Nebezpečné sny (Dreams)
Film Nebezpečné sny sa v origináli volá iba Sny. A môžeme sa zamýšľať, prečo sa v naše distribúcii stali tieto sny tak nebezpečné. Mexický režisér Michel Franco posunul mexickú kinematografiu do centra pozornosti - v roku 2012 zvíťazil so svojim filmom Lucía, a čo potom v sekcii Un Certain Regard v Cannes, v roku 2015 tiež v Cannes získal Cenu za scenár filmu Cronic a pokračoval aj Zvláštnou cenou poroty v sekcii Un Certain Regard za film Abriline dcéry tam tiež. Má aj Strieborného leva z Benátok za film Nový poriadok. Jeho komorná dráma Pamäť (s Jessicou Chastain v hlavnej úlohe) vlani získala pozornosť na festivale v Karlových Varoch.
Svoj sen má mexický tanečník Fernando (Isaac Hernández), mimochodom v skutočnosti ozajstná baletná hviezda, ktorý sa usiluje dostať do San Francisca. O jeho skutočnom majstrovstve na začiatku vôbec nič netušíme. Franco prezentuje Fernandovu cestu do USA, ako desivý zážitok, niekde na hranici stojí zavretý veľký kamión, je noc, zrazu sa ozve krik, volanie o pomoc, búchanie. Po chvíli kamión zvonku otvárajú a von sa vyhrnú ľudia, ktorí nelegálne prekročili hranicu medzi Mexikom a USA. V tme ich nevidíme, v zmätku odovzdávajú veci, batohy. Fernando kráča prašnými cestami, neskôr sa stopom presúva do svojho cieľa. Vie dobre, kam ide. Kráča luxusnou štvrťou San Francisca, pri jednom z domov sa zastaví a zvoní. Nik neotvára. On s istotou siahne pod terasu, nachádza kľúče a vstupuje dovnútra. Neskôr domov prichádza Jennifeer (Jessica Chastain) a nájde ho v posteli. Nečuduje sa, ale ich vášnivý sex vzápätí jasne signalizuje ich vzťah.
Jennifer je nechutne bohatá, pracuje v nadačnom fonde svojho otca Michaela McCarthyho (Marschall Bell) spolu so svojim bratom Jakeom McCarthym (Rupert Friend). Vlastne by sa dalo skôr povedať, že nepracuje, keďže je skôr figúrkou pri rôznych podujatiach. Nadácia McCarhyovcom má svoje aktivity aj v Mexiku, kde sa pri programe podpory baletnej školy zoznámila s Fernandom. Históriu ich vášnivého vzťahu, založeného však iba na sexe, sa nedozvieme, z útržkov ich rozhovorov sa dozvieme, že Jennifer pri návrate do USA zanechala Fernandovi dosť veľký obnos peňazí, ktoré využil na nelegálnu cestu do USA. Treba povedať, že si pri tom divák konečne vydýchne, pretože prvé minúty filmu Franco „klame telom“ a my netušíme, či to náhodou nebude špinavá emigrantská dráma Mexiko verzus USA. Čo je napokon téma viac ako súčasná. A len postupne zisťujeme, že je to aj emigrantská dráma, dokonca aj s patričnou dávkou špinavosti. Jennifer sa pohybuje v reáliách, ktoré sú odosobnené, chladné, ako keby potom s úľavou nachádzala niečo živé a živočíšne. Čistota luxusných áut, obrovské interiéry nadácie, jej dokonalý príbytok, to všetko z nej robí iba figúrku v súkolí jej bohatej rodiny. Zdá sa, že figúrku bez emócií. Aj informácia, ktorú ako známu vec hovorí svojmu otcovi, že totiž nemôže mať deti, povie triezvo až chladne. Americká žena a bez rodiny? Bez detí?
Avšak ich tajný život je aj pre Fernanda niečo, čo nechcel. Odchádza od Jennifer a nedvíha jej telefón. Pracuje v moteli ako upratovač a až po nejakom čase ho Jennifer znova nájde. Práve jej zúfalé pokusy sa s ním spojiť, nájsť ho a neprijaté hovory presviedčajú o tom, že je pre ňu čosi, ako živá voda, droga, ktorú zúfalo potrebuje. Keď sa pohybuje v prázdnote svojej triedy, je bez duše, chladná ako jej dokonalé kostýmy a priestory. Vydáva sa aj do Mexico City k Fernandovým rodičom, kde sa však naplno prejaví priepasť medzi dvomi svetmi. Napokon Fernanda v San Franciscu níjde a kolotoč sa znova začína krútiť.
