Udalosť (L'Événement/Happening)

Udalost resizeSnímka Udalosť francúzskej režisérky Audrey Diwan získala na vlaňajšom Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach hlavnú cenu. Vtedy ešte nikto netušil, že autorka románu Annie Erneaux bude tohtoročnou laureátkou Nobelovej ceny za literatúru. V čase vzniku jej veľmi kritizované i obdivované memoáre boli predlohou scenára. Nečudo veď témou je nechcené tehotenstvo a právo ženy rozhodnúť o svojom živote. Bola to na 60. roky minulého storočia veľmi diskutovaná téma, ktorá sa časom vyriešila a takisto mnohých ani nenapadlo, že sa ňou v 21. storočí civilizovaná Európa bude ešte vážne zaoberať. A predsa. Udalosť teda, žiaľ, nestratila na aktuálnosti.

Je tiež pravdou, že napriek kladom filmu, je nepopierateľný aj fakt, že témou režisérku predbehol rumunský režisér Cristian Mungiu filmom 4 mesiace, 3 Even2 resizetýždne a 2 dni (2007 Zlatá palma a mnoho iných cien) a tak ju obral o originalitu. Oba príbehy sa odohrávajú v inej dobe, rumunský v Ceausescuovom Rumunsku, francúzsky na začiatku 60. rokov, keď boli potraty v krajine takisto zakázané a trestné. No snímky sú čo sa výpovede hodnotovo rovnaké a ťažko si vybrať, ktorá viac zaujme. Téma je vzhľadom na súčasné dianie rovnako naliehavá a aktuálna. Kým diktátorský rumunský režim tvrdo trestal a išlo aj o život, hrdinke Udalosti hrozilo spoločenské odsúdenie, pohŕdanie a vydedenie. Pre každú z nich teda trauma na celý život.

Mladá talentovaná a ambiciózna študentka Anne Duchesne (Annamaria Vartolomei) vo svojich 23-rokoch nečakane otehotnie, nechce byť matkou, prednosť dáva štúdiu – chce študovať- to je pre ňu zásadné. Nechce nikoho do problému zaťahovať, bojí sa o tom hovoriť pred spolužiačkami, takmer pred nikým. Dokonca nechce to povedať ani otcovi dieťaťa. Keď však vyčerpá všetky možnosti musí sa Even3 resizepredsa len niekomu priznať. Zverí sa zdeseným kamarátkam a spolubývajúcim na internáte - Brigitte (Louise Orry-Diquéro) a Hélène (Luàna Bajrami). A povie to aj kamarátovi Jeanovi (LaKacey Mottet Klein), ktorý sa zo začiatku nezachová ako gentleman, ale nakoniec nájde niekoho, kto jej pomôže. Laëtitia (Alice de Lencquesaing), zrejme s podobným osudom, sa nad ňou zmiluje.

Utrpenie hrdinky filmu, podobne ako v rumunskom filme, sledujeme počas 12 mesiacov. Dievča sa musí okrem toho, že sa nesmie priznať matke (Sandrine Bonnaire), vyrovnať aj s faktom, že z aspektu spoločnosti je nehanebnica, robí niečo odsúdenia hodne, nemorálne. Stáročia zdedený vzor prežíva, skôr opäť ožíva, aj v modernej spoločnosti (stačí sledovať náš vývoj a pozrieť sa do okolitých krajín), kde je Even5 resizesnaha zabrániť lekárom opäť robiť legálne potraty zo strachu, že prídu o licenciu, nedajbože by im hrozilo aj väzenie. Takýto zvrat sme skutočne nečakali a z nadšenia zo slobody sme si nevšimli, že existujú ľudia, ktorí sa kŕčovite držia starých paradigmat a nechcú sa ich vzdať za žiadnu cenu, a to aj v krajinách kde bol tento problém už dávno vyriešený.

