Brat a sestra (Frère et Sœur/ Brother and Sister)

Ses resizeBorkman (Francis Leplay) zazvoní na dvere bytu, v ktorom rodina jeho švagra Louisa Vuillarda (Melvil Poupaud) smúti za stratou malého syna, chce im vyjadriť úprimnú sústrasť, okamžite sa na neho zosype sprcha nadávok a výčitiek a keď Louis zbadá vo dverách aj svoju sestru Alice (Marion Cotillard) zabuchne pred nimi dvere. Nie sú to vítaní hostia. Súrodenci sa totiž už dvadsať rokov nerozprávajú, nevideli sa,  a keď sa náhodou stretli tvárili sa, že s nepoznajú. Touto dramatickou expozíciou sa začína film známeho francúzskeho režisér Arnauda Desplechina Brat a sestra. Príbeh pokračuje o päť rokov neskôr.

Arnaudovi Desplechinovi sa právom hovorí, že majstrom komorných psychologických drám. Jeho tvorba nie je pre naše publikum neznáma, je však určená skôr pre náročnejších divákov. Celovečerná prvotina Učená pre alebo Môj pohlavný život vzbudil veľký záujem predovšetkým u kritiky. Nasledovali snímky Ses2 resizeEster Kahn, Královia a kráľovné a najväčší úspech mal asi film Vianočný príbeh. Zaujímavé snímky tohto režiséra sa však nie vždy stretávajú aj s priaznivým ohlasom publika, to však nič nemení na fakte, že Desplechinová tvorba je zaujímavá a podnetná.

Vráťme sa však k spomínanému a takisto komplikovanému dielu Brat a sestra. Z troch detí manželov Vuillardovcov – Abela (Joël Cudennec) a Marie- Louise (Nicolette Picheral) - je Louis učiteľ, ale predovšetkým úspešný spisovateľ, Alice popredná herečka a brat Fidèle (Benjamin Siksou) gay a azda najvyrovnanejší z trojice. Alice a Louis sa nenávidia, nechcú o sebe ani počuť. Alice na premiérou, v ktorej hrá hlavnú rolu, pozve rodičov, ktorí z neznámych príčin neprídu. Čoskoro sa dozvie, že stali svedkami dopravnej nehody, chceli pomôcť zranenej vodičke, v protismere rútiaci sa kamión nedokázal zabrzdiť a narazil do nich. Rodičia prežijú, ich stav je vážny, najmä matkin je kritický. V nemocnici by sa Ses3 resizemala stretnúť celá rodina. Louis sa po smrti syna odsťahoval na samotku aj s manželkou Fauniou (Golshifteh Farahani), tá odmietne s ním ísť, nemá chuť sa stretnúť s celou rodinou, ale Louis musí. Dá dohromady táto tragédia rozhádaných súrodencov a zmieri sa cela rodina? To je v hrubých rysoch otázka, ktorú si medzi inými film kladie.

Ako som už spomenula Desplechin nikdy nevyrozpráva príbehy lineárne, to ho vôbec nezaujíma, skladá dej z čriepok a tak dôjde (ak uzná za vhodné) k nejakému záveru. V tomto prípade odrýva pomaličky, kúsok po kúsku komplikovaný vzťah dvoch ľudí, ktorí odmietajú hľadať k sebe cestu a správajú sa obaja v mnohých situáciách nepochopiteľne až hystericky. Alice, divadelná hviezda je evidentne psychicky labilná, ale o nič lepšie nie je na tom ani spisovateľ Louis. Ten pre zmenu Ses4 resizeneodmietne ani drogy. Dakedy sa však mali títo dvaja veľmi radi, ale čo sa medzi nimi stalo režisér zámerne neodhalí. Môžete fantazírovať, ona bola dakedy jeho múzou, čo Alice neraz prizná, teda nenávisť k bratovi pramení možno z toho, že sa oženil a ona už nie je stredobodom jeho vesmíru, alebo jemu zasa prekáža jej manžel Borkman, ktorého nemá rád. Súrodenci nesporne na seba žiarlia, ale či kvôli úspechu alebo vzájomnej príťažlivosti – to ostáva zahmlené. Že tvorca všeličo naznačí, nič celkom nedopovie a môžeme len hádať, akosi neprekáža, lebo herci svoju nevraživosť, nenávisť, možno aj rivalitu tak dokonale zahrali, že ich averzii uveríme bez nejakej polopatistickej explikácii.

