Zakázaná túžba (Heaven in Hell)
Aj keď je názov poľského filmu Zakázaná túžba trochu inde, než naznačuje slovenský variant, je tento posun zaujímavý aj preto, že kým poľskí tvorcovia vidia celý príbeh ako „Heaven in Hell“, situovaný kamsi medzi nebo a peklo, Slováci v ňom identifikovali „zakázanú túžbu“. Tou je vzťah štyridsaťročnej sudkyne Oľgy s krásnym, o pätnásť rokov mladším Talianom Maxom. Kto tento druh milostného vzplanutia zakázal nevedno. Patriarchálne spoločnosti to asi vidia inak. Viac priťahujú zákazy ako poetické odkazy na rozlietané rozkoše.
Materiál môžeme pri troche študijného nasadenia, akokoľvek úsmevne to v tomto prípade môže znieť, skúmať ako psychologicko-sociologickú sondu do emocionálno- estetických preferencií publika a zároveň typológie široko zdieľanej imaginácie. Jednoznačne v nej dominuje krásna, osamelá, bohatá a vzdelaná žena s kompenzačnou potrebou sexu a vraj aj nejakých emócií. Kým sa dostaneme k dvojici hlavných postáv, je dôležité poznamenať, že nutnú dávku exotiky tu supluje mestské prostredie situované k moru, s najväčšou pravdepodobnosťou Baltickému. Dovolenka sa vynecháva, sudkyňu potrebujeme vidieť i pri jej dôležitej práci. Sekunduje jej kolega Ivo. Stretnutie s Maxom je zošité pochybne, zastane na križovatke vedľa auta, kde sedí s istým Kamilom, majiteľom klubu na surfkiting. Keď ho upozorní na sudkyňu stiahne okienko a pozýva ju na kávu. Stretnú sa vzápätí v súdnej sieni, kde sa prejednáva nejaká kauza s Kamilovými dlhmi. Max je svedok a Oľga v talári sa pri pohľade na esenciu mužskej krásy, ponára do svojej sexuálnej fantázie. Na narodeniny dostala zoskok padákom vo dvojici a koná sa ďalšie stretnutie. Spolu zoskočia bezpečne a hlboko. Ivovi sa zverí s plánom pozvať istého chlapíka na kávu. Tajne zoberie jej mobil, už v ňom má číslo na Maxa a on mu s neomylnou intuíciou pošle sms s adresou a pozvaním. Hlúpejšie sa už asi zorganizovať ďalší krok nedalo. Max jej uvarí skvelú pastu a
nasleduje erotický klip. Séria klipov.
Všetko vyjde a románik sa rozvíja s veľkým obojstranným nasadením. Ukáže sa však, že nie všetko bude prebiehať hladko. Do hry vstupuje Oľgina dcéra Maja. Matka ju poslala do Londýna na štúdiá, ale školské prostredie ju akosi neoslovilo. Patrí do Kamilovej skupiny a Maxa si stráži. Zistenie, že zdieľajú milenca je zdrvujúce. Je zrejmé, že divácky potenciál je zacielený na ženy v strednom veku. Príbeh apeluje na osamelý nepokoj a nedostatočnú realizáciu ešte vždy aktívnych emocionálnych a sexuálnych potrieb. Šanca stretnúť a zaujať výstavný model adresáta , schopného odhaliť a kompenzovať tento potenciál je síce v reálnom živote mizivá, ale v romantickom filme asi v nejakých podmienkach funguje. Takýto odhad skladby atraktívnych prvkov na trenažér milostných eskapád je síce overený, ale v tomto prípade príliš jednoduchý a skratkovitý. Maxovo konštatovanie, že mu Oľga zmenila život a urobila z neho iného človeka je prekvapujúci. Kedy sa tak stalo nevieme. Času na takúto hĺbkovú personálnu prestavbu pri búrlivom sexuálnom angažmán ani veľmi nebolo.
V poľskom filmovom kontexte sa za lídra romanticko-erotického žánru pasovala séria filmov pod hlavičkou 365 dní (2020, 2022) režisérky Barbary Bialowas, nakrútených podľa knihy Blanky Lipińskej. Tomasz Mandes sa na réžii niektorých z nich podieľal. Rozdiel medzi romantickým a erotickým filmom je nejasný, ten druhý je zrejme prísnejšie sledovaný a preto nastupuje kombinácia ingrediencií. Do snového registra patrí i sociálny luxus, Oľga sa v úvode dostaví na obed do výstavnej vily svojej matky a sama obýva dom na podobnej úrovni. Panelákové byty a skromný životný štandard do tejto kategórie nepatria.
Čo sa vyslovene vymklo z apartnej konštelácie príbehu, je nielen gýčový hudobný aranžmán, ale i sentimentálne trilky hrdinky, ktorá odrazu začne zaraďovať vo vzťahu spiatočku. Začne ju zaujímať, čo bude, keď začne starnúť a jej výstavný milenec zatúži po deťoch. Naviac má vedľa seba krásnu dcéru a osud ich lásky sa môže dostať do nepredvídateľných situácií. Dcéra Maja si vybíja nechuť k matke po svojom, pošle jej anonymne citlivú fotku s hrozbou, že ak sa Maxa nevzdá, všetko sa zverejní a ohrozí jej postavenie. Generačný konflikt je tu prezentovaný vo verzii, ktorá môže vzbudiť len úsmev. Na záver sa zlý Kamil rozhodne krásny vzťah zmariť aj preto, lebo Max s ním mal odísť do Brazílie. On sa rozhodol ostať so ženou svojich snov.
V obsadení figuruje tá významnejšia časť poľských hercov, Magdalena Boczarska ako Oľga a v roli Kamila rovnako známy Sebastian Fabiański. Po talianskom hercovi Michele Morronovi z filmu 365 dní sa v roli ďalšieho amanta predstavil jeho krajan Simone Sussina. Presadzovanie myšlienky práva na lásku v každom veku a v akýchkoľvek vekových rozdieloch je síce pekné a pozitívne, ale na sequely v štýle o desať a viac rokov by publikum preferujúce podobné ódy na lásku asi nervy nemalo.
Zakázaná túžba (Heaven in Hell), Poľsko, 2023
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Tomasz Mandes
Scenár: Mojca Tirs, Tomasz Mandes
Kamera: Bartek Cierlica
Scénografia: Wiktoria Kolska
Masky: Grzegorz Szczuka
Kostýmy: Piotr Koncki
Produkcia: Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes
Hrajú: Magdalena Boczarska, Simone Susinna, Katarzyna Sawczuk, Sebastian Fabijański, Janusz Chabior, Katarzyna Kwiatkowska, Sabina Łozińska, Dorota Kłębokowska
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 16. mája 2024
Foto: CinemArt SK