Stand Up

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Up resizeJuraj Bohuš, ktorý o filme dosiaľ len prednášal, dostal v debute Stand Up možnosť preniesť svoje teoretické znalosti do praxe. Urobil tak v nenápadnom slovenskom filme nakrútenom za neveľký rozpočet s pomerne neošúchanými tvárami, ktorých civilné herecké výkony umocňujú komornú atmosféru filmu z prostredia na Slovensku stále populárnejšej stand-upovej scény.

Stand-upu, teda humorným výstupom s viac či menej improvizovanými monológmi, sa venuje aj hlavný protagonista filmu Michal. Neuspokojujú ho už viac Up4 resizevystúpenia pre kultúrne domy a kluby, má totiž ambície presadiť sa v televízii, kde by mohol svoj humor ponúkať širokému okruhu divákov. K svojmu snu sa postupne približuje, stretne sa s producentom, poznáva správnych ľudí, no ako sa časom ukazuje, dostať na slovenský trh obdobné humorné vystúpenia bez dlhšej tradície je v mnohom problematické. Ešte komplikovanejšie je to s Michalovým súkromným životom. Je zrejmé, že sa s partnerkou postupne odcudzujú, za čo môže aj jeho koncentrácia na egoistické ciele. V tomto momente za ním prichádza neter z Ameriky, ktorá uteká od vyťaženej matky dúfajúc, že nájde kúsok pochopenia v novej krajine a u strýka, ktorého cynizmus jej však nijakým spôsobom nelahodí.

V úlohe ambiciózneho Michala sa objavuje Ondrej Kovaľ presvedčivo stvárňujúci nevyrovnaného komika, pričom jeho vystúpenia nekorešpondujú s neistotou a trápeniami, ktoré ho prenasledujú v Up5 resizesúkromnom živote. Dobre mu sekunduje americký objav režiséra Juraja Bohuša Ciatlin Witty (v úlohe americkej netere Júlie), pre ktorú predstavuje film Stand Up prvú filmovú skúsenosť. Zrejme najzaujímavejším na filme je práve tento vzťah medzi strýkom a neterou, keď sa na plátne stretávajú dva odlišné svety – svet cynického a o ilúzie prichádzajúceho starnúceho muža a naivnej, mladej ženy, ktorá chce všetko vidieť v krajších farbách. Po boku strýka však často naráža na tvrdú realitu, čo môžeme vidieť napríklad aj v scéne zobrazujúcej Júliin krátky románik so zvukárom stand-upových vystúpení. Júlia vnikne do jeho kabíny, nechá sa hostiť (pre Američanku) exotickou slivovicou a keď už to vyzerá, že príde k intímnemu zblíženiu, románik náhle končí Júliiným zistením, že muž je v skutočnosti ženatý. Fakt, že ani Michal nie je svojej manželke verný, vyprovokuje Júliu natoľko, že s týmto prehreškom oboznámi jeho vlastnú partnerku, Up6 resizečím sa rodinná situácia ešte väčšmi komplikuje a dramatický tón filmu naberá výraznejšiu podobu. V úlohe Mišovej partnerky sa objavuje Zuzana Norrisová, ktorá vo svojej úlohe pôsobí autenticky, čomu napomáha aj skutočnosť, že Kovaľ s Norrisovou tvoria pár aj v reálnom živote.

Aby film dýchal atmosférou stand-upových vystúpení, objavujú sa v ňom aj reálne postavy slovenského stand-upu ako Ján Gordulič, Michal Szatmáry či Matej Adámy (ktorý spolupracoval aj na scenári). Ich úlohy majú podobu „štekov“, teda menších rolí, ktoré výrazným spôsobom nevplývajú na celkovú podobu filmu. Rozhodnutie obsadiť do hlavnej úlohy profesionálneho herca je však napokon logické, keďže herecké výkony reálnych stand-upistov nepôsobia veľmi presvedčivo a kvalitatívny rozdiel medzi nimi a Ondrejom Kovaľom je viac ako zrejmý.

Up8 resizeParadoxom nakoniec ostáva, že najslabšou časťou filmu sú práve komické (stand-upové) výstupy hlavného hrdinu Michala. Jeho humor je príliš prvoplánový, pôsobí násilne, a tak komická stránka filmu funguje väčšmi na báze situačného humoru. Film je takisto presvedčivejší vo svojich vážnejších momentoch a lepšie mu svedčí označenie dráma s komediálnymi prvkami. Aj zaradenie filmu do škatuľky road movie je odvážne, keďže cesta, ktorú podstupujú hlavní hrdinovia je skôr psychologická, než aby sa dala rátať počtom najazdených kilometrov. V globále je film Stand Up vydareným počinom a možno mu odpustiť aj patetický záver, ktorého zámerom je v rýchlosti vyriešiť rodinné problémy a prepustiť diváka z kina s dobrým pocitom, lebo také je aj posolstvo filmu hlásajúce, že rodinné šťastie je napokon predsa len dôležitejšie než túžba napĺňať vlastné ambície.

Up2 resizeStand Up, Slovensko, 2022
Dĺžka: 75 minút
Réžia: Juraj Bohuš