Bod obnovy (Restore Point)

Obn resizeV prípade domácej či českej kinematografie, skutočne nevidíme veľa presahov do žánru vedeckej fantastiky, a ak by sme si aj chceli spojiť science-fiction s tunajším filmom, museli by sme sa presunúť do dôb socializmu, keď v československej produkcii vznikali dnes už legendárne sci-fi komédie v réžii Václava Vorlíčka, Oldřicha Lipského či Jindřicha Poláka. Ako seriózny žáner však sci-fi v našich končinách veľké zastúpenie nemá. Bod obnovy teda predstavuje ambiciózny pokus priniesť do českého a slovenského filmu čosi nové.

Bod obnovy je celovečerným debutom českého režiséra Roberta Hloza, ktorý už predtým zaujal študentskými filmami nebojácne sa vrhajúcimi do riskantných žánrových vôd. Úspech týchto študentských pokusov mu napokon umožnil realizovať aj odvážny projekt, ktorým bezpochyby je snímka Bod Obn3 resizeobnovy – vedecko-fantastická detektívka odohrávajúca sa v roku 2041.

Hneď na začiatku filmu sa prostredníctvom úvodného textu dozvedáme, že sme sa odrazu ocitli v nehostinnom svete plnom kriminality, v ktorom si verejnosť, vzhľadom na vysoké počty násilných úmrtí, vydobyla od vlády možnosť prežiť svoj život odznova v prípade, že sa skončil predčasne a neprirodzene. Pomáha im v tom program bodu obnovy, za ktorým stoja mocní predstavitelia štátu a hlavná hrdinka postupne odhaľuje, že v nečistom svete sa nájde množstvo ľudí, ktorí sa budú nečisto správať aj k tejto zdanlivo unikátnej vymoženosti. Aby mohol človek uplatniť svoj bod obnovy, musí si na pravidelnej báze zálohovať život pomocou zvláštnej krabičky umožňujúcej tento zázrak vyspelého sveta uplatniť.

Hlavnou postavou príbehu je policajtka budúcnosti Ema, ktorá je privolaná k dvojnásobnej vražde. Z Obn6 resizevyšších kruhov je jej následne oznámené, že telá, ktoré boli objavené, mali síce právo na svoju obnovu, no následkom tajomného vírusu rozširujúceho sa databázou obnovovateľných, túto možnosť stratili. Nevedno, kto vírus vypustil, ani aký je jeho zámer, situácia sa však neustále komplikuje a Ema sa ocitá v strede nebezpečne vyzerajúceho komplotu.
Zamotaný dej očakáva od diváka istú mieru sústredenia, v ktorom sa nepozornejší jedinci môžu stratiť. Túto prekombinovanosť však nepovažujem za svetlú stránku filmu, keďže sa veľká časť odhalení odohráva len prostredníctvom dlhých dialógov. Z tohto dôvodu pôsobí Bod obnovy často, ako lepšia televízna detektívka situovaná predovšetkým do interiérov. Mesto nového veku, ktoré sa nám podarí sem-tam zahliadnuť, je však pôsobivé a tvorcovia ho vymodelovali skutočne presvedčivo. Vzhľadom na obmedzené možnosti rozpočtu je teda Bod obnovy komornejšou snímkou a skôr ako vedecko-Obn10 resizefantastický film, s kriminálnou zápletkou, sa nám dostáva kriminálka zasadená do nie až tak vzdialenej budúcnosti.

Pochváliť možno dobré herecké obsadenie s neopozeranou Andreou Mohylovou v hlavnej úlohe či Matějom Hádkom, ktorý sa pokúša odhaliť pravdu po jej boku. Nechýbajú ani slovenskí herci, z ktorých sa najvýraznejšej presadzuje Milan Ondrík v úlohe človeka obvineného z dvojnásobnej vraždy. Neprajníci môžu filmu vyčítať prílišný chlad a minimalistické výkony, ktoré vzhľadom na túto až seversky pôsobiacu atmosféru, zúčastnení herci podávajú, no v chladnej, citovo vyprahnutej spoločnosti, je azda táto štylizácia na mieste. Z prostredia, ktoré nám tvorcovia vykresľujú ako príliš nebezpečné na jeden Obn5 resizeživot, však deklarovanú nebezpečnosť príliš necítime – nevidíme gangy, žiadne nebezpečné živly a ulice skôr zívajú prázdnotou, akoby boli vyľudnené. Chladná atmosféra dystopicky pôsobiaceho mesta budúcnosti je teda vykreslená dobre, o nebezpečí v ovzduší nás však tvorcovia presviedčajú iba pomocou slov.

Napriek výhradám je Bod obnovy ambiciózny projekt a je potrebné oceniť snahu nakrúcať v tunajšom (českom či slovenskom) prostredí iné, odvážne a žánrové snímky obohacujúce pomerne jednotvárnu podobu našej kinematografie. Mladý režisér Robert Hloz azda v tomto ťažení nepovedal posledné slovo a Bod obnovy sa tak stane solídnym začiatkom jeho pestrej kariéry.

Obn7 resizeBod obnovy (Restore Point), Česko, Slovensko, Poľsko, Srbsko, 2023
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Robert Hloz
Scenár: Tomislav Čečka, Robert Hloz, Zdeněk Jecelín
Kamera: Filip Marek
Hudba: Jan Šléška
Strih: Jarosław Kamiński
Zvuk: Lukáš Ujčík, Samuel Jurkovič, Jan Šulcek
Scénografia: Ondřej Lipenský
Masky: Vladimír Wittgruber
Kostýmy: Ivan Stekla
Produkcia: Jan Kallista
Hrajú: Andrea Mohylová, Matěj Hádek, Václav Neužil ml., Milan Ondrík, Karel Dobrý, Agáta Kryštůfková, Katarzyna Zawadzka, Jan Vlasák, Iveta Dušková, Richard Stanke, Adam Vacula, Jan Jankovský, Lech Dyblik, Lucie Štěpánková, Daniel Rouha, Tereza Richtrová
Premiéra v SR: 21. septembra 2023