Fabian – príbeh moralistu (Fabian/Fabian oder Der Gang vor die Hunde)

Moral12 resizePosledné roky Weimarskej republiky brilantne zachytil spisovateľ Erich Kästner v románe Fabian oder Der Gang von die Hunde. Dej filmu Fabian – príbeh moralistu režiséra Dominka Grafa sa odohráva vo roku 1931, teda v spomínané roky Weimarskej republiky, keď sa už bohato objavovali plagáty NSDAP, fašisti sa zmáhali, nenávistné prejavy začali naberať na sile, ale hrdinovia filmu si užívali života v ateliéroch umelcov, vykričaných domoch a Babelsberg sa chystá na produkciou psychologického filmu. Atmosféra, i keď sa zdá, že sa nič nedeje, neveští nič dobré – spoločnosť je v rozklade, atmosféra zvláštna, bezútešná.

A v tomto predvojnovom marazme žijú, skôr vegetujú a ponevierajú sa, dvaja priatelia. Jacob Fabian (Tom Schilling) doktor germanistiky, kým ho nevyhodia Moral11 resizezo zamestnania, píše aj reklamné texty a jeho priateľ, Stephan Labuda (Albrecht Schuch), chlapec z bohatej rodiny s ľavicovými názormi, dostane zasa negatívny posudok na svoju diplomovú prácu a navyše zistí, že mu snúbenica zahýba. Obaja sú frustrovaní a životom otrávení, upokojenie nájdu v náručiach ľahkých žien, v pochybných kabaretoch, kde nechýbajú ani nacistické výtržnosti a nadávky. Trávia dni dalo by sa povedať, že v čudnej spoločnosti. Fabiana nevykoľají ani zoznámenie sa s nymfomankou, či sexuálnou maniačkou Irene Moll (Meret Becker), ktorá sa mu počas celého života pletie pod nohy, ale vždy jej ponuky odmietne. Jedného pekného dňa sa však zoznámi s mladučkou Corneliou Battenberg (Saskia Rosendhal) a čo čert nechcel bývajú dokonca v jednom podnájme. Preskočí iskra a Fabian zázrakom nájde zmysel života. Mladí sú šťastní, plánujú spoločný život, no všetko by išlo hladko keby Cornelia nebola posadnutá Moral3 resizemyšlienkou stať sa herečkou. Má na starosti vo filmovej spoločnosti medzinárodnú spoluprácu, no túži po väčšej sláve a navyše je presvedčená, že kariéru aj lásku dokáže zvládnuť bez problémov. No v tom sa evidentne nadané dievča mýlilo, nedostatok peňazí, prázdna špajza hovoria jasnou rečou.

Náklonnosť zamilovaného páru je pevná ani jeden nemá v úmysle zo vzťahu vykĺznuť, ale náhodné stretnutie s režisérom Justizratom Labudem (Michael Witterborn) je pre oboch osudné – Cornelia nedokáže odmietnuť ponuku na hlavnú postavu v pripravovanom filme a od Fabiana odchádza. Medzitým sa zrúti svet Stephana, ktorý sa nedokáže premiesť cez neveru snúbenice, pije čím ďalej tým viac, prestáva mať aj politické zábrany, verejne odsudzuje nacizmus a čoskoro sa dostane do hľadáčika fašistov. Zúfalý otec ho hľadá, ale nad chlapcom sa zľahla zem. Nájde ho Fabián, ale ani on nedokáže zabrániť tragédii. Po týchto smutných skúsenostiach sa vráti k matke, ale dlho tam nevydrží, láska ku Cornelii je silnejšia.

