Babylon

Bab3 resizeV ten večer dostal za úlohu priviezť na party šéfa filmového štúdia Kinescope slona. Aj keď predpokladal, že mu na to bude stačiť dodávka na prevoz koní, že ho cestou nezastaví policajt vyžadujúci povolenie k prevozu, ktoré nemá, auto sa naozaj zvládne „vyšplhať“ do strmého kopca pred producentovým obydlím, a že slon nebude mať práve tráviace problémy z toho menej atraktívneho konca... Čo Manny Torres (Diego Calva) sľúbil, to splní. Všetky hroziace spory s dotknutými osobami a problematické situácie hravo vyriešil korupčnou otázkou: „Chcete sa k nám na party pridať?“

Pozvánke na burlesku, divoké tance v živelných jazzových rytmoch s filmovými legendami nemej éry, vodopádom najdrahšieho alkoholu, špajze plnej drog Bab2 resizerôzneho druhu, sexuálnym orgiám, kde v každom temnom kúte ktosi skúša inú polohu, prípadne sa po dome exhibicionisticky pohybuje v rôznej miere vyzlečenia, by v tej dobe odolal asi len zaprisahaný puritán... Prišla aj Nellie LaRoy (vynikajúca Margot Robbie). Tvrdila o sebe, že je hviezda a dokonca sa tak aj správala - hoci ešte nenakrútila jediný film, ani neupútala žiadneho producenta. Jej zvodný tanec a skoro až vražedný sexappeal však vyslal jasný signál, že to všetko bude len otázkou času... Mannyho okúzlila prakticky ihneď. V krátkej chvíli, kedy ho nikto z šéfov nepotreboval mať poruke, s ňou prehodil pár milých slov o ich spoločných životných snoch. Nedobrovoľne a trochu nesmelo si „šňupol“, lebo ona tak nerada robí sama a potom mu unikla niekde v dave. Hlavná hviezda štúdia Jack Conrad (Brad Pitt) sa stihol už na parkovisku pohádať so svojou aktuálnou – ani prvou a rozhodne nie poslednou - manželkou, pre ktorú bola už asi posledná kvapka, že sa jej neobratne a prakticky neustále prihováral jej rodnou taliančinou. Následne si zaflirtuje so servírkou, zabráni svojmu osamelému, večne ženami Bab4 resizeodkopávanému priateľovi Georgeovi (Lukas Haas) v pokuse o samovraždu a prihovorí sa zaňho u čínsko-americkej kabaretnej speváčky a príležitostnej tvorkyne medzititulkov Lady Fay Zhu (Li Jun Li). Tá má však zrejme oči skôr pre zmyselnú Nellie. Afroamerický hráč na trubku Sidney Palmer (Jovan Adepo) „čaruje“ s tónmi ako o život a je jasné, že to nebude posledná party, na ktorú ho filmári prizvali. Keď vyjde najavo, že sa mladá herečka Jane Thorntonová (Phoebe Tonkin) so záľubou v močení na svojho partnera, predávkovala, Manny si u svojho zamestnávateľa definitívne šplhne návrhom odpútať pozornosť návštevníkov od „upratania“ jej tela za pomoci výstupu dopraveného slona. Na ďalší deň síce mala polomŕtva hviezdička bez talentu pre charakterové roly, ale za to s obdivuhodným dekoltom hrať v pripravovanom filme. Pokým sa filmári rozhliadajú okolo seba hľadajúc za ňu aspoň adekvátnu náhradu, zrak im okamžite padne na drzo sa Bab5 resizepredvádzajúcu Nellie. A keď s prvými rannými lúčmi slnka Manny ešte odvezie totálne sťatého Jacka Conrada domov a presvedčí sa, že je po tom, čo ešte komicky vypadol z balkóna, skutočne živý a zdravý, možno si tým tiež vyslúži výhodnú pozíciu štúdiového asistenta...

Babylon scenáristu a režiséra Damiena Chazellea je strhujúce, energické, fascinujúce vyznanie lásky k filmu. Obdivne vzhliada k hviezdam nielen nemej éry, k štúdiovému systému starého Hollywoodu, ale odmieta si ich akokoľvek idealizovať, či romantizovať. Na lesklom, žiarivom povrchu je akousi drsnou komédiou vyvolávajúcou zároveň údiv aj veľa skutočne hlasných smiechov. V jadre je však obývaný ľudsky vierohodnými, plnokrvnými a zložitými charaktermi, s ktorými nie je problém sa stotožniť napriek ich častej výstrednosti. Ani im držať palce v riešených životných krízach. Dej pri tom nenápadne poháňa Bab6 resizevpred jedna trpká milostná podzápletka skrytá niekde v mozaike osudov viacerých postáv, ich kariérnych vzletov a pádov. Citlivý protagonista Manny – povahou tak odlišný od ostatných okolo seba a vnášajúci do príbehu potrebný prvok „normálnosti“ – sa v rámci vlastných milostných peripetií snaží prejaviť ako hrdinný záchranca. Neuvedomuje si ale, že svoju spriaznenú dušu, priateľskú, no napriek tomu večne unikavú, sebadeštruktívnu Nellie sotva dokáže zachrániť pred ňou samou. A rovnako nevďačným objektom lásky sa môže stať aj film ako umelecký prejav vo všeobecnosti - obzvlášť, keď je niekto pozvoľna pohasínajúcou alebo už takmer zabudnutou hviezdou...

