Soľ zeme (Le Sel de la Terre /The Salt of the Earth)

Zem7 resizeRežisér Wim Wenders patril k najdôležitejším predstaviteľom tzv. Nového nemeckého filmu, ktorý nastúpil na scénu na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia. Wenders prispel do hnutia v siedmej dekáde snímkami, ako Strach brankára pri penalte, Alica v mestách alebo Americký priateľ. Vrchol tvorby a kritického uznania dosiahol ale až v nasledujúcom desaťročí. Paríž, Texas a Nebo nad Berlínom patria medzi najuznávanejšie a najkultovejšie artové snímky, aké boli kedy nakrútené. Režisér a scenárista ale popri nakrúcaniu náročnejších hraných snímok začal pridávať do svojho portfólia aj dokumentárne filmy. Tie nie sú ani náhodou monotematické, častokrát sa v nich ale venuje konkrétnemu druhu umenia. Zrejme najobľúbenejším z nich je portrét kubánskej hudobnej scény s názvom Buena Vista Social Club z roku 1999.

Zem resizeV roku 2014 nakrútil spoločne s Julianom Riberiom Salgadom portrét významného fotografa, Julianovho otca, Sebastiäoa Salgada s názvom Soľ zeme. Onou soľou Zeme v názve filmu je samotné ľudstvo. Počas sledovania takmer dvojhodinového portrétu si však častokrát budete hovoriť, že nejde o soľ, ale skôr o jed. Brazílčan Salgado vyrastal vo svojej rodnej krajine počas šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov a ako každý angažovaný intelektuál a umelec sympatizoval s ľavicovými hnutiami. Strach zo zatknutia ho primäl k opusteniu krajiny. Po pokuse štúdia práva sa dal na ekonomiku, ktorá ho bavila viac, ale naplno ho uhranula až fotografia.

Soľ zeme chronologicky zaznamenáva jednotlivé obdobia Salgadovej činnosti. Fotograf sa venoval viacerým tematickým okruhom v konkrétnych rokoch a podľa nich je film rozdelený do samostatných kapitol. Po zoznámení sa s jeho mladosťou a súkromím; Sebastiäo sa pomerne mladý oženil a má dve deti, sa Zeem4 resizespoločne s ním presúvame do rôznych kútov Južnej Ameriky. Krajinu spoznávame prostredníctvom čiernobielych fotografií a prehovorov samotného aktéra. Ten je snímaný presne tak, ako aranžuje svoje fotografie. Nie nadarmo v jeden moment spomenie, že tváre postáv na jeho fotografiách pôsobia ako kôry okolitých stromov.

Častokrát sa ocitáme prostredníctvom kamery a fotografií v Afrike, ústredným predmetom jeho záujmu. Fotograf tu nafotil množstvo snímok, ktoré by mali slúžiť ako memento toho, akých zverstiev je ľudstvo schopné. Hrôzy genocídy páchané vo Rwande sú všeobecne známe, avšak je nemožné si predstaviť, ako sa musel cítiť umelec fotografujúci mŕtve telá na zemi počas smrteľne nebezpečnej výpravy do týchto končím inak krásneho divokého kontinentu. Iný pohľad na hrôzy páchané ľuďmi predstavujú apokalyptické Zem2 resizesnímky horiacich ropných polí v Iraku a Kuvajte počas vojny v zálive. Deväťdesiate roky boli, aj keď sme na to možno už zabudli, dekádou veľkých exodusov. Išlo samozrejme opäť o Afriku, ale utečenecká kríza zasiahla aj Európu prostredníctvom občianskej vojny v rozpadávajúcej sa Juhoslávii. Salgado bol svedkom vojnových zločinov na každej strane konfliktu a často navštevoval aj utečenecké tábory.

Umelec sa v neskoršej fáze kariéry zameral aj na krásy prírody a záver dokumentu tak vyznieva optimistickejšie než väčšina jeho stopáže. Salgado si obľúbil napríklad mrože, sledujeme ho aj pri snahe o zachytenie toho najlepšieho záberu ľadového medveďa. Najmajestátnejšie potom pôsobia panoramatické snímky dažďových pralesov. Príroda na niektorých miestach stále vyzerá ako na počiatku vekov, čo v nás môže vzbudiť nádej na jej regeneráciu aj napriek zásahu ľudskej civilizácie. Soľ Zem6 resizezeme nie je takzvaná „symfónia sveta“, akým sú snímky typu Baraka, ale je portrétom práce jedného významného umelca a človeka, ktorý na svojich cestách bol svedkom tých najväčších zverstiev, aké je ľudstvo schopné. Napriek tomu nie je Salgado zlomeným človekom a svoj život, rodinu a prácu stále miluje. Význam sledovania Soli zeme spočíva aj v tom, že si možno až pri tomto filme mnohí uvedomia, v akom blahobyte žijeme a aké máme šťastie, že sme sa narodili v jednej z bezkonfliktných krajín sveta. Zároveň nás ale upozorní aj na to, že všetko sa môže rázom zmeniť a súčasná situácia v Európe, ale aj na viacerých miestach na svete, je toho dôkaz.

Zem5 resizeSoľ zeme (Le Sel de la Terre /The Salt of the Earth), Francúzsko, Taliansko, Brazília, 2014
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado