Bež! (Run)

Bez2 resizeTridsaťročný americký režisér indického pôvodu Aneesh Chaganty sa medzinárodne presadil napínavým a výsostne inovatívnym trilerom Pátranie z roku 2018. John Cho v ňom pátral po svojej zmiznutej šestnásťročnej dcére, avšak nepotreboval kvôli tomu doslova ani vyjsť z domu. Pátral totiž prostredníctvom dcérinho laptopu. Vďaka nahratým videám, viacerým virtuálnym priateľom na sociálnych sieťach mladej slečny alebo mailom sa dostával bližšie a bližšie až k šokujúcej pravde. Pátranie prinieslo bezpochyby svieži vietor do obľúbeného mainstreamového žánru a tak niet divu, že pozornosť fanúšikov sa upiera aj na jeho novinku Bež! z minulého roka.

Pochopiteľne ide iba o novinku v našich kinách a množstvo divákov už film dávno videlo vďaka internetu doma, Bež! je však ten typ filmu, ktorý si určite viac Bez3 resizeužijete v prítmí kinosál než na ľubovoľne veľkej obrazovke. Tou základnou otázkou teda je, či Chaganty, podobne ako pred dvoma dekádami jeho krajan M. Night Shyamalan, potvrdil povesť jedného z nových majstrov napätia a či svoj režijný debut prekonal, respektíve aspoň udržal kvalitatívnu latku minimálne rovnako vysoko.

Formálna stránka Pátrania bola natoľko odlišná od bežnej produkcie, že asi nikoho neprekvapí, ak naňho bude pôsobiť Bež! omnoho konvenčnejším dojmom. Tentokrát nás nečaká žiadna revolúcia v žánri, čo sa však nakoniec ukazuje skôr ako výhoda. Viac priestoru totiž dostáva prekreslenie vzťahu medzi dvoma aktérkami príbehu, matky a dcéry, a zároveň viac rozumieme ich motiváciám a chovaniu. Bež! je tak intenzívnejším zážitkom ako Pátranie, ale neponúka zase toľko zvratov. Dočkáme sa, samozrejme, aj takýchto momentov, viac však pri nich budete premýšľať nad motiváciami postáv a prehodnocovať to, čo ste doteraz o ženách vedeli, než že by ste otvárali ústa od prekvapenia. Nie je tu Bez6 resizenič, čo by sme nevideli už niekde inde, ale všetko zapadá v príbehu na svoje miesto a jednotlivé zvraty nepopierajú logiku stavby scenára.

Chloe (Kiera Allen) žije so svojou matkou sama vo veľkom rodinnom dome mimo mesto. O žiadnu vidiecku idylku však vôbec nejde, Chloe je totiž vďaka viacerým diagnózam pripútaná na invalidný vozík (herečka je v skutočnosti tiež telesne postihnutá, čo pridáva jej výkonu na autenticite) a mama tak vidí jediný zmysel svojho života v starosti o jej pohodlie. Ich vzťah ale vykazuje viaceré znaky až chorobnej závislosti matky na svojho potomka. Chloe sa však dostáva do veku, kedy si bude podávať prihlášku na vysokú školu a jej odchod z materského hniezda tak bude zakrátko realitou. Dokáže sa mama v sústredenom podaní Sarah Paulson s touto skutočnosťou vyrovnať, alebo bude svojmu miláčikovi klásť Bez10 resizeešte väčšie polená pod nohy, respektíve pod kolesá vozíka? Chloe sa vďaka náhode začne dozvedať niektoré okolnosti z minulosti priamo ovplyvňujúce súčasný, značne patologický stav v neúplnej rodine.

Bež! je hereckým filmom, kde si po prvé potvrdíte, akou je Sarah Paulson skvelou herečkou a aký je Kiera Allen veľký talent. Táto mladá žena má zrejme pred sebou sľubnú kariéru. Zákutia domu ponúkajú priestory, kde sa dá dostatočne budovať napätie. Ak chce Chloe pátrať po informáciách prostredníctvom internetu, musí dávať pozor, kde sa matka práve nachádza a pri snahe o telefonát cez pevnú linku to bude ešte ťažšie. Na základe jednotlivých napínavých scén budete mať až chuť si rozkresliť pôdorysy jednotlivých podlaží, aby sa vám ujasnili priestorovo časové vzťahy týchto sekvencií. Celý sujet sa však rozhodne neodohráva iba rodinnom dome, pozrieme sa aj inde a finále sa Bez8 resizeodohrá prekvapivo, na rozdiel od konkurencie, ďaleko od nie až tak milovaného domova. Finále je pomerne prekvapivé a celý film vzdialene pripomenie napríklad francúzsky film Všetci Bohovia nebies, recenzovaný taktiež na našich stránkach.

Záverom tak môžeme s pokojným svedomím skonštatovať, že Aneesh Chaganty aj na druhý pokus uspel a že jeho debut nebola náhoda. Možno nejde o tak výnimočný film ako v prvom prípade, ale stále dostatočne inteligentný a prinášajúci napríklad zaujímavé zamyslenie sa nad neochotou rodičov odpútať sa od dieťaťa v čase jeho dospievania. Zrejme každý z nás podobný pocit v mladosti pri výchove u svojich rodičov zažil.

Bez9 resizeBež! (Run/V zajetí), USA, 2020
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Aneesh Chaganty