej (Viet Anh Do). V centre príbehov, odohrávajúcich sa v meste Lodz, sebaisto figuruje Ola Serafin (Marta Nieradkiewicz). Vrátila sa z Londýna, kde nechala manžela a doma sadla za volant taxíka. V prvom diele je náhodným svedkom smrti mladej ženy, ktorú ktosi zhodí z mosta na diaľnicu a vzápätí ju prejde nákladiak. Olu povrchné vyšetrovanie polície neuspokojuje a narazí na skupinu pod názvom Ultrafialoví. Venujú sa samostatnému vyšetrovaniu zločinov a darí sa im viac ako policajtom pod vedením arogantného Waldemara Kraszewského (Bartolomiej Topa). Ola ich má pokrk, prípad jej mŕtveho brata ostal nevyšetrený. Je presvedčená, že ho zabila jeho žena a rafinovane svoju vinu zamaskovala. Od policajta Michala Holendera (Sebastian Fabijański) chce protokol a cíti povinnosť vyšetrovanie nejako opätovne iniciovať. Ola a Michal majú k sebe aj napriek jeho skepticizmu stále bližšie. Sľubný vzťah však v šiestom diely preruší nečakaný príchod jej manžela z Londýna.
Jednotlivé diely nenesú známky násilne vykonštruovaných prípadov, ako to obvykle v podobných koncepciách býva. Po vyšetrovaní vraždy mladej ženy je to originálna realizácia mordu v technologicky dokonalom dome, alebo vyšetrovatelia zamieria medzi hráčov onlinových hier, kde ktosi vraždí tých najúspešnejších. Pozoruhodný je i fakt, že s americkou predlohou môže byť realita strednej Európy potenciálne kompatibilná a nemusí sa uchyľovať k obvyklým stereotypom obchodu s bielym mäsom a zápasu s mafiou, ako to minulý roku predviedol neveľmi vydarený poľsko-česko-ukrajinský koprodukčný seriál Princíp slasti (2019) scenáristu Macieja Maciejewského a režiséra Dariusza Jablońského, založený na vyšetrovaní vrážd mladých žien s uťatými rukami.
Inou rovinou seriálu je otvorená demonštrácia nedôvery v štátnu inštitúciu. Charakteristika polície ako organizácie a zároveň jej šéfa, sledujúceho predovšetkým administratívne imperatívy, tu plní ciele konštruovania základného napätia celkového rámca príbehu. Otázne je, do akej miery sa východoeurópske schémy nahradzujú tými, ktoré poznáme zo západných modelov, kde sú (alebo boli) možnosti spustiť podobný systém nezávislého vyšetrovania predsa len pravdepodobnejšie. V oboch sériách funguje popis možností takéhoto spolku nádejne, možno sa dočkáme nejakej reálnej podoby aj u nás. Iste by si na nedostatok práce nemohla sťažovať.
Na záver druhej série sa rysuje ďalšia zaujímavá rovina deja. Začína zdanlivo náhodnou smrťou pri simulácii historickej bitky. Úderom meča protivníka, umiera jeden z "rytierov". Ukáže sa, že to bol človek, verný rytierskym zásadám čistoty a spravodlivosti aj v reálnom života. Snažil sa o transparentnosť predaja pozemkov v lukratívnej časti mesta a dostal sa do sporu s developerskými kruhmi. Ola sa v kauze objaví jednoducho, vezie na miesto nakrúcania jedného z účinkujúcich. Postupne sa na scénu dostáva opäť jej nenávidená švagriná. Tú súd oslobodil z obvinenia vraždy jej muža, Olinho brata Jacka. Zastrelila ho vraj v sebaobrane. Ola tejto verzii neverí a v poslednom diele nám tvorcovia všetko dovysvetľujú. Na vyšetrovanie smrti obete vyšle policajná centrála z Varšavy vlastný tím, čo je samo o sebe podozrivé a neskôr sa ukáže, že korupčná sieť bola natiahnutá veľkoryso a spoľahlivo. Trochu klope na dvere lokálpatriotizmus a zároveň i nedôvera k centru a jeho morálnej spoľahlivosti. Okrem napätia medzi oficiálnou štátnou inštitúciou a nezávislym zoskupením dobrovoľníkov sa kruh rozširuje aj na konflikt medzi centrom a perifériou.
