Osem hôr (Le otto montagne)

Hora resizeBelgický režisér Felix van Groeningen patrí už vyše dekády medzi relatívne kultových európskych nezávislých režisérov. Výraznejšie sa presadil dramédiou Smoliari z roku 2009, príbehom o veselej flámskej rodinke s prvkami sociálnej drámy, ale najmä o konzumácii veľkého množstva alkoholu. Ešte viac zarezonovala hudobná dráma Prerušený kruh (2012), príbeh o láske dvoch slobodomyseľných ľudí, ktorých dcérka trpí nevyliečiteľnou chorobou. Belgica (2016) známa aj z našich kín prenáša do názvu filmu meno belgického vychýreného nočného klubu a ukazuje cestu dvoch bratov za úspechom. Úspechy Groeningena v Európe, samozrejme, nenechali chladných ani amerických producentov a tí ho najali na nakrútenie životopisnej drámy s hviezdnym obsadením Krásny chlapec, Belgičan režíroval pred kamerou dvojicu Steve Carrell a Timothée Chalamet.

Hora2 resizeK réžii svojej najnovšej snímky si Groeningen prizval aj herečku Charlotte Vandermeersch a výsledkom ich spolupráce je pre neho pomerne atypické dielo s ťažko definovateľným názvom Osem hôr. Slovenskí diváci mali možnosť tento poetický film vidieť napríklad na festivale Cinematik v Piešťanoch, úspech na festivale v Cannes (Cena poroty) však primel našich distribútorov snímku uviesť aj v širšej kino distribúcii v rámci Slovenska. Osem hôr doprevádza trochu zavádzajúca povesť akejsi európskej verzie slávnej Skrotenej hory Anga Leeho, avšak výsledok je, aj napriek príbehu o priateľstve dvoch mužov pobývajúcich v horách, predsa len odlišný.

Chlapcov Pietra a Bruna spája pevné puto priateľstva vďaka pravidelným letným návštevám Pietra v malom mestečku v talianskych Alpách. Bruno tu žije odmalička s rodinou, avšak Pietro sa presťahoval Hora3 resizedo veľkomesta. Takmer dva a pol hodinová snímka sa však nezameriava na popis ich letných dobrodružstiev, ale je akýmsi časozberom ich životných osudov a vývinu ich spočiatku bezstarostného, neskôr komplikovanejšieho vzťahu. Treba pripomenúť, že nejde o originálny príbeh, ale o adaptáciu románu Paola Cognettiho a literárnosť, bohužiaľ, presakuje aj do filmového výsledku. Ide však iba o jeden z nemnohých a nie príliš výrazných nedostatkov lyricky nakrútenej drámy.

Na plátne sledujeme udalosti v priebehu niekoľkých desaťročí, čomu zodpovedá aj spomínaná masívna stopáž a literárnosť. Je otázne, či by materiálu viac nevyhovoval seriálový formát v podobe minisérie čítajúcej okolo šesť dielov. V takom prípade by sme síce dostali lepšie prekreslenie postáv a ich vzťahov (nielen medzi nimi, ale aj s rodinou, okolím), vzhľadom na zasadenie väčšiny sujetu do Hora4 resizehorského prostredia by bol však divák ochudobnený o majestátne zábery hôr, ktoré rozhodne viac vyniknú na veľkom plátne ako na obrazovke televízie.

Niektoré časové skoky tak pôsobia mierne unáhlene, nikdy však natoľko dezorientačne, aby sme mali problém s vyplnením udalostí celkovej fabuly. Časové rozpätia sú vizuálne sprostredkované napríklad nárastom mohutnej „horskej“ brady u hrdinov. Výkony Lucu Marinelliho a Alesandra Borghiho pôsobia autenticky a uveriteľne a iba podporujú ústrednú myšlienku o dôležitosti priateľstva v živote nielen týchto dvoch mužov, ale vo všeobecnosti. Vzťahy v kinematografii často predstavujú synonymum vzťahov milostných, avšak ako vidno práve pri podobných typoch filmov z drsného horského prostredia (spomeňme aj legendárnu slovenskú Medenú vežu Martina Hollého ml.), rovnako Hora5 resizemôžu hrať v hranej kinematografii prím práve priateľstvá. I keď, samozrejme, nechýbajú v živote oboch mužov ani osudové ženy.

Van Groeningen a Vandermeersch nakrútili festivalovú drámu prijateľnú vďaka svojej zrozumiteľnosti aj širšiemu publiku. Dominujú mu krásne zábery prírody, ktoré iba umocňujú silu nezničiteľnosti priateľstiev medzi, v tomto prípade dvoma, blízkymi ľuďmi. To je silné a pevné rovnako ako skaly v okolitej prírode. Osem hôr nemusí sadnúť každému divákovi, pokiaľ však viete, čo v kine očakávať, o to silnejší bude aj váš zážitok.

Hora6 resizeOsem hôr (Le otto montagne), Taliansko, Belgicko, Francúzsko, 2022
Dĺžka: 147 minút
Réžia: Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
Predloha: Paolo Cognetti (kniha)
Scenár: Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
Kamera: Ruben Impens
Hudba: Daniel Norgren
Strih: Nico Leunen
Scénografia: Massimiliano Nocente
Produkcia: Mario Gianani, Hans Everaert, Louis Tisné, Lorenzo Gangarossa, Gianluca Mizzi
Hrajú: Luca Marinelli, Alessandro Borghi, Filippo Timi, Elena Lietti, Lupo Barbiero, Cristiano Sassella, Elisabetta Mazzullo, Andrea Palma, Surakshya Panta, Gualtiero Burzi, Elisa Zanotto, Paolo Cognetti
Premiéra v SR: 19. januára 2023