Príbeh začína vo vrcholných rokoch nemej éry. Prostredníctvom bežných ľudí z davu, ktorí sa úplnou náhodou dostali do hľadáčikov kamier - predovšetkým preto, že sa v správny čas ocitli na správnom mieste, snímka necháva aj diváka spoznávať zaužívané remeselné postupy pri nakrúcaní. Opakovanie Bab7 resizetoho istého záberu stále dookola, len aby tvorcovia zachytili ten správny herecký výraz, pomerne drastické dôsledky nakrúcania davovej scény z bojového frontu, kde si nikto ešte veľmi nerobil vrásky z bezpečnostných rizík pri realizácií kaskadérskych kúskov... Ničenie nahrávacej techniky len kvôli nesprávne odhadnutým tvorivýcm ambíciám štábu, vzdorovaniu hviezdnym manierom, neuváženému popíjaniu znudených hercov počas prestávky, ale aj úsmevné pozastavenie nakrúcania, lebo niekto z komparzu pri sledovaní tancujúcej femme fatale narušil kompozíciu obrazu vlastnou erekciou. To všetko sleduje kamera Linusa Sandgrena v často dlhých, inscenačne náročných záberoch. Hýbe sa v jazdách vpred, vzďaľuje sa, kľučkuje z jednej strany na druhú, aj sa panicky obhliada v náhlych švenkoch. Blúdi medzi hercami, čo vstupujú alebo sa nenápadne sa vytrácajú z jej „výhľadu“ z rôznych strán takmer až v tanečných choreografiách, len aby predviedli dôležité gesto, či vyriekli svižnú repliku.

Bab8 resizeKritický moment v príbehu ale nastáva vo chvíli, kedy Manny v kine uvidí prvé ozvučené hudobné číslo Jazzového speváka režiséra Alana Croslanda z roku 1927 a to, s akým nadšením publikum prijalo technickú inováciu nastupujúcej éry zvukového filmu. Babylon sleduje strach zo zmeny. Stratu atraktivity hereckých predstaviteľov, ktorým do tej doby stačil ich vzhľad a nápadné pohyby, aby divákovi pretlmočili zamýšľanú myšlienku. No teraz niektorí pôsobia komicky, lebo ich hlasy nie sú dosť atraktívne. Nevedia sa zbaviť cudzieho prízvuku alebo dokonca ani nepoznajú potrebnú reč. Komplikácie so zatiaľ len synchrónnym spôsobom snímania obrazu a zvuku robia z nakrúcania peklo... Niečo ako dabing ešte neexistuje alebo v neskorších scénach niekdajšie hviezdy uráža. A prípadní budúci zvukoví inovátori sa medzi kľúčovými postavami príbehu zatiaľ ešte nenachádzajú. Z hľadiska dejín kinematografie trochu zamrzí, že Damien Chazelle Bab12 resizenezakomponoval do deja aj dobové príklady filmov opakovane nakrúcaných záber po zábere vo viacerých jazykových verziách. V kontexte príbehu by to ale bola skôr len poznámka na okraj. Väčšina protagonistov Babylonu sú síce fiktívne postavy, no inšpirované reálnymi predobrazmi z histórie filmu. Epilóg so sebou prináša úžasnú pointu zasadzujúcu dej do prekvapivého významového kontextu a s ňou tiež nádherný intertextový odkaz na jeden veľmi slávny film z roku 1952, líšiaci sa priam kontrastne v žánri aj celkovej nálade.

Výprava Florencie Martin zavedie diváka do atraktívnych exteriérov, aj medzi filmové kulisy, na ktoré sa hmatateľne podpísal čas. Luxus kombinuje s chudobou okrajových častí dobového Los Angeles a neraz aj desí. Kostýmy Mary Zophres sú elegantné aj dráždivé, podľa momentálnej potreby. Rekvizity Bab9 resizeAnthonyho Carlina rozhodne nezabúdajú na navodenie dojmu určitej dekadencie. Hudba Justina Hurwitza, jeden z najzásadnejších umeleckých prostriedkov Babylonu, je nádhernou zmesou dobových štýlov – veselá, energická, zvodná aj skryto melancholická. Spoločne s premysleným strihom Toma Crossa určuje mimoriadne dynamické tempo už v spektakulárnom divokom prológu. Samozrejme, udržať ho po celú trojhodinovú dĺžku snímky, určite nie je možné. Tak, ako po každej party je nevyhnutne potrebný čas na vytriezvenie, aj bujará zábava úvodných sekvencií musí občas zvoľniť a vzhľadom na vnútorné dilemy kľúčových postáv aj zvážnieť, aby opäť v plnej sile preradila na možno ešte vyšší rýchlostný stupeň. Chazelleov film je aj preto v prvom rade zážitok, ktorý aj po „odrolovaní“ sa záverečných titulkov bude v určite značne vyčerpanom divákovi ešte dlho doznievať.

Bab11 resizeBabylon, USA, 2022
Dĺžka: 189 minút
Réžia: Damien Chazelle
Scenár: Damien Chazelle
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Justin Hurwitz
Strih: Tom Cross
Zvuk: Mildred Iatrou, Ai-Ling Lee, Andy Nelson
Scénografia: Florencia Martin
Kostýmy: Mary Zophres
Produkcia: Olivia Hamilton, Marc Platt, Matthew Plouffe
Hrajú: Diego Calva, Margot Robbie, Brad Pitt, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, Lukas Haas, Max Minghella, Tobey Maguire, Samara Weaving, Olivia Wilde, Spike Jonze, Katherine Waterston, Flea, Jeff Garlin, Olivia Hamilton, P.J. Byrne, Rory Scovel, Eric Roberts, Chloe Fineman, Karina Fontes, Ethan Suplee, Damon Gupton, Phoebe Tonkin, Troy Metcalf, Danny Jolles, Lewis Tan, Shane Powers, Jennifer Grant, Vanessa Bednar, Karolina Szymczak, Marcos A. Ferraez, Nana Ghana, E.E. Bell, Joe Dallesandro
Distrbúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 19. januára 2023