Prvok, Šampón, Tečka a Karel

PrvokSamponTeckaKarel 4Prešlo dvadsať rokov od maturity a štvorica dobrých kamarátov má možnosť na stretnutí strednej školy bilancovať, čo sa im v životoch podarilo, čo nevyšlo tak úplne podľa ich predstáv a aké prípadné prekážky alebo rovno katastrofy sa im chystajú postaviť do cesty v najbližšej dobe. Každopádne, kríza stredného veku je u každého z nich na spadnutie. Bude si treba nejako dokázať, že na to ešte stále majú. A možno im k tomu dopomôže aj jedna stávka, na ktorú všetci pristúpia v značnej opitosti. Je to film „o kamarádství. A taky o tom, jak těžké je někdy nepodvádět. Nejenom třeba svou ženu nebo nejbližšího přítele, ale i sám sebe.“

Prvok (Martin Pechlát) má doma malý babinec, kvôli ktorému spravidla nestíha do práce a prichádza o nervy. Navyše sa mu Ľubica (Zuzana Norisová), jeho milovaná manželka, po návšteve gynekológa PrvokSamponTeckaKarel 1chystá oznámiť, že ani ich štvrtý spoločný potomok asi nebude vytúženým chlapcom. Japonskí turisti, tak dôležití zákazníci cestovnej kancelárie, pre ktorú pracuje, kvôli nemu len tak tak stihnú lietadlo z Prahy domov. Šéf zúri a zúfalému dobrákovi nezostáva nič iné len požiadať kamaráta o herecký akt pórku v chystanej reklame na instantnú polievku. Šampón (David Švehlík) je totiž populárnym režisérom nekonečných televíznych seriálov a reklám. Nemá problém zbaliť každú sukňu, ktorá prejde okolo neho. Úsmev na tvári mu ale zamrzne vo chvíli, keď zistí, že na jeden z hereckých konkurzov Saša (Kristýna Boková), akási snaživá mamička, prihlásila zrejme nielen svojho malého syna.

Tečka (Hynek Čermák) sa vrátil z misie v Afganistane, momentálne začína učiť na Policajnej akadémii, kde podľa vlastných slov „nadrženej jak stepní koza“ odoláva zvodným pohľadom študentiek ochotných pre získanie zápočtu urobiť čokoľvek. Žije s mamičkou (Daniela Kolářová), vzdoruje jej neskrývanej túžbe po neveste PrvokSamponTeckaKarel 2alebo vnúčatách a zrejme sa mu zapáčila zdravotná sestrička, ktorá mu naposledy kontrolovala prostatu. Nech sa len snaží akokoľvek, zbližovanie so ženami mu veľmi nejde. Karel (Martin Hofmann) zase pre zmenu so zbližovaním nemá problém. Skôr mu veľmi nejde udržať si Kláru (Jana Kolesárová), nešťastnú manželku túžiacu po dieťati, na ktorú kvôli riadeniu úspešnej IT firmy vlastne ani nemá čas. Veď ho ešte aj agresívny spoločník Max (Tomáš Maštalír) núti firmu čo najvýhodnejšie predať americkým záujemcom, zatiaľ čo ich zamestnanci dúfajú, že si to ešte rozmyslí. Na sebavedomí mu veľmi nepridá ani zistenie, že Kláru zrejme sám svojou nevšímavosťou dohnal k nevere...

Režisér a scenárista Patrik Hartl (známy tiež z komických televíznych talk show ako „ten“ občasný hosť s charakteristickým, veľmi atypickým smiechom) s ľahkosťou a kultivovaným vtipom prerážajúcim hraničnú mieru hanblivosti titulných postáv v podstate filmom Prvok, Šampón, Tečka a Karel adaptuje svoju vlastnú – a veľmi populárnu PrvokSamponTeckaKarel 3- knižnú predlohu z roku 2012. Protagonisti reprezentujú povahovo rozdielny štvorlístok nerovnorodých charakterov, ktoré v dobrom aj zlom drží spolu dávne priateľstvo. Všetci do jedného sú, napriek zjavnej nedokonalosti, veľmi sympatickí a herci, ktorí ich stvárňujú svojou charizmou výrazne vplývajú na celú dynamiku rozprávania. Po expozícií predstavujúcej Prvoka, Šampóna, Tečku a Karla čiastočne ako karikatúry, čiastočne ako figúrky vychádzajúce síce z každodennej všednosti, ale „obrúsené“ do podoby adekvátnej pre odľahčený žánrový film, sa dej začne odvíjať ako sled komických epizód „naleštene“ idylicky ale kultivovane nasnímaných kameramanom Tomášom Syselom.