Fernando sa medzičasom pokúša získať pozornosť svojim baletným umením. Keď pred divadlom predvádza skoky a piruety, všimne si ho baletný majster a oceníjeho dokonalosť a talent. Pozve ho do baletného štúdia a Fernando začína skúšať so súborom. Avšak ani vtedy sa neprelomia spoločenské bariéry medzi ním a Jennifer. Nemôže ho zoznámiť s svojim otcom ani bratom, neposadí ho vedľa seba v divadle. Ak náhodou zájdu do baru, kde sa stretávajú Mexičania, priepasť je ešte väčšia. Fernando vie po anglicky, ale s krajanmi sa zhovára po španielsky. Jennifer nerozumie, používa prekladač v telefóne aj s upratovačkou či gazdinou. Fernandovi vyčíta, že s krajanmi hovorí po španielsky. Iba mimochodom odznie aj veta jedného z Mexičanov o tom, že sú Američanom dobrí, aby im utierali zadky, ale medzi seba ich nepustia. Fernando, akokoľvek ho Jennifer živočíšne potrebuje, narúša na milimetre vyrátaný život jej komunity bohatých ľudí, v ktorej je uväznená, ale vzdať sa jej nedokáže. Dva svety, ktoré Franco prezentuje, sú oživené iba sexom, v ktorom sa Jennifer stáva tým, čo jej spoločnosť luxusnej klietky znemožňuje. Keď sa Fernando s Jennifer rozíde, keď ho ona zúfalo hľadá, privoláva si spomienky na neho cez scény, keď vedela byť najviac tým, po čom zrejme túži, ale čo nemôže dosiahnuť. Otvorenou ženou, ktorá bez ostychu hovorí: „Budem ti cmúľať gule bez toho, aby som ti dýchala na penis.“
Fernandova snaha osamostatniť sa v San Franciscu je chvíľu úspešná, mal by tancovať hlavnú úlohu v balete. Až do chvíle, keď si pre neho príde imigračná polícia a vyhostia ho. Všetko speje k fatálnemu koncu, tak krutému a bolestnému pre obidvoch. Mexico City, ďalší luxusný byt, ktorý patrí Jennifer pri jej pobytoch a kontroláchtanečnej školy, ktorú otcova nadácia podporuje. Fernando tam celkom samozrejme býva a Jennifer vie, kde ho nájde. Oživuje svoj sen, sen o spoločnom živote, kde by sa mohli prechádzať po ulici bez toho, aby provokovali. Ale všetko sa láme, keď sa v otvorenom rozhovore Jennifer Fernandovi prizná, že imigračných na neho poštvala ona. A že doteraz nepožiadala o zelenú kartu pre neho. Z panovníčky, ktorá mala všetku moc v rukách, sa stáva poddaná, obeť. Sex je teraz skôr znásilnenie, Fernando ju zamyká v izbe, nedovoľuje jej ani ísť na toaletu. Zoberie jej mobil aj notebook. Chyžnej povie, že pani teraz nepotrebuje upratovať, že sa jej ozve neskôr. Jej poníženie sa dokonale ukáže aj vo chvíli, keď musí potrebu vykonávať v kútiku záhrady. Jennifer neodletí do New Yorku na plánované rodinné stretnutie. Z mexického bytu sa stáva väzenie, Jenniferina predstava častých šťastných pobytov v anonymite, prechádzok po uliciach mesta, kde ich nik nepozná, sa končí. Prichádza jej brat Jake, aby ju odviezol domov. Poslednú scénu nechal Franco snímať iba cez sklo auta, ktoré Jennifer chráni pred...čím? Pred kým? Pred Fernandom, ale aj pred ňou samou. Jake sa jej opýta, čo majú policajti urobiť s Fernandom, ktorý strážený sedí vnútri domu. Nepočujeme, čo Jenifer povie. Vidíme iba pohyb jej pier. A potom vidíme, ako policajt všetkou silou dupne na Fernandovu nohu. Bolestný rev sprevádza Jennifer v odchádzajúcom aute. Klietka sa uzatvára. Ona už bude navždycky sama a on už nikdy nebude dokonalým tanečníkom.
V dlhých záberoch, ktoré tak skvelo tvoril kameraman Yves Cape je ešte viac posilnený scudzujúci efekt. Takmer bez strihu, často zotrváva kamera na postave Jessicy Chastain, takmer nikdy sa nezastaví na jej tvári, ako keby jej postava bola vzdialená aj sama sebe. A napokon to tak aj je. Aj Jennifer sleduje Fernanda ako hračku, cudziu vec, ktorá ju tak neuveriteľne priťahuje, ale ktorú chce mať iba vtedy, keď si zmyslí ona. Je to „špinavá emigrantská dráma“. Tá špina však predovšetkým väzí v realite života v USA a v dnešnej politickej situácii je ešte viac zrejmá. Priepasť medzi tými, ktorí sú skrytí v odosobnených kockách svojich kancelárií a domov a tými, ktorí im „prichádzajú utierať zadky“ je zrejmá z každého záberu. To premyslene robí z tohto filmu zážitok, ktorý však nedovolí, aby sme sa v akejkoľvek chvíli postavili na stranu jedného či druhého. Film má aj vďaka tomu pomalé tempo, ktoré môže hocikoho odradiť. Ako keby nám Franco s kameramanom a strihačom nechávali čas na to, aby sme skúmali, aká hlboká môže byť priepasť medzi dvomi kultúrami. A ako sa na hĺbke tej priepasti podieľajú jej aktéri.
Nebezpečné sny (Dreams), Mexiko, USA, 2025
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Michel Franco
Scenár: Michel Franco
Kamera: Yves Cape
Casting: Susan Shopmaker
Strih: Óscar Figueroa, Michel Franco
Zvuk: Aviv Aldema
Scénografia: Alfredo Wigueras
Kostýmy: Mitchell Travers
Produkcia: Michel Franco, Eréndira Núñez Larios, Alexandr Rodňanskij
Hrajú: Jessica Chastain, Isaac Hernández, Rupert Friend, Marshall Bell, Eligio Meléndez, Mercedes Hernández, Nessa Dougherty, Areyla Faeron, Sedrick Cabrera
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 7. augusta 2025
Foto: ASFK