Belfast

Fast resizeLen deväťročný Buddy (Jude Hill) je nútený predčasne dospieť vo svete prevrátenom naruby. Jeho bezstarostný život totiž behom niekoľkých minút ovplyvnili nepokoje v Severnom Írsku počas 60. rokov. Príbeh snímky Belfast (2021) napísal a režíroval Kenneth Branagh a pravdepodobne sfilmoval mnohé zo (semi)autobiografických udalostí z jeho detstva.

Film je naozaj krásnym individuálnym príbehom jednotlivca zastupujúceho celú generáciu. A nie jednu. Začína širokými farebnými zábermi na moderné mesto súčasnosti. Kreatívnym blednutím prechádza do minulosti a stráca na farbe. Tá sa na filmovom plátne stáva čierno-bielou symfóniou, spomienkou na osud malého Buddyho. Snímka disponuje mnohými zábermi na mesto. Kamera ho trpezlivo skúma a analyzuje aj Fast2 resizevtedy, keď sa v zábere nenachádza žiaden hrdina a v deji sa takmer nič nedeje. Kontemplatívne sekvencie rozhodne nie sú samoúčelné. Majú jasný zámer. Divák má tak priestor premýšľať o tom, čo sa deje v životoch našich protagonistov. Takisto slúžia, ako čas na zotavenie sa z ťažkostí jednotlivých situácii, ktoré prežívajú.

Nášho hlavného hrdinu Buddyho stretávame v šťastnej i chaotickej situácii zároveň. Behom niekoľkých minút sa z tejto situácie stáva pomerne nebezpečná a násilná akcia. Práve táto expozičná sekvencia vypovedá, o čom presne bude tento príbeh. O živote ako takom, so všetkými radosťami i smutnými skutočnosťami na pozadí násilných náboženských nepokojov. Väčšina príbehu sa odohráva práve na ulici, kde Buddy býva. Z času na čas však scény presahujú aj za hranice Buddyho susedstva. Do školy a do domu Fast3 resizejeho milujúcich a starostlivých starých rodičov. Práve tieto situácie sú krásnou reflexiou toho, ako si ľudia v Belfaste predstavovali svoj život. Jedine v Belfaste. V meste, z ktorého by za žiadnych okolností neodišli. Väčšina jeho obyvateľov nikdy neprekročila jeho hranice. Podobne ako množstvo postáv v tomto príbehu.

Belfast je jasným dôkazom vynikajúceho castingu postáv. Už spomínaný Jude Hill v postave Buddyho, Judi Dench v postave babičky a Ciarán Hinds ako starký, či Caitriona Balfe a Jeremy Dornan v úlohe rodičov. Medzi jednotlivými postavami vznikajú autentické a naozaj emotívne krásne situácie. Strieda sa v nich radosť, obavy, obrovský strach, ale aj bežné sympatické rodinné situácie. Najlepšie na nich je, že máme pocit akoby to bola reálna, nie filmová, rodina. Zo všetkých však najviac vyniká práve postava Fast6 resizemalého Buddyho. Do deja prináša neuveriteľnú dávku vlastnej logiky spojenej s naozaj komickým výrazom. Je absolútne prirodzený, detsky šarmantný, charizmatický a neuveriteľne vtipný počas mnohých rozhovor s jednotlivými členmi svojej rodiny. Najmä so starými rodičmi. Je tak naozaj jednoduché naladiť sa na jeho postavu a stotožniť sa s ňou.

Ako som už spomínala, snímka sa odohráva na pozadí násilníckych nepokojov medzi katolíkmi a protestantmi. Napriek tomu, že Branagh mohol vytvoriť naozaj ťaživý a depresívny film vypovedajúci o tom, aké naozaj temné časy to boli, nerozhodol sa tak. Celý dej filmu nesie so sebou atmosféru nebezpečenstva odohrávajúceho sa v pozadí. Ukazuje nám akurátnu dávku tejto nástrahy bez toho, aby sme sa museli neustále dívať Fast5 resizena teror číhajúci v uliciach Belfastu. Tento fakt tak umožnil vytvoriť drámu na pozadí pesimistických čias, no v naozaj príjemnom duchu. Jednoducho sledujeme bežnú rodinu a jej náročné životné rozhodnutia. Rodičia ich však musia urobiť, aby sa nielen oni sami, ale najmä ich deti mali čo najlepšie. Ostanú na mieste, ktoré dobre poznajú, majú tu priateľov a rodinu aj napriek narastajúcemu nebezpečenstvu? Alebo sa vydajú do neznáma, kde nikoho nepoznajú, ale bude to prostredie bezpečnejšie pre ich deti?

Najúžasnejšie však boli filmové inšpirácie Kennetha Branagha. Tie ho pravdepodobne ovplyvnili do takej miery, že sa stal filmárom a hercom. Buddy so svojimi rodičmi i starkou opakovane pozerá zaujímavé filmy v kine aj doma v televízii. Je očarený kinematografiou a vidno jeho nadšenie z filmu. Nebolo to len kino. Buddy sa zúčastnil aj na niekoľkých Fast7 resizedivadelných predstavení. Ba dokonca, v jednom zábere na ulici číta populárny komiks Thor, teda predlohu k filmovému Thorovi, ktorý nakrútil samotný Branagh. Práve tieto filmové i divadelné predstavenia sú nakrútené vo farbe. Ideálne tak reflektujú svet imaginácie a fantázie. Postavy predsa aj v čierno-bielom filme vidia svet vo farbe. Podobne je to aj s odrazmi v okuliaroch starkej Judi Dench. Aj keď celý záber na publikum je monochromatický a čierno-biely, odraz v jej okuliaroch ostáva, podobne ako fiktívna realita, farebný. Tento malý kreatívny detail bol naozaj príjemne osviežujúci.

Belfast je pomerne krátky jeden a polhodinový film. Je to jednoduchý, ale pútavý príbeh s charizmatickými postavami a kreatívnym vizuálom. No najmä, prináša niekoľko hlbokých myšlienok a posolstiev aplikovateľných na súčasnosť. Aj keď hlavný konflikt prebieha medzi dvoma náboženskými skupinami – katolíkmi a protestantmi, hlavným dôvodom týchto nepokojov a šialenstva je hlavne intolerancia reflektujúca aktuálny stav sveta.

Fast8 resizeBelfast, Veľká Británia, 2021
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Kenneth Branagh
Scenár: Kenneth Branagh
Kamera: Haris Zambarloukos
Strih: Úna Ní Dhonghaíle
Zvuk: Niv Adiri, James Mather, Denise Yarde, Simon Chase
Scénografia: Jim Clay
Masky: Wakana Yoshihara
Kostýmy: Charlotte Walter
Produkcia: Laura Berwick, Becca Kovacik, Tamar Thomas
Hrajú: Jude Hill, Jamie Dornan, Caitriona Balfe, Ciarán Hinds, Judi Dench, Lewis McAskie, Lara McDonnell, Gerard Horan, Turlough Convery, Conor MacNeill, Brid Brennan, Gerard McCarthy, Colin Morgan, Olive Tennant
Premiéra v SR: 24. februára 2022