Prvé úlohy, ktoré si kamaráti navzájom zadajú sú skôr fyzického charakteru – napríklad vyzliecť sa v spoločensky nepríjemnej situácií donaha, nakrútiť sa pri tom na mobil a video následne poslať ďalšiemu z nich. PrvokSamponTeckaKarel 5Sú dôkladne vygradované a možno dokážu publikum naozaj nahlas rozosmiať tak, ako sa to už dávno žiadnej komédií nepodarilo. Jeden gag dokonca významovo ovplyvní iný gag po ňom. Zaznie tiež pár replík s potenciálom stať sa kultovými a je hneď jasné ako veľmi sa Prvok, Šampón, Tečka a Karel líši od iných „tínedžerských“ komédií pre štyridsiatnikov, akými je dnes česká filmová produkcia nepríjemne presýtená. Patrikovi Hartlovi je zrazu divák ochotný odpustiť aj množstvo reklamných produktov občas sa ocitajúcich na scéne. Hlavne, že herci, na ktorých je vidieť, ako veľmi sa pri nakrúcaní zabávali, dokážu svoju veselosť zdieľať aj s publikom a vypointované komické situácie fungujú vo vlastnej bezprostrednosti. S ďalšími zadanými výzvami film plynulo prejde z fyzickej komédie viac k „oduševnenejšiemu“ tematickému zameraniu. PrvokSamponTeckaKarel 6Sled komických epizód už nestačí a postupne sa s už naznačenými povahovými črtami protagonistov začína rozvíjať aj príbeh. Komické momenty striedajú aj vážnejšie podzápletky. Počiatočné vzájomné dokazovanie si, či kamaráti ešte majú na to, logicky vygraduje do toho, že si každá z postáv vlastne dokazuje údajné kvality sama sebe. S naučením sa pristupovať k životným výzvam so cťou sa Prvok, Šampón, Tečka a Karel spontánne dopracuje až k ústrednej myšlienke celého filmu. A potom postavy čaká ešte jedna – jednoznačne najväčšia výzva...

Paradoxne prostredná a záverečná tretina príbehu môže diváka neznalého pôvodnej románovej predlohy trochu zmiasť. Tempo zavedené úvodnou fyzickejšou výzvou s väčším dôrazom na príbeh postupne zvoľní. Vzťahy medzi postavami sa začnú komplikovať – čo samo o sebe vôbec nie je zlé. PrvokSamponTeckaKarel 7Záverečné dejstvo však naznačeným komplikáciám nedáva toľko priestoru, koľko by si zaslúžili na ich pre diváka naozaj uspokojivé doriešenie. Záver je melodramatickým vyústením bez prekvapení a odohrá sa akosi príliš narýchlo. Náladová hudba Mareka Doubravu v ňom hrá veľmi dôležitú úlohu. Jedna z postáv spievajúca staré české evergreeny sa postará o určitý emocionálny kontrapunkt – takže aj žánrovo stereotypnejšie, klišeovité chvíle si dokážu udržať správnu mieru nadhľadu. Najviac ale zamrzí, že skratkovitý záver nepríjemne upozorní na zbytočne popisnú prostrednú časť. Ak by tvorcovia v rámci dramaturgie lepšie „upratali“ zopár motívov, prípadne ich z príbehu úplne vyškrtli a naopak niektorým prenechali v závere väčší priestor, mohol byť Prvok, Šampón, Tečka a Karel ešte o niečo lepším filmom. To však vôbec nič nemení na tom, že aj vo svojej aktuálnej podobe je veľmi príjemnou, aj keď občas poriadne horko-sladkou komédiou.

PrvokSamponTeckaKarel 8Prvok, Šampón, Tečka a Karel , Česko, 2021
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Patrik Hartl