Devs (TV seriál)
Všetko začína sľubne. Zalesnenému areálu hig tech firmy kdesi v Silicon Valley dominuje obrovská bizarná socha dievčatka, s očami i rukami upretými do neba, akoby vykonávala nejaký druh obety. Spojenie deliricky virtuálnej budúcnosti s primitívnou minulosťou a jej dnešnými reliktami je slušný koktail s bohatým potenciálom. Vo firme pracuje istá Lily Chang, inžinierka, odborníčka na dáta. Je čerstvo zamilovaná, šťastne si nažíva so svojím priateľom, Rusom Sergejom.
Ten v úvode demonštruje šéfovi Amayi Forestovi (Nick Offerman) výsledky projektu, ktoré ho ohromia a ponúkne mu prácu v špeciálnej a vysoko utajovanej divízii. Lily ho ešte vidí odchádzať smerom k Devs, tak sa totiž divízia volá a potom sa po ňom zľahne zem. Kontaktuje ju až bezpečnostné oddelenie firmy a oboznamuje ju s tragickými detailmi jeho smrti. Inteligentná Lily tuší, že verzia, ktorú jej predostrie Kenton (Zach Granier), šéf bezpečnosti nesedí a hneď zistí prečo. Začína sa tak zápas slabých, ale múdrych voči silným a tiež chatrým. Prví majú morálku a zásady, tí druhí ani veľmi nie a preto by podľa všetkého mala byť táto „honba za pravdou“ zaujímavá. Jej kvality sa však na kompletnej stupnici od nuly až po desať striedajú tak rýchle, že to u diváka môže vzbudzovať zaslúžené rozpaky.
Na prvom mieste zdola sú herecké výkony. Kamenná tvár Lily s ázijsky zdržanlivou maskou je výrazná najmä v konfrontácii so živým herectvom jej partnera Karla Glusmana, seriálového Sergeja. Nehybnosť a neschopnosť vyjadriť potrebné emocionálne stavy môže mať najrôznejšie príčiny. Sledujúc hereckú bezmocnosť Sonoyi Mizuno spomenula som si na šokujúco úprimnú otázku jednej vcelku známej herečky: A čo mám robiť, aby to, čo prežívam bolo na mne vidieť? Odpoveď by iste pomohla i predstaviteľke hlavnej role. Jej čínsky pomocník a bývalý priateľ Číňan Jamie (Ha Jin) je na tom ešte horšie. Zahrať strach vo vani pri stretnutí s bezpečákom Kentonom môže horšie zvládnuť už len beznádejný kandidát na štúdium herectva. Ďalšou nekvalitou sú dialógy. Scéna, keď si Lily a Sergej na posteli vyznávajú lásku vyzerá, akoby robili reklamu nejakej ultrakatolíckej sekte, vyznávajúcej bezdotykové, asketicky a nadpozemsky nehmotné formy sexuálnych vzťahov. V istom momente Lily a computerová spol. pripomínajú bezpohlavné roboty.
Lily a jej záujem o smrť partnera vyvolá u šéfa ochranky Kenta pozornosť a hrozíjej, rovnako i Jamiemu, smrteľné nebezpečenstvo. Kenton je jasný chladnokrvný likvidátor a spoločnosť s týmto druhom zamestnancov vie, čo musí skrývať. My máme možnosť zoznámiť sa bližšie s činnosťou a obsadením Devs. Okrem Foresta tu pôsobí niekoľko technologických „wunderkindov“, tínedžer Lyndon (herečka Cailee Spaeny), Katie (Alison Pil) a Stewart (Stephen McKinley Stevenson). Ich cieľom je vyvolať, alebo vytvoriť možnosť vyvolať minulosť ako filmový záznam a potom, podľa možnosti i ďalej experimentovať. K návratu a blízkemu kontaktu s minulosťou majú svoje dôvody. Forest kedysi stratil milovanú ženu a dcéru, tragédia sa mu odohrala priamo pred očami, keď bolo auto na pár metrov od domu a so ženou telefonoval. Najprv je záznam minulosti nejasný, ale postupne sa im darí vyvolať záznam i so zvukom a Forest tak sleduje nejakú lovkyňu-zberačku spred 30-tisíc rokov. Niekedy sa zdá, že zápletka mala byť budovaná s týmto vektorom. Prenasledovanie Lily, kedy je striedavo napádaná a zachraňovaná, síce dodáva deju napätie, ale je dôkazom bezmocnosti. Je tomu tak vždy, keď treba siahnuť po nejakom rýchlom naratívnom nástroji, čím naháňačka bezpochyby je.
Je zrejmé, že tvorcovia, menovite britský scenárista, producent i režisér Alex Garland, chceli navodiť atmosféru nejakého hypnotického transcedentna, kde sa mentálne sci-fi umne kríži s bolestnou melodrámou a núti nás k nostalgii za strateným časom. Forestov tím to s minulosťou vie a náležite si užíva napríklad záznam Ježiša Krista na kríži a podobné hity. So skleneným pohľadom virtuálnych mágov nám tvrdia, že minulosť je stále živá a nikam sa nestráca, alebo ešte inak, je možné vytvoriť systém, kde sa dá replikovať existencia kohokoľvek priamo v pôvodnom prostredí i s tými, ktorí už umreli. Je v tom kusisko nádeje hlavne pre tých, ktorí nedokázali uniesť stratu najbližších. Že je to ilúzia falošná vieme, ale ako „doplnok stravy“ možno niekoho osloví.
Otázky, týkajúce sa povahy času i ľudskej existencie v umelo vytvorených mierach, sú na druhej strane vážnou témou a tá si žiada inteligentnejší prístup, než dokázali predviesť tvorcovia Devs. Nikdy tam nikoho nenapadne inštalovať nejakú komunikáciu s vedcami, širším kruhom záujmu. Ten predsa musí u takýchto projektov existovať, už len kvôli financovaniu. Vyňatie Amayi z akýchkoľvek reálnych podmienok a snaha vykúzliť čosi, čo síce je vizuálne zaujímavé, ale to je tak všetko, veľa zábavy neprinesie. Pomalé, akoby hĺbavé tempo chce byť sprievodcom po spirituálnej ceste technologických guruov, ale ostáva jednoducho fantazijnou mystifikáciou, ktorá si nedala veľa práce s posadením celého príbehu do nejakých, aspoň približných súradníc pravdepodobnosti. Určite by nás táto snobská hra na metafyziku bavila oveľa viac.
Devs (TV seriál), USA, 2020
Dĺžka: 8 hodín (Minutáž: 60 minút)
Manažér projektu: Alex Garland
Réžia a scenár: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury
Strih: Jake Roberts
Scénografia: Mark Digby
Kostýmy: Guy Speranza
Hrajú: Sonoja Mizuno, Nick Offerman, Alison Pill, Zach Grenier, Cailee Spaeny, Stephen McKinley Henderson, Karl Glusman, Jefferson Hall, Linnea Berthelsen, Georgia King, Jung Sun den Hollander, Brian d'Arcy James, Aimee Mullins, Janet Mock
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD.cz