Zajtra zomriem (Holnap meghalok/Tomorrow I Die)
Téma smrti a všetko, čo s ňou súvisí, je v maďarskom filme frekventovaná a keby nešlo o takú temnú záležitosť, dalo by sa povedať, obľúbená. Rezonuje v najrôznejších podobách. Stačí len letmý výpočet titulov, v roku 2020 sme v našich kinách videli horor Post mortem režiséra Petra Bergendyho, v ktorom sa dvojica fotografov venuje zvláštnemu biznisu, kozmeticky upravujú mŕtvoly, inštalujú ich so žijúcou rodinou a fotografujú. S týmto portfóliom súvisí i film Semmelweiss o lekárovi, bojujúcemu proti chorobe omladníc, spôsobenou bakteriálnou infekciou, na ktorú hromadne začiatkom storočia umierali mladé ženy po pôrode. Do tretice môžeme spomenúť film z minulého roku Vstaň a choď (Arise and Walk), skúmajúci vysokú mieru samovrážd, s Gyorgyi Cserhalmim v hlavnej roli. Maďarsko je totiž v ich počte druhou krajinou v Európe, hneď po Litve. Svetové prvenstvo má Južná Kórea.
Debut režisérky Nikoly Cibuly Zajtra zomriem pojednáva tému smrti v hororovom žánri, teda aspoň sa o to urputne snaží. Nejde na to zle, mladá tehotná žena Irma je na ceste k lesnej chate. Zlyhá jej auto a tak príde po svojich, spoločnosť jej prídu robiť brat Donár a nevlastná sestra Stefi s partnerom Marcim. Po nejakom čase sa dostaví aj manžel Kornel, ktorý mal byť pôvodne v Paríži. Irma všetkých šokuje, keď vyhlási, že na druhý deň umrie. Je to zhodou okolností deň výročia smrti jej matky. Všetci sa snažia o čo najvyššiu úroveň pokoja, ale s Irmou evidentne niečo nie je v poriadku, má vidiny a svojho muža, snažiaceho sa k nej dostať, keď sa zamkne v kúpeľni, bodne pilníkom na nechty. Rana je síce neškodná, ale všetko môže byť horšie.
Na príčinách jej zložitého psychického stavu sa zrejme podieľa nielen jej požehnaný stav, ktorý sa prejavuje zvýšenou citlivosťou, ale aj spomienka na matku a podozrenie, či presvedčenie, že ju muž podvádza so sekretárkou. Vykazuje znaky halucinácií, zmesi spomienok a predstáv, pod tlakom ktorých sa správa zvláštne. Všetko akosi intenzifikuje divoký prírodný svet, neschodnosť ciest a z toho plynúca izolácia.
Na plnokrvný horor je však všetkého málo. Irma je jediným zdrojom napätia a budovanie hororovej atmosféry výlučne na základe jej psychických posunov, ilustrovaných opakujúcimi sa montážnymi vsuvkami, sa rýchle opotrebovalo, prestalo stupňovať intenzitu deja a do značnej miery rozprávanie ochromilo. O ostatných postavách v podstate nevieme nič, ich motivický prínos ostáva ladom a nikam sa neposúva. K psychologickému hororu tento druh súčinnosti patrí, nakoniec duševná patológia je prenosná, v izolácii môže vykazovať vplyv aj na zdravých jedincov. Tuším sa tento proces označuje ako psychologická indukcia.
Režisérka a scenáristka v jednej osobe podcenila aj súhru prírodného okolia. Trochu pomôže scéna nočného kúpania v jazere a možnosť rozohrať fascináciu temnou vodou, ale tento efekt sa nerozvíja a hneď sa vytratí. Neprehľadný les so svojimi tajomstvami ostal tiež mimo scenáristického záujmu. V závere sa ním síce Irma vydá na cestu, šťastne porodí, ale tento koniec patrí do zoznamu nesprávnych riešení.
O maďarských hororových alebo thrillerových filmoch toho s výnimkou spomínaného Post mortem veľa nevieme, aj keď ich zoznam je na imdb dosť dlhý. Možno bol úspešnejší tohtoročný maďarsko-americký film Stranger in the Woods režiséra Józefa Gallaia, ktorý sa žánru zrejme intenzívne venuje. Pojednáva o mladom študentovi filmu, ktorý sa rozhodne nakrútiť film o starcovi, skrývajúcom sa pred svetom a jeho tajomstvách. Možno sa do žánru mysteriózneho hororu trafil účinnejšie.
Na otázku, aký prístup, nastavenie alebo náladu zvoliť pre tento druh filmov, odpovedal kedysi klasik Wes Craven: „Písať horor nie je jednoduché. Za postavami musíte zísť po schodoch do temnoty. Nie je to miesto, ktorým môže prejsť každý. A niekedy sa tam nechce ani vám.“ A vhodný komentár pridal aj taliansky majster hororu Dario Argento: „Strach a psychológiu postáv treba stále hľadať. Bez psychológie žiaden horor neexistuje.“
Zajtra zomriem (Holnap meghalok/Tomorrow I Die), Maďarsko, 2024
Dlžka: 81 minút
Réžia: Nikol Cibulya
Scenár: Nikol Cibulya
Kamera: Dániel Kiszler
Hudba: Andor Sperling
Produkcia: György Kárpáti, Balázs Berta
Hrajú: Niké Kurta, Márton Kerekes, Dániel Baki, Zalán Makranczi, Fanni Wrochna
Distribúcia: Vertigo Distribution
Premiéra v SR: 19. decembra 2024
Foto: ČSFD cz.