Kukučka (El cuco/ The Cuckoo's Curse)

Kuk resizeŠpanielsky thriller má v súčasnom európskom filme silnú pozíciu a zdá sa, že sa Španieli v žánroch oscilujúcich medzi thrillerom, hororom a mysterióznym filmom skutočne našli. Ich žánrovky sú dostatočne atraktívne a originálne, aby zaujali aj medzinárodné publikum (príkladom môže byť napríklad starší Amenábarov film Otvor oči z roku 1997), pričom ponúkajú nové neopozerané tváre a nebazírujú na klišé a happy endoch ako ich mocnejší a bohatší hollywoodski kolegovia. Za originálnu snímku môžeme rozhodne považovať aj najnovší španielsky mysteriózny thriller Kukučka  (a azda by sme sa ani nemuseli báť pracovať s termínom horor), ktorý režírovala skúsená španielska režisérka Mar Targarona.

Barcelonská rodáčka Mar Targarona má k mysterióznym žánrom blízko, čo už dokázala na pozícii producentky pri uznávaných filmoch ako Sirotinec alebo Kuk2 resizeJúliine oči (Los Ojos de la Julia). Jej nástup do režisérskych radov možno neslávil také úspechy, ako vyššie zmieňované filmy, svojmu žánrovému zameraniu však ostala verná. Nadviazať na tradíciu kvalitných španielskych psychologických thrillerov sa napokon pokúša aj v novom filme Kukučka.

Tehotná Anna je v napätom očakávaní svojho prvorodeného dieťaťa. Manžel Sebas bude možno milujúcim otcom, no trávi príliš veľa času v práci a Anna sa v opustenom barcelonskom byte cíti osamelá. Z tohto dôvodu sa rozhodne realizovať romantickú dovolenku, pri ktorej by konečne mohla stráviť dostatok času s manželom. Prostredníctvom internetu napokon využije služby aplikácie umožňujúcej dočasnú bytovú výmenu. Nápad vyhodnotí ako ekonomický (odpadajú náklady na ubytovanie) a zaujímavý, pričom tento výmenný obchod uskutoční s dôveryhodne vyzerajúcim párom Kuk7 resizenemeckých dôchodcov. Dôchodcovia Olga a Hans sa teda ocitnú v Barcelone, zatiaľ čo sa Anna a Sebas rozplývajú nad luxusnou vilkou v Nemecku. Hans s Olgou však nie sú obyčajným párom dôchodcov a výlet našich španielskych protagonistov teda nebude žiadnou oddychovou ani romantickou záležitosťou. V prostredí odľahlého nemeckého obydlia sa dejú zvláštne veci a zdá sa, že ich strojcami sú záhadní dôchodcovia praktizujúci nezvyčajné omladzujúce rituály.

Sympatický, na filme Kukučka, je fakt, že sa dá iba ťažko predvídať, akým smerom sa bude príbeh uberať. Áno, v istom momente pochopíme zámery nemeckých antagonistov, a azda môžeme hovoriť aj o pomerne priamočiarom vyústení, dlhšie ako je zvykom nás však film necháva v príjemnej nevedomosti a vyjadruje sa často skôr symbolicky než jednoznačne. Napätie, ktoré v nás film vyvoláva Kuk6 resizeje vlastné väčšmi psychologickým thrillerom ako klasickým hororovým snímkom, a ponúkajú sa isté analógie so slávnym filmom Romana Polanského Rosemarino dieťa, ktorý takisto zobrazuje tehotnú ženu ohrozovanú okolitým svetom. Rovnako ako Rosemary, aj Anna stráca dôveru vo vlastného manžela Seba. Jeho správanie sa totiž odrazu až príliš podozrivo mení, pričom Anna nadobúda pocit, že v ňom prebýva akási iná entita. Kým Polanski rozohráva túto psychologickú hru s príčetnosťou hlavnej hrdinky až do samotného konca, Mar Targarona na takomto rýdzo psychologickom aspekte netrvá a ťahá film späť k mysterióznym žánrom. V súvislosti s filmom Kukučka teda môžeme hovoriť o hororovom žánri, ktorému však na rozdiel od väčšiny žánroviek, nemožno uprieť isté umelecké kvality.

Kuk4 resizeKukučka pôsobí v prostredí komerčného kina ako príjemné osvieženie a zároveň ako dôkaz toho, že sa španielsky žánrový film dosiaľ nevyčerpal. Originálny a neustále gradujúci príbeh má schopnosť udržať pozornosť diváka, čomu napomáha aj podmanivá vizuálna réžia, vďaka ktorej pôsobivo vyznievajú aj zdanlivo nekoherentné scény v nemeckom múzeu hodín (nechýbajú, samozrejme, ani tie kukučkové) či tie odohrávajúce sa počas folklórnych slávností pripomínajúcich skôr desivý maškarný ples. Film Kukučka je moderným hororovým filmom, ktorého inšpiračné zdroje sú možno fanúšikom žánra zrejmé, no zároveň pôsobí svojbytne a uberá sa vlastnou cestou. Ostáva veriť, že nám budú Španieli aj naďalej ponúkať podobne scenáristicky vyzreté počiny a nezapredajú žáner lacným bubákom skrývajúcim sa pod našimi posteľami.

Kuk8 resizeKukučka (El cuco/ The Cuckoo's Curse), Španielsko, 2023
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Mar Targarona