Emóciami prekypujúci príbeh diváka nenudí, vtiahne ho do hry, neustála čaká na katarziu, ktorá neprichádza. Nie je to na škodu, lebo Brat a sestra je otvorená sonda do komplikovaných medziľudských vzťahov vo všeobecnosti a tiež hlboko načrie do rodinného spolužitia rodiny, kde musia Ses5 resizekoexistovať rozhodne dve silné egá a možno aj tretie v podobe ťažko chorého otca. O jeho výchovných metódach sa len tak mimochodom dozvieme z rozprávania Louisa. Snímka však nie je kritikou rozháranej, neusporiadanej rodiny, dovolí však nazrieť pod závoj, že aj tam kde sa zdá, že je všetko ideálne existuje ešte stále do popredia sa tlačiaca otázka: Prečo ? Prečo sú dve deti tak strašne ambiciózne, prečo chcú byť stále stredobodom pozornosti, aj za cenu neustálych škandálov, a prečo sa tak veľmi nenávidia ? Zámerom režiséra je kladenie otázok, na ktoré nehľadá vyčerpávajúce odpovede, ale núti uvažovať.

Najväčším kladom filmu sú herecké výkony celého ansámblu, najmä však Marion Cotillard v úlohe Alice a Melvila Poupauda ako Louisa. Alice Marion Cotillard je nežná, milujúca, ustráchaná, všetkého sa bojí, všetko sa jej bytostne dotýka. Na druhej strane vie však byť hysterická, vyhľadávajúca škandály a neprekáža jej na kom a prečo sa vyzúri. Striedanie nehy a hystérie sa herečke podarilo vierohodne Ses7 resizezahrať a plynule striedať. Melvil Poupaud nie je u nás ešte známy a obohratý, ale rozhodne patrí k mimoriadne talentovaným francúzskym hercom. Louis v jeho podaní je zranený a milujúci otec, dokonca aj dobrý manžel, ale aj majster škandálov a často nevypočítateľný. Nikdy neviete čo vyvedie. K sestre má ambivalentný vzťah - miluje a nenávidí ju zároveň. Nečakajte explicitné stanovisko k ich vzťahu a takmer k ničomu. Interakcia však medzi hercami funguje dokonale. Sympatickou postavou je aj manželka Louisa, Faunia v podaní Golshifteh Farahani, ktorá na malom priestore verne zobrazila ideálnu a chápavú ženu pre tohto nevyspytateľného človeka. Zmienku si ešte zaslúži Patrick Timsit v úlohe dobrého a vždy spoľahlivého priateľa Zwy. Kameramanka Irina Lubtchansky sa predovšetkým pekne pohrala s detailmi tvárí hercov, snažila sa vystihnúť všetky záchvevy ich duševného rozpoloženia, čím výrazne podčiarkla rozporuplnosť ich konania.

Snímka Brat a sestra, ktorá je psychologickou sondou do rozorvaného ľudského vnútra, sa snaží zároveň zobraziť pocity intenzívneho smútku na jednej strane z náhleho odchodu blízkeho človeka, na druhej zasa z neovládateľných pocitov žiarlivosti a rivality. A oplatí sa pozrieť si film aj pre výborné herecké výkony Marion Cotillard a Melvila Poupauda.

Ses8 resizeBrat a sestra (Frère et Sœur/ Brother and Sister), Francúzsko, 2022
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Arnaud Desplechin