Slalom

Slalom2 resizePozornosť slovenskej verejnosti venovaná alpskému lyžovaniu sa exponenciálne začala zvyšovať začiatkom tohto tisícročia, kedy sme začali sledovať výkony Veroniky Zuzulovej a prednedávnom jej ešte úspešnejšej nasledovníčke Petry Vlhovej. Chce sa napísať, že tu máme zrazu 5 miliónov odborníkov na zjazdové lyžovanie, ako tu už dlhodobo máme presne taký istý počet hokejových a futbalových trénerov. Určite aj toto bude jeden z faktorov, prečo najnovšia belgicko-francúzska dráma s názvom Slalom zaujme aj nemalé množstvo tunajších divákov. Bolo by však chybou očakávať klasický športový film s otrepanou scenáristickou mustrou, keď sa talentovaný športovec pripravuje na veľké preteky, čaká ho zopár peripetií, aby nakoniec vyhral nielen preteky, ale aj boj so samým sebou. Niežeby aj o toto v Slalome nešlo, ale ide o zápletku slúžiaci skôr ako pozadie pre vývin zložitých vzťahov medzi viacerými protagonistami.

Hlavnou postavou je pätnásťročSlalom3 resizená lyžiarka Lyz Lopez, ktorá v konkurencii svojich rovesníčok a rovesníkov preukazuje najväčší talent a aj preto jej najviac pozornosti venuje prísny tréner v podaní známeho herca Jérémieho Reniera. S tou pozornosťou to bude však o niečo komplikovanejšie, rovnako ako aj Lyzino vnímanie nielen vývinu profesionálneho a osobného vzťahu s príťažlivým štyridsiatnikom, ale aj s rovesníkmi a vlastnou matkou. O čo v skutočnosti pôjde, to sa divák dozvie pomerne neskoro, dlhá expozícia poteší najmä športových fanúšikov, príprava na preteky a aj samotné napätie pred samotnou jazdou sú nakrútené auteSlalom5 resizenticky a divácky príťažlivo. Už tu však badať, kam bude nasledujúci dej smerovať. Samotný prvý zvrat však prebehne trochu inak, než by divák na základe množstva podobných filmov očakával. Podobne je to aj s ďalším vývojom, keď pôjde viac o Lyzine prežívanie a jej reakcie na správanie okolia, než na naplňovanie predom daných šablón. Chvíľami tak aj zabudnete, že sledujete film o športe a budete pohltený osobnostnou drámou mladého dievčaťa.

Hlavným kladom citlivo nakrútenej snímky je herecký prejav Noée Abity, klasickej tínedžerky túžiacej po kamarátstve rovesníkov, otcovskej autorite, prítomnosti matky a, samozrejme, prvej skutočnej láske. Jej predstave sa však v jej okolí iba málokto približSlalom7 resizeuje, a tak si svoje idealizované predstavy zamieňa za krutejšiu realitu. To však nemôže vydržať natrvalo, dievča si postupom času uvedomuje pravdu a taktiež hľadá východiská, ako sa so situáciou vysporiadať. Vďaka sústredenému výkonu hlavnej predstaviteľky nie je vôbec ťažké empaticky preniknúť do jej myslenia. Druhou najdôležitejšou postavou diela a zároveň najdôležitejšou osobou v Lyzinom živote je jej tréner. Bolo rozumným rozhodnutím nezobraziť ho ako jednorozmerného záporného antagonistu, scenár dáva Renierovi priestor na skutočné odkrytie jeho motivácií, nejde iba o túžbu po sexe s mladou zverenkyňou, ale aj o vlastné nenaplnSlalom4 resizeené túžby v rámci spackanej kariéry a akejsi prirodzenej ľudskej vlastnosti ovládania slabších jedincov, najmä ak sme pre nich doslova otcovským vzorom. Ich vzťah tak osciluje na hranici rodičovského a milostného vzťahu, pričom ani v jednom prípade nemôžeme hovoriť o pozitívnom vplyve na Lyz, i keď by si to priala. Ostatné postavy dostávajú iba minimum priestoru a skôr slúžia iba ako nositelia určitého postoja k Lyz, vďaka ktorému sa dostávame hlbšie do jej mysle a pocitov.

V prípade, že vám túto sezónu chýba lyžovanie a prenosy zo svetového pohára a majstrovstiev sveta si chcete doplniť aj o hraný film na danú tematiku, Slalom vám tento deficit ale vynahradiť asi nedokáže. IdeSlalom8 resize skutočne o drámu jednej mladej tínedžerky a jej nachádzania svojho miesta vo svete, príťažlivé prostredie je v podstate zameniteľné, rovnako mohlo ísť o talentovanú umelkyňu alebo študentku na strednej škole. Ide v dobrom slova zmysle o artové dielo, kde je dôraz kladený na citlivé zobrazenie dvoch odlišných charakterov a kde divák v podstate nedokáže až do konca vytušiť, kam celý príbeh smeruje. To, že súčasťou vyústenia sú dôležité preteky, nie je v tomto prípade až tak dôležité.

Slalom resizeSlalom, Belgicko, Francúzsko, 2020
Dĺžka: 92 minút
Réžia: Charlène Favier