Posledné roky Weimarskej republiky a nástup nacizmu v Nemecku sme videli už nejednom nemeckom filme, Moral9 resizedobre i horšie spracované. Priam sa núka porovnávať, no zabralo by to veľa priestoru, jedno je však isté, i keď Fabian nebude film pre všetkých, dostatok paralel so súčasnosťou je viac ako dosť. Zasa by sa dala zopakovať stará pravda, že sme sa z minulosti vôbec nepoučili, ľudstvo akoby stratilo pamäť. Autobiografický román Ericha Kästnera, ktorý mal v Nemecku veľký úspech, presne a precízne vystihol všetky negatívne javy toho neslávneho obdobia. Fabian je navonok aj muž zraniteľný, aj človek dostatočne realisticky, neverí pochybným sľubom ani veľkým ideálom. Z tohto ironického prístupu k životu ho vylieči len láska ku krásnej Cornelii. Cornielia je jeho záchytný bod, ona je jeho záchrana, nebyť jej skončí ako pasák v bordeli alebo ako mopslík Irene Moll. A tá ho chytá do siete, kde sa len dá. Horšie je na tom Stephen, ktorého sklamanie v láske pripravilo o všetko, dokonca aj o zvyšok zdravého rozumu a najmä pudu sebazáchovy. Režisér si z košatého Moral4 resizerománu vybral a najviac akcentoval líniu lásky. Láska je pre oboch mužov záchrana a keď o ňu prídu stratia chuť do života. Dominik Graf akoby chcel naschvál zdôrazniť jej všemocnú silu, ktorá môže byť v každej dobe a pre všetky generácie jedinou záchranou.

Mnohým sa bude zdať snímka až príliš nemecky strohá a surová. Dominik Graf však má svoj štýl, ktorý je síce rázny, často až príliš realisticky surový, ale každá jedna scéna je perfektne vypointovaná. Raz sa pozerá na udalosti chladnokrvne pesimisticky, inokedy zasa zaznejú aj melancholické tóny a neraz až veľmi realistický postoj k udalostiam. Striedanie polôh a emócii však neuberá na sile výpovede, ktorá je jednoznačne poučným záznamom i varovaním pred deštrukčnými silami, ktoré uvedú spoločnosť do marazmu, surovosti, bezcitnosti a nakoniec k vojnovým konfliktom. Fabian je, a Moral6 resizezároveň nie je, film o vojne i keď to čo sa v tom čase v Nemecku dohrávalo k tomu viedlo.

No nielen Dominik Graf a silná predloha Ericha Kästnera má zásluhu na pozitívnom vyznení diela. Zaslúžili sa o to aj herci, predovšetkým Tom Schilling ako Jakob Fabian. Schiling, zdôraznil rozpoltenosť, iróniu, fatalizmus i zraniteľnosť svojej postavy, ktorá vplyvom okolností zbaví svojich zlozvykov a poľudští sa. Fabian je evidentne mimoriadne vnímavý a talentovaný, len si nedôveruje. Vynikajúcou partnerkou mu je Saskia Rosendahl ako Cornelia, ktorá je síce ambiciózna, svojhlavá a cieľavedomá, ale napriek tomu schopná veľkých citov a tiež ochotná podporovať jeho literárne ambície. Saskia je slniečko v šedivom živote Fabiana a bude sa snažiť ním aj byť, ak jej to okolnosti dovolia. Horšie je už na tom Stephen, rozmaznané, ale tiež veľmi talentované dieťa bohatých rodičov, ktorému chyba predovšetkým rodičovská láska. Aj jeho príklon k socialistickým ideám je tým vysvetliteľný. Žiaľ, tento Moral2 resizetalentovaný muž je slaboch, a to sa Albrechtovi Schuchovi dokonale podarilo akcentovať. Nemalú zásluhu má na celkovom vyznení aj kamera Hanno Lentza, ktorý „šialené“ roky Weimarskej republiky presne vystihol a veľmi umne dobovými dokumentárnymi zábermi ukotvil v realite.

Koho zaujíma minulosť a nezatvára oči pre nepopierateľnými faktami by si film Fabian – príbeh moralistu mal pozrieť a vydržať sa naň pozerať skoro tri hodiny. S odstupom času až tak veľmi nehundrem nad dĺžkou, lebo neviem čo by som vynechala, ale musím priznať, že radového diváka to môže odradiť, najmä dlhý a rozvláčny a trochu chaotický začiatok. Ale aj napriek výhradám, je to hodnotný príspevok do distribúcie.

Moral10 resizeFabian - príbeh moralistu (Fabian/Fabian oder Der Gang vor die Hunde), Nemecko, Rakúsko, 2021
Dĺžka: 176 minút
Réžia: Dominik Graf