Moonage Daydream

Bowie resizeMoonage Daydream je netradičný strihový dokument pokúšajúci sa zachytiť umelecký život legendárneho britského hudobníka a všestranného umelca Davida Bowieho. Aj keď sa režisér Brett Morgen zameriava primárne na Bowieho hudobnú kariéru, z umeleckého portrétu nevyníma ani jeho podobu ako herca, maliara či performátora. Morgen, ako skúsený dokumentarista, sa dištancuje od klasických dokumentov, ktoré tvoria nekonečné prejavy „hovoriacich hláv“, a film poníma ako podmanivú vizuálnu jazdu naprieč umelcovými obdobiami.

Morgenov dokument nie je bohatý na informácie, nedochádza tu k „výsluchom“ Bowieho známych či rodiny, ale priestor na vyjadrenie dostáva sám umelec a Bowie2 resizejeho tvorba. Morgen sa teda pokúša zachytiť esenciu Davida Bowieho pomocou obrazového materiálu s dôrazom na chameleónsku povahu jeho vystúpení, pričom každú etapu dopĺňa Bowieho názormi na život a dobu. Môžeme tak sledovať umelcov vývin nielen hudobný, ale aj osobnostný.

Režisér nesleduje Bowieho od úplných začiatkov, ale zaoberá sa jeho kariérnymi vrcholmi. Jeden z týchto vrcholov predstavuje Bowieho v glam rockovom období, keď pod vrstvou silného mejkapu uvádza na koncertnom pódiu známu skladbu Moonage Daydream, ktorá dala názov aj dokumentárnemu filmu. Bowie v tomto divokom rockovom období reprezentuje akúsi androgýnnu bytosť Ziggyho Stardusta a vzbudzuje pozornosť nejasným sexuálnym zakotvením. Je zrejmé, že vizuálna Bowie3 resizeprezentácia Bowieho je v tejto ére skoro taká dôležitá ako hudobná, no ako aj z dokumentu vyplýva, táto hudobníkova tvár predstavuje len jedno z jeho vnútorných vyjadrení. Bowieho sexualita však vo filme ide bokom, zároveň Morgen ignoruje bulvárne správy dobovej tlače a sexuálne otázky ohľadom Bowieho súkromia necháva úplne otvorené. Záujmom režiséra nie je prezradiť veľa, ani odhaľovať Bowieho tajomstvá, čo sa však Morgenovi výnimočne darí, je zachytenie obrazu Bowieho, ako vyvíjajúceho sa človeka a umelca.

Inú tvár Davida Bowieho môžeme vidieť počas jeho experimentálneho berlínskeho obdobia, keď dospieva k názoru, že to, čomu sa chce venovať naplno, je hudba, a unavený zo života rockovej Bowie4 resizecelebrity sa sťahuje do Nemecka. Tu spolu s ďalším talentovaným hudobníkom Brianom Enom pracuje na výnimočných hudobných vyjadreniach ovplyvnených tamojšou krautrockovou scénou. V tomto období takisto upúšťa od bizarných pódiových kreácií, už nie je mimozemšťan Ziggy Stardust, ale vystupuje sám za seba ako David Bowie. Fanúšikovia vedia o Bowieho problémoch s drogami, aj o hudobne obohacujúcom priateľstve s Iggy Popom, Morgen však netvorí informačný portrét umelca, a tak tieto známe fakty z Bowieho života vynecháva. Ohnisko záujmu je vždy na Bowiem a jeho tvorbe.

Bowie6 resizeSo zmenou životných postojov sa mení aj Bowieho vzťah k hudbe. Výstrednosti vystrieda umiernenosť a začiatkom 80. rokov sa v tvorbe hudobníka začne prejavovať nadobudnutý životný optimizmus. S túžbou robiť zrozumiteľnú hudbu súvisí aj zvýšený komerčný úspech a Bowieho status popovej superhviezdy. Ani toto však napokon nie je poloha, v ktorej sa Bowie cíti komfortne a v ďalšom životnom období sa vracia späť k umelecky precítenejšej tvorbe. Letmým pohľadom do súkromia, ktoré Morgen nemohol neobsiahnuť, je Bowieho zoznámenie s modelkou Iman. Tá sa zakrátko stáva Bowieho manželkou a značným spôsobom poznamenáva jeho súkromný život. Pre Bowieho už nie je Bowie8 resizeumelecká tvorba jediným zmyslom života.

Brett Morgen vo svojom dokumente vzdáva poctu výnimočnej osobnosti kultúrneho života a robí tak v súlade s umelcovou estetikou, bez snahy o lacné senzácie a klebety. Ponúka tak umelecky čistý portrét Davida Bowieho s množstvom archívneho materiálu, pričom sa mu darí diváka presvedčiť, že za všetkými Bowieho tvárami je autentický človek a tvorca vnášajúceho do sveta umenia svoje aktuálne pocity a postoje.

Bowie7 resizeMoonage Daydream, USA, 2022
Dĺžka: 140 minút
Réžia: Brett Morgen