Palm Springs
Klasické romantické komédie sú v kinách už dlhšiu dobu nedostatkovým materiálom a radšej ustupujú iným žánrom. Aktuálny stav sa pokúša aspoň čiastočne zmeniť objav tohto roka menom Palm Springs, ktorý dokázal očariť divákov ešte v januári na filmovom festivale Sundance.
Ťažko povedať, čo presne môže za radikálny úbytok romantických komédií v kinách. Fakt, že kedysi bola ponuka omnoho väčšia ako dnes, je každopádne neoddiskutovateľný, hoci romantika ako taká sa úplne nevytratila a komédie taktiež nie. Až sa priamo ponúka myšlienka, že sme sa stali ako ľudstvo o niečo väčšími cynikmi, hoci tento subžáner sa v obmedzenej miere presúva aspoň na streamy, či do televízií. A hoci Palm Springs len ťažko naruší súčasné status quo, ide o pozoruhodnú záležitosť, ktorá si zaslúži pozornosť.
Hlavnými hrdinami sú Nyles a Sarah ako jedni z účastníkov extravagantnej svadby konajúcej sa v púštnom rezorte Palm Springs. On (komediálny herec Andy Samberg) ako priateľ družičky nevesty, ona (Cristin Milioti zo sitcomu Ako som spoznal vašu mamu) ako nevestina sestra. Ich cesta sa výraznejšie pretne po tom, čo Nyles zachráni jemne priopitú a nepripravenú Sarah od menšej potupy, respektíve ušetrí ju od nutnosti predviesť svadobnú reč. Niet divu, že sa medzi nimi po chvíli vytvorí menšie puto, umocnené tým, že jeho podvádza vlastná priateľka a ona práve nie je v žiadnom vzťahu. Zdanlivo obyčajný deň však vrcholí až nečakane bizarnou udalosťou, po ktorej sa Sarah prebúdza... a šokovane zisťuje, že sa vrátila späť do už prežitého dňa.
Z tohto popisu je zrejmé, že Palm Springs nie je úplne klasickou romantickou komédiou. Je totiž okorenená o jemný sci-fi aspekt, ako napríklad aj legendárna snímka Na hromnice o deň viac od už zosnulého režiséra Harolda Ramisa. S ňou nakoniec zdieľa i najväčšiu podobnosť, no aj napriek tomu dokáže stáť na vlastných nohách. Výraznú odlišnosť predstavuje už len fakt, že v časovej slučke uviazli tentoraz obaja hrdinovia. Kým pre Sarah je všetko nové, Nyles už prežil tento deň nespočetnekrát a do istej miery tak slúži ako postava, ktorá vysvetľuje pravidlá tejto ošemetnej situácie. No čo je naozaj podstatné – nakoľko sú jej účastníkmi obaja protagonisti, je tu naozaj dostatok priestoru na ich vývoj – a to ako osobný, ak i vývoj ich vzájomného vzťahu. A to je zásadnou zmenou oproti spomínanému filmu, kde bol ústredným motívom prerod hlavnej postavy v lepšieho človeka.
Odhliadnuc od toho, že Palm Spings je predsa len súčasnejší film, sympatické je predovšetkým to, ako pracuje s autenticitou. Nie sú tu totiž prítomné žiadne vyumelkované situácie a vždy keď dôjde na interakciu hocikoho s hocikým, pôsobí to akoby sa medzi sebou bavili dvaja reálni ľudia. Obzvlášť to platí v prípade Nylesa a Sarah, ktorí riešia mimo rozoberania tohto časového paradoxu presne to, čo by naozaj riešili ľudia v ich veku. Žiadna z načrtnutých tém síce nie je rozobraná dopodrobna, no to zrejme ani nebolo cieľom režiséra Maxa Barbakowa a scenáristu Andyho Siaru. Nakoniec, Palm Springs je v prvom rade komédia, no je viac než sympatické, že sa nebojí zvážnieť a že v týchto momentoch poskytuje dostatok zaujímavých podnetov.
Pokiaľ však náhodou čakáte, že film bude za každú cenu napínať vašu bránicu, potom ste na zlom mieste. V Palm Springs hrá totiž prím hlavne uvoľnená atmosféra, z ktorej pramení nejeden funkčný situačný vtip. Tie pritom nezriedka vychádzajú z konceptu časovej slučky, ktorá nie je, našťastie, iba samoúčelným prostriedkom, cez ktorý môžu hrdinovia prežiť viac spoločných chvíľ. Divák, samozrejme, tuší, že sa z nej nakoniec dostanú, no je zaujímavé, akým spôsobom k tomu dôjde a akú zásadnú rolu to zohráva pri rozriešení ich vzájomného vzťahu. Samotný humor je inak miestami drsnejší, no inak sa sympaticky vyhýba prehnanej vulgarite. Čo taktiež nie je na škodu veci, nakoľko nájsť rozumnú mieru nie je vždy jednoduché.
K bezchybnému zážitku však predsa len čo-to chýba. Či už svižnejšie tempo (a to je minutáž viac než striedma), taktiež je tu i niekoľko hluchších pasáží (nie každý vtip totiž logicky padá na úrodnú pôdu). Avšak na nízkorozpočtovú nezávislú komédiu (snímka vznikla iba za päť miliónov dolárov a nikdy nepôsobí vyložene podviživene) ide o viac než dobrý výsledok. Akurát si netreba nahovárať, že ide o udalosť tejto sezóny. Také ambície tu zrejme nikto nemal, pričom je otázne, ako by sa na výsledok nahliadlo v trochu silnejšej žánrovej ére. V roku 2020 je to však bezpochyby najlepšia romantická komédia a je dosť možné, že v nasledujúcich mesiacoch nenájde žiadneho premožiteľa.
Palm Springs, USA, 2020
Dĺžky: 87 minút
Réžia: Max Barbakow
Scenár: Andy Siara
Kamera: Quyen Tran
Hudba: Matthew Compton
Strih: Andrew Dickler, Matt Friedman
Zvuk: Jon Wakeham
Scénografia: Jason Kisvarday, Kelsi Ephraim (set dekoratér)
Masky: Chelsea Orduno
Kostýmy: Colin Wilkes
Producenti: Chris Parker, Andy Samberg, Akiva Schaffer, Dylan Sellers, Becky Sloviter, Jorma Taccone
Hrajú: Andy Samberg, Cristin Milioti, J.K. Simmons, Peter Gallagher, Meredith Hagner, Camila Mendes, Tyler Hoechlin, Chris Pang, Jacqueline Obradors, June Squibb, Tongayi Chirisa, Dale Dickey, Lilli Birdsell, Mark Kubr, Clifford V. Johnson, Jena Friedman
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 10. septembra 2020
Foto: Continental film