Magic Mike: Posledný tanec (Magic Mike's Last Dance)
Stretli sa na party, kde on bol len nenápadným barmanom nevyčnievajúcim z radu a ona oslavovala odlúčenie od svojho snáď už čoskoro bývalého manžela. Vyslovil vtedy pár slov, ktoré mali pre ňu prekvapivo motivačné účinky. Akoby ju veľmi dobre poznal, napriek tomu, že sa javil byť len ďalším jednorazovým, anonymným zamestnancom. Mike Lane (Channing Tatum) pred nedávnom prišiel o svoju vysnívanú nábytkársku firmu. So svojimi niekdajšími kamarátmi a kolegami z brandže „mužských zabávačov“, ako si sami hovoria, už nebol celé roky. Napriek tomu sa medzi hosťami Maxandry Mendozovej (Salma Hayek) nájde niekto, kto Mikeov nespochybniteľný talent mal tú česť spoznať. A možno s letmým odporúčaním aj motivovať aktuálne zdrvenú, pred životom unikajúcu, za iných okolností však veľmi temperamentnú Hispánku k tomu, aby Mikea požiadala o jeho posledný tanec...
Urobil to síce neochotne, ale za celkom slušnú cenu, vďaka ktorej mohol vyplatiť pár dávnejších dlhov. Vravel jej, že keby mala pocit, že až príliš narušil jej konformnú zónu, nech si to nenecháva pre seba. Síce ho varovala, že v takom prípade mu jednu strelí, všetko dopadlo nad jej spokojnosť. A vtedy prišla s nápadom podeliť sa o práve zažitú skúsenosť s opätovným nájdením vlastnej potlačovanej osobnosti aj iným ženám bezmocne zovretým v patriarchálnej manipulácií. Mike má s ňou odcestovať do Londýna na trojmesačnú „fušku“ a dať hercom v historickom divadle, ktoré vlastní rodina jej neverného ex Rogera Rattigana (Alan Cox), pár choreografických typov. Hoci nikdy v živote nič okrem vlastného striptérskeho výstupu nerežíroval. Dobová hra Isabel Ascendant s pomerne spiatočníckym pohľadom na mužsko-ženské vzťahové peripetie by zrejme potrebovala pár energických, inovatívnych zásahov. Nezaškodilo by tiež prepustiť pár hereckých predstaviteľov kľúčových rolí, znudene cediacich repliky o dilemách manželstva z lásky a z rozumu, za tanečníkov schopných hýbať sa tak, aby prebudili v obecenstve trocha jeho
spoločenskými konvenciami potlačovanej živelnosti. Maxandrina adoptívna dcéra Zadie (Jemelia George), vo vnútorných monológoch meditujúca nad nadčasovou ľudskou potrebou tanca ako všeobecne zrozumiteľného vyjadrovacieho prostriedku a tiež ironický, no vo svojej irónií nečakane vrelý komorník Victor (skvelý Ayub Khan-Din) síce hľadia na Mikea s určitou mierou podozrenia. Poznajú však Maxandrinu neurotickú snahu raz za čas od základov zmeniť svoju osobnosť. Vraj je kráľovnou prvých dejstiev, ktorá nikdy nedokončí to, čo pôvodne začala... Aj keď Mikeovo pretvorenie druhého, ale najmä tretieho dejstva starej hry vo veľkolepú show v oboch pochybovačoch predsa len tento raz vzbudzuje určité nádeje.
Magic Mike: Posledný tanec je návratom režiséra Stevena Soderbergha k populárnej filmovej sérií, ktorú pomáhal spoluvytvárať na jej začiatku. V roku 2012 okrem iných tvorivých zložiek režíroval prvý diel s podtitulom Bez nohavíc. Svojrázny, smutno-smiešny, no tiež mimoriadne kultivovaný pohľad do zákulisia striptérskych show - často označovaný za najerotickejší hollywoodsky film bez priameho zobrazenia sexuálnych scén. Titulná postava Mikea Lanea – cez deň podnikateľa v mnohých odvetviach s životným snom o založení firmy na návrhy a výrobu nábytku, po nociach však veľmi úspešného striptéra - sa v ňom stala akýmsi mentorom mladého, nádejného nováčika Adama (Alex Pettyfer). Prostredníctvom neho mal divák možnosť nevidieť za tančekmi na pódiu len objektivizované „mäso“ – ako v neslávne známych striptérskych snímkach 90. rokov Striptíz režiséra Andrewa Bergmana, prípadne Showgirls Paula Verhoevena s dominujúcimi ženskými postavami -, ale aj plnokrvné ľudské postavy. Navyše od hereckého predstaviteľa titulnej úlohy Channinga Tatuma si film prepožičal pár „zárezov“ z jeho reálneho curriculum vitae.
