Ako som sa naučila lietať (Leto kada sam naučila da letim/How I Learned to Fly)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Leto resizeHlavnou postavou koprodukčného rodinného filmu Ako som sa naučila lietať je 12-ročné dievča Sofija z Belehradu. V metropole Srbska sa však vôbec nezdržíme a okamžite spoločne s ňou a s jej trochu neohrabanou babkou Marijou odchádzame do Chorvátska za ich príbuznými. V autobuse so Sofijou absolvujeme posledné telefonáty s ustarostenou mamou a najlepšou kamarátkou, aby po príchode na miesto dievčina stratila na najdôležitejšom predmete svojho života signál. Čo sa spočiatku javí ako katastrofa, sa nakoniec, veľmi neprekvapivo, ukazuje ako výhoda.

Príjemný letný film odohrávajúci sa v Chorvátsku sa však nevenuje problémom s telekominukáciou, ale problémom komunikácie medzi ľuďmi rôznych Leto2 resizegenerácií a národností. Ani to však nie je najpresnejšie pomenovanie zápletky. Snímka je o nachádzaní cesty začínajúcej tínedžerky k svojej babke a tete a zároveň o schopnosti prekonávať ostych voči svojim rovesníkom, predovšetkým chlapcom. Je to skrátka film o tom, ako sa Sofija počas jedného leta naučila, samozrejme, iba metaforicky lietať.

Babka a prateta Luce medzi sebou vychádzajú veľmi dobre a sú nadšené, že sa po rokoch opäť vidia. Pre Sofiu ide však o indikáciu toho, že ju čakajú dva mesiace nudy. Našťastie, opak je pravdou a dievča, možno aj pod vplyvom vitamínu D zo slnka, naberie odvahu a postupne spoznáva rovesníkov z okolia a dá šancu aj starším dámam. Tie totiž dobre vedia, čo sa odohráva v hlave mladej slečny a uvedomujú si, že nemyslí už na bábiky. Je to predovšetkým Luce, ktorá sa chová voči Sofii výrazne Leto3 resizeempaticky.

Režisér Radivoje Andrič však nerieši iba ústrednú dejovú líniu, Sofija si urobí tzv. whishlist, čo všetko musí v lete stihnúť, vrátane prvého bozku od chlapca, ale vo vedľajších dejových peripetiách načrtáva aj tému balkánskej vojny a jej následkov na vzťahy medzi členmi jednej širšej rodiny, ale zároveň odlišných národností. Ak si však dokáže nájsť cestu k doposiaľ nie príliš obľúbenému členovi rodiny, babke, aj mladé dievča, prečo by to nakoniec nedokázali medzi sebou aj „múdrejší“ dospelí?

Ako som sa naučila lietať je však predovšetkým film so zámerom dodať divákovi pozitívnu energiu, nechať ho zaspomínať na staré časy, ak ide, samozrejme, o staršie publikum alebo deťom vo veku Leto4 resizeSofije, napríklad dodať odvahy pri nadväzovaní vzťahov nielen medzi spolužiakmi a rovesníkmi, ale aj k starším členom vlastnej rodiny. Kľúčovým pre úspech snímky je prirodzený výkon Klary Hrvanovic ako Sofije, pre niekoho môžu byť však problematické postavy Luce a Marije v podaní Olgy Odanovic a Snjezany Sinovcic. Tie majú pôsobiť otravne a zároveň milo, čo sa herečkám určite podarilo. Dá sa však očakávať, že nie každému divákovi ich herecké kreácie budú vyhovovať.

Súčasťou filmu je aj niekoľko komických scén. Nikdy sa však netlačí príliš na pílu, rozhodne sa nikto nešmykne na banánovej šupke a nespôsobí tak potopenie lode. Humor je decentný, nejde ani tak o vtipné vypointovanie konkrétnych situácií, ako skôr o všadeprítomnú pohodu a neustály ľahký úsmev na perách ako postáv, tak aj diváka. Film však v určitom smere k záveru zvážnie, táto udalosť slúži na to, Leto8 resizeaby ukázala, že aj tak mladý človek ako Sofija sa bude musieť vyrovnávať od pomerne mladého veku s ťažšími životnými situáciami. Toto posolstvo je,samozrejme, cielené na jej rovesníkov v kine.

Dobrou voľnou sa ukazujú aj niektoré Sofiine takmer až surrealistické vízie. Jedna má dokonca až hororový nádych a ťažkí arachnofobici by sa mali mať na pozore. I keď je zrejmé, že tu nikto nemieni nikoho strašiť. Ako som sa naučila lietať je príjemným letným filmom určeným predovšetkým pre deti a mládež, ale v súčasnom upršanom počasí poteší táto návšteva letného Balkánu aj dospelého diváka. Najlepšie však v doprovode potomka vo veku začínajúceho tánedžera.

Leto11 resizeAko som sa naučila lietať (Leto kada sam naučila da letim /How I Learned to Fly), Srbsko, Chorvátsko, Bulharsko, Slovensko, 2022
Dĺžka: 87 minút
Réžia: Radivoje Andrič