Dovbuš (Dovbush)

Bus resizeHistorické filmy napriek svojmu dobovému určeniu, vždy nejakým spôsobom reagujú na konkrétnu spoločensko-politickú situáciu. Ani film Dovbuš nie je výnimkou a alúzia s vojnovým stavom na Ukrajine a bojom za slobodu je zreteľná. Na konci príbehu o hrdinskom zbojníkovi čítame vetu: A boj pokračuje. Uvedenie 24. augusta, v deň, keď si Ukrajina pripomína svoju nezávislosť má svoju nepopierateľnú symboliku.

Pozadie príbehu tvorí vojna o následníctvo na kráľovskom stolci, datovaná rokmi 1733 až 1735, medzi dvoma kandiátmi, Augustom III., synom predchádzajúceho kráľa a Stanislawom Leszczyńskim, ktorý bol poľským kráľom v rokoch v rokoch 1704-09. Oboch kandidátov podporovali vtedajšie Bus3 resizeeurópske veľmoci, prvého Rakúsko a Rusko, na zvolení druhého malo záujem Francúzsko. V tejto vojne sa podľa všetkého angažoval ako vojak Oleksa Dovbuš a pomohol k víťazstvu armáde, vedenej hejtmanom Józefom Potockim (Jerzy Schejbal), poľským šľachticom. Tento rámec tvorí úvod filmu.

Za okázalé hrdinstvo sa však Dovbušovi (Serhij Strelnikov) nedostane patričného uznania, zásluhu si sprisvojí ambiciózny kapitán, neskôr plukovník Przeluski (Mateusz Kościukiewicz), hlavný Dovbušov protihráč. Má milostný pomer s korunnou princeznou Jablonowskou (Agata Buzek) a tá, v dôsledku jeho vplyvu, uprie slobodu poddaným koruny, napriek tomu že im ju garantoval jej otec. V dôsledku tvrdého tlaku poľskej šľachty sa Huculovia z oblasti podkarpatskej Haliče začnú búriť. V čase Dovbušovej svatby sprievod napadnú poľskí husári a vyženú ženícha do “illegality”. V lesoch sa Bus2 resizestretáva so svojim bratom Ivanom (Oleksii Hnatkovskij), ktorý je obyčajným zbojníkom. Chce hlavne peniaze a plánuje útek. Oleksa to vidí inak. Chce pre ľudí vybojovať slobodu zbaviť ich útlaku. Ivan tvrdí, že sú to otroci a za tých bojovať nebude. Zápas jednako pokračuje, zistia, že k protivníkom smeruje kočiar, naplnený peniazmi, za ktoré majú nakúpiť zbrane pre účinnejší boj so zbojníkmi. Podarí sa im dukátov zmocniť a účinne čelia aj novým vojenským posilám. Nainscenujú zajatie Dovbuša a dostanú sa cez hradby do mesta, kde porazia jeho obranu. Ivan v potýčke zabije Prezluského.

Príbehom sa tiahne aj motív ľudovej legendy, Oleksova milá Marička (Daria Plachtij) sa vydá za Stepana, lebo jej milého vyhlásia za mŕtveho. Keď zistí, že je nažive, chce od muža odísť. Ten si Bus5 resizevypočuje ich rozhovor, kde jej Oleksa prezradí, že ho zabije len strieborná guľka. Chystá teda zradu. V záverečnej scéne sa obaja bratia zídu. Oleksa si po porážke v meste pride pre Maričku a narazí na Ivana. Dievča jej muž zamkol a on sa ju snaží vyslobodiť. K chalupe sa blíži vojsko a jemu sa podarí uniknúť. Mŕtveho Ivana považujú za Oleksu a mŕtvolu predvedú panstvu. Na povel Potockého žiada Jablonowská rozštvrtenie mŕtvoly. Za vzniknuté komplikácie jej nariadi, že sa musí všetkých svojich území vzdať v prospech koruny a odísť do kláštora. Marička, ktorá so Stefanom stojí medzi ľuďmi, sa potuteľne usmieva. Jej milý zvíťazil nad smrťou.

Scenár napísal režisér Oles Sanin spolu s americkým scenáristom Paulom Wolanskim, ktorý spolupracoval s režisérom aj na filme Sprievodca (2014). Aj napriek tomu, že mnohé historické okolnosti nemusia byť našim divákom známe, podarilo sa tvorcom skĺbiť ľudovú legendu s Bus4 resizepožiadavkami diváckeho akčného historického žánru a realizovať ho s obdivuhodnou profesionalitou. Prekonal tak hravo aj rovnomennú kašírovanú sovietsku rozprávku z roku 1959.

Zaujímavý a pre málo divákov čitateľný je odkaz na židovské súvislosti, ktoré vo filme figurujú v postave mystika Sabbata. V niektorých zdrojoch môžme nájsť odkaz na zakladateľa chasidizmu mystika Baal Shem Tova. V jeho dome sa Dovbuš ukrýval a ten mu na dôkaz priateľstva daroval fajku. Pripomeňme, že chasidizmus bolo židovské náboženské hnutie, ktoré vzniklo v 18. storočí v Haliči a jeho legendy zozbieral a vydal Martin Buber pod názvom Chasidská vyprávění. O storočie neskôr sa objavilo rozprávanie o inom ukrajinskom zbojníkovi Nikolajovi Šohajovi, u nás známeho ako hrdinu románu Bus6 resizeIvana Olbrachta a slávneho muzikálu Balada pre banditu Milana Uhdeho a Miloša Štedroňa, ktorý v 70. rokoch naštudoval v divadle Husa na provázku Zdeněk Pospíšil.

Historické filmy tvoria v ukrajinskom kontexte zaujímavú kapitolu, z mnohých pripomeňme film Zachar Berkut režiséra Leonida Osyky z roku 1971. Berkut bol to starešina obce Tuchlji, ktorý hrdinsky bránil pred Mongolmi i ruskými bojarmi v 13. storočí svoju zem. V roku 2019 sa týmto príbehom inšpiroval film Zlatá horda (Rising Hawk) režisérov Johna Wynna a Arťoma Seitablajeva a vznikol ako koprodukčný projekt. Hrdinov z celkom iného zápasu o nezávislosť a slobodu po jeho skončení iste nebude málo.

Bus8 resizeDovbuš (Dovbush), Ukrajina, 2023
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Oles Sanin