Nielen exhibícia nahých mužských tiel, ale aj priateľské podpichovanie sympatického štvorlístka Mikeových kolegov, prekonávanie spoločenských predsudkov voči spomínanému povolaniu – reprezentované postojmi nováčikovej sestry a neskoršieho Mikeovho milostného záujmu Brooke (Cody Horn)... Prekonávanie vnútorných zábran a vôbec nachádzanie odvahy predstúpiť pred nadšený dav, prípadne sa bez ostychu prejaviť – to boli témy, na ktoré sa snímka zameriavala prednostne. Aby sa následne skrz postavu mentora divákovi ponúkla tiež jeho zvažovaná, priam existenciálna dilema, či dá pre budúcnosť prednosť peniazom pred naplnením svojich dlhoročných snov. K tomu je nutné pripočítať k dobru svižné, autenticky pôsobiace dialógy a inteligentnú réžiu Stevena Soderbergha, formálne si vychutnávajúceho slobodu experimentovania s filmovou rečou, akú mu dokázala vždy dodať skôr nezávislá scéna než Hollywood. V istom zmysle sa aj
samotný režisér, zvažujúci vtedy kvôli nevyhovujúcemu štúdiovému systému a údajnému „zhlúpnutiu“ mainstreamového diváka odchod do filmárskeho dôchodku, v jednom z predkladaných myšlienkových plánov stotožňoval s titulným protagonistom.
V roku 2015 však vzniklo pokračovanie Magic Mike XXL v réžií Gregoryho Jacobsa – aj keď prvý diel sa zdal byť vcelku vhodne ukončený, bez akejkoľvek potreby v deji pokračovať. Príbeh si vypožičal veľa zo štruktúry „travesty“ road movie Dobrodružstvá Priscilly, kráľovnej púšte režiséra Stephana Elliotta, prípadne nejedného známeho muzikálu. Necháva Mikea aj s ostatnými jeho striptérskymi kamarátmi vydať sa na cestu za údajne poslednou show v oveľa konvenčnejšej, hollywoodsky povrchnejšej, divácky viac prvoplánovej podobe. Vo vnímaní striptérskych exhibícií – hoci skvelo nasnímaných a zostrihaných samotným Soderbergom uvedeným v titulkoch opäť pod zaužívaným pseudonymom – bolo pokračovanie presným obsahovým, čí formálnym protipólom originálu. Kým pôvodné Bez nohavíc bolo viac-menej „unisex“ snímkou, XXL už cielil skôr na ženské a gay publikum.
Aktuálny Magic Mike: Posledný tanec predstavuje opäť určitý odklon od originálu, aj keď je mu z hľadiska naratívnej štruktúry a schopnosti osloviť všeobecné publikum o niečo bližší. V porovnaní s prvým dielom je Mike tento raz za „nováčika“ a úlohu mentorky preberá mecenáška Maxandra. Rolu rušivého elementu hľadiaceho s nevôľou na Mikeovu striptérsku minulosť si spoločne prerozdeľujú Maxandrina dcéra Zadie s komorníkom Victorom, aj keď v určitom momente sa zmenia skôr na ambivalentných inšpirátorov z akejsi romantickej rozprávky o naplnení amerického sna, či ironicky britskej predrozvodovej pomsty. Scenár Reida Carolina trochu tratí tým, že necháva Mikeových dávnych priateľov tvorivo zasiahnuť do výslednej podoby show len stručným vyjadrením cez počítačový videohovor. Hľadanie nových tanečníkov do plánovanej divadelnej hry má svoje kúzlo a vnáša do deja aj potrebnú sviežosť. Málokto z nováčikov ale zaujímavosťou presahuje kvality štandardného tanečného filmu. Fyzické výkony skrátka dominujú nad pútavou charakteristikou.
Potrebnú neistotu ale vnáša do deja práve Maxandra Mendoza Salmy Hayek – temperamentná, no neistá, zásadne si všetko komplikujúca vo chvíli, keď má svoj vytúžený cieľ priam na dosah. Jednak vďaka nej aj jej slávna herecká predstaviteľka má po úlohách v bláznivých, väčšinou „béčkových“ komédiách konečne čo hrať, divákom očakávaná neistota v rozhodnutiach spomínanej postavy akosi funkčne koexistuje s nie nepodobnými neistotami titulného Magic Mikea, či dokonca samotného režiséra Stevena Soderbergha. Tak, ako sa od Mikeovho pretvorenia divadelnej hry Isabel Ascendant nedá veľmi očakávať umelecké veľdielo, je aj pre Soderbergha Magic Mike: Posledný tanec čiastočným tvorivým kompromisom
ustúpiť viac prvoplánovým požiadavkám mainstreamu. Pokiaľ ide o zábery kamery Petera Andrewsa, stále štýlovú a premyslenú prácu so strihom Mary Ann Bernard (v oboch prípadoch režisérove pseudonymy) – tam rozhodne netreba o štandardne nadštandardnom autorskom nasadení vôbec pochybovať. Choreografia tanečných scén je fantastická, hudba Season Kent správne energicky dunivá a kostýmy Christophera Petersona aj tak väčšinu času nie je treba.
Magic Mike: Posledný tanec (Magic Mike's Last Dance), USA, 2023
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Reid Carolin
Kamera: Steven Soderbergh
Strih: Steven Soderbergh
Scénografia: Pat Campbell, Lotty Sanna
Kostýmy: Christopher Peterson
Produkcia: Reid Carolin, Gregory Jacobs, Peter Kiernan, Nick Wechsler
Hrajú: Channing Tatum, Salma Hayek, Caitlin Gerard, Alan Cox, Christopher Villiers, Vicki Pepperdine, Ayub Khan-Din, Nancy Carroll, Gavin Spokes, Christopher Bencomo, Carmen Olivares, Christie-Leigh Emby, Juliette Motamed, Kasey Iliana Sfetsios, Ellen Marguerite Cullivan, Joe Manganiello, Matt Bomer, Adam Rodriguez, Kevin Nash, Amy LoCicero
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 9. februára 2023
Foto: Continental film