Ak čosi v jednotlivých príbehoch viazne, sú to možnosti súladu výkonu zamestnania jednotlivých postáv a ich vyšetrovacieho angažmán. To je náročné a zdá sa, akoby sa nevenovali ničomu inému. Vietnamec študuje, dvojica sestier, módnych štylistiek i novopočetný otec sú permanentne online a ochotní venovať sa vyšetrovaniu bez akýchkoľvek problémov. Je to síce v záujme príbehu, ale predsa len je tu celý kontext budovaný s dôrazom na realizmus a vzbudzuje teda otázky.
To, čo je na seriáli obdivuhodné nie len umné konštruovanie príbehu, sú originálne zápletky a situovanie príbehov. Je to dôkladný psychologický realizmus postáv. Keď sa pozrieme rovnakou optikou na americké seriály, poznáme rozdiel. Dôraz na akciu a povrchné schémy charakterov jednotlivých postáv sú zreteľné. Ola je živá figúra, zvedavá, s energiou tínedžerskej blogerky a dievčenským šarmom. Svoje životné frustrácie, z Londýna sa vrátila domov k mame (Agata Kulesza, teta Wanda z filmu Ida), lebo ju podvádzal muž, dokázala prekonať a nasmerovať k užitočným cieľom. Je motorom celej príbehovej siete a jej platonické vzťahy so svalnatými policajnými fešákmi (Sebastian Fabiański a Piotr Stramowski) dodávajú deju jemne dráždivý tón. Scenáristi napísali všetkým postavám rovnako živé dialógy, aj keď je, samozrejme, otázne čo by s nimi urobil akýkoľvek dabing. Spomínanému Učiteľovi česká verzia značne uškodila.
Podobne ako v škandinávskych seriáloch, obsadili tvorcovia ho hlavných postáv prvú ligu populárnych hercov a spolu so scenáristickými kvalitami je efekt takejto kombinácie viditeľný. V režisérskej skupine sú prinajmenšom dve významné mená - Jan Komasa (o jeho filme Corpus Christi vyššie), sekunduje mu Anna Jadowska a ďalší dvaja viac-menej začínajúci režiséri, Bartosz Prokopowicz s kameramanskou filmografiou a scenárista Lukasz Kośmicki.
Ultrafialoví (Ultraviolet, TV seriál), Poľsko, 2017 – 2019
Dĺžka: 16 h 11 min (Minutáž: 42–47 min)
Manažér projektu: Wendy West
Réžia: Jan Komasa, Sławomir Fabicki, Bartosz Prokopowicz, Łukasz Kośmicki, Anna Jadowska
Predloha: Deborah Halber (kniha)
Scénář: Igor Brejdygant, Dominik Rettinger, Wendy West, Błażej Dzikowski, Paulina Murawska, Agnieszka Pilaszewska, Filip K. Kasperaszek, Bartosz Janiszewski, Piotr Rzepka, Piotr Januszewicz, Joanna Pawluśkiewicz
Kamera: Piotr Niemyjski, Bogumił Godfrejów, Witold Płóciennik
Hudba: Wojciech Urbański, Michał Bąk
Strih: Maciej Pawliński, Przemysław Lisak, Milenia Fiedler,… (více)
Zvuk: Michał Kosterkiewicz, Marcin Jachyra, Mirosław Makowski
Scénografia: Daria Dwornik, Izabela Cieszko
Masky: Izabela Andrys, Anna Kieszczyńska, Tomasz Sielecki
Kostýmy: Małgorzata Trzaskowska, Zofia Komasa, Beata Frankowicz
Hrajú: Karolina Chapko, Paulina Chapko, Magdalena Czerwińska, Sebastian Fabijański, Marek Kalita, Agata Kulesza, Marta Nieradkiewicz, Bartłomiej Topa, Michał Żurawski, Mateusz Damięcki, Anna Dereszowska, Bartosz Gelner, Anna Korcz, Aldona Orman, Kamil Studnicki, Piotr Choma, Katarzyna Cynke, Viet Anh Doan, Krzysztof Pyziak, Kamil Wodka, Marianna Zydek, Sara Faraj, Piotr Stramowski, Karolina Gorczyca, Darren Bransford, Jakub Kamieński, Michał Gadomski, Kacper Dziubałko, Nicolas Przygoda, Magdalena Kaczmarek, Mariusz Witkowski, Piotr Gawron-Jedlikowski, Ryszard Chlebuś...
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.