Príbeh sa odohráva v Angoulème, Anne patrí medzi najlepšie študentky, čaká ju sľubná budúcnosť, ale dieťa, i keď by v budúcnosti chcela byť matkou, by jej momentálne zničilo všetky plány. Dievča statočne bojuje s predsudkami a zúfalo hľadá riešenie. Nájde ho u pani Rivière (Anna Mouglalis) a kalvária sa začína. Paralely s mnohými krajinami sú neodškriepiteľné a alarmujúce, aj vzhľadom na vývoj spoločnosti, ktorá sa môže uberať nežiadúcim smerom. Ak nebudeme ostražitejší evidentne hrozí návrat takmer k stredovekému mysleniu. Film, ktorý sa síce odohráva v 60. rokoch minulého storočia, prišiel teda v správnom čase a burcuje Even7 resizek bdelosti nad čudným vývojom, a preto dielo Audrey Diwan vyznie v kontexte doby úplne inak ako slávny film Mungiov film.

Snímka je drsná, krutá, ad maximum realistická, ale neskĺzne do nechutností, samoúčelnosti a citového vydierania. Drží sa faktov a je aj z emotívnej stránky vzácne vyrovnaná. Vďačí za to dobrému režijnému vedeniu hercov, ale najmä hlavnej predstaviteľke Anamarii Vartilomei. Jej Anne je na jednej strane nenápadná tichá, ba až utiahnutá, na druhej zasa cieľavedomá mladá žena, ktorá vie čo chce a ide si tvrdo za svojim. Chce sama rozhodnú o svojom živote a toho sa nevzdáva aj za cenu strát. Je to dievča, ktoré dokáže riskovať a vie prečo. Dobre jej nahrávali aj Luàna Bajrami ako Hélène a Louise Orry-Diquéro ako Brigitte. Kycey Mottet Klein ako Jean sa nakoniec ukáže ako skutočný priateľ, ktorý jediný jej dokáže pomôcť a Even11 resizenerobí hanbu mužskému pohlaviu. Je pekným príkladom, že nie každý chce ženu len využiť a potom najľahšou cestou sa jej zbaviť.

Osobitnú kapitolu si však zaslúži kameraman filmu Laurent Tangy, ktorý svojou kamerou dokáže tak šikovne a nenápadne manévrovať, že sa dostávame priam pod kožu a pocity hlavnej hrdinky. Sleduje ju ručnou kamerou na každom kroku, zachytáva záchvevy jej rozpoloženia, a tak podáva plastický obraz jej uvzatosti, cieľavedomosti a utrpenia. Veľmi často sme svedkami toho, že strih neraz v titulkoch chýba a veru práve on je jednou z hlavných zložiek úspešného filmu. Často len dobrý strihač urobí z filmu pozerateľné dielo. Pochvalu si preto zaslúži aj Geraldine Mangenot, ktorá s citom dotvorila tak prácu režisérky, ako aj kameramana. A Even8 resizetakisto bez vhodnej hudby Jevgenija Galperina a Sache Galperine by výsledok nebol tak kompaktný.

Film laureátky Nobelovej ceny Annie Ernaux a talentovanej režisérky Audrey Diwan je síce film o minulosti, ale o to naliehavejšie sa prihovára prítomnosti. Súčasnosti v tom zmysle, aby sa spoločnosť, ktorá už dosiahla po mnohých úskaliach a obetiach istý pokrok, nevracala opäť späť, ako sme toho v súčasnosti svedkami v niektorých krajinách. Aby sa ťažko vybojované právo človeka, v tomto prípade žien, rozhodnúť o sebe a svojom živote, nevracalo späť. Mnohým sa to zdá nemožné a predsa sa to deje. Sloboda a pokrok nie je prázdna fráza, ale fakt, o ktorý treba každý deň bojovať. Aj o tom je film Udalosť.

Even6 resizeUdalosť (L'Événement/Happening ), Francúzsko, 2021
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Audrey Diwan
Predloha: Annie Ernaux (kniha)
Scenár: Audrey Diwan, Marcia Romano
Kamera: Laurent Tangy
Strih: Geraldine Mangenot
Hudba: Jevgenij Galperin, Sacha Galperine
Zvuk: Marc Doisne
Kostýmy: Isabelle Pannetier
Produkcia: Alice Girard, Édouard Weil
Hrajú: Anamaria Vartolomei, Luàna Bajrami, Sandrine Bonnaire, Louise Chevillotte, Pio Marmaï, Kacey Mottet Klein, Anna Mouglalis, Fabrizio Rongione, Louise Orry-Diquéro, Cyril Metzger, Julien Frison, Leïla Muse
Premiéra v SR: 10. novembra 2022