Mulan
Severské kmene napádajú jednu čínsku pevnosť za druhou a zanechávajú za sebou len ich obhorené trosky. Cisár (Jet Li) vydáva rozkaz, aby každá rodina v krajine nechala narukovať jedného svojho mužského člena. Veterán dávnych bojov Zhou (Tzi Ma) má len dve dcéry a napriek svojim nedoliečeným zraneniam, ako jediný mužský člen rodu pokorne príjme cisárov rozkaz. Vediac však, žeby sa otec z ďalších bojov už nemusel vrátiť, Mulan (Yifei Liu) si oblečie otcovo staré brnenie, vezme do rúk jeho meč rozhodnutá predstierať, že je len ďalší mužský bojovník anonymne sa ukrývajúci v dave.
Písal sa rok 1998 a druhý zlatý vek animovaných disneyovských produkcií bol už nenávratne preč. Malá morská víla (1989), Kráska a zviera (1991), Aladin (1992), či Leví kráľ (1994) – z dnešného pohľadu milované klasiky – nasledovali nevýrazná Pocahontas (1995), Zvonár u Matky Božej (1996) a Hercules (1997). Štúdio Pixar práve experimentovalo s novým typom počítačovej animácie a tým na seba strhlo prevažnú časť diváckej pozornosti. Indiánka v prvom, aj rómska tanečnica Esmeralda v druhom menovanom, ale tiež predstavili ďalšiu výraznú črtu, prejavujúcu sa v animovanej tvorbe 90. rokov: Boli jednak výraznejšími ženskými postavami a tiež etnicky osobitejšími, než do tej doby bývalo v štúdiu Walta Disneyho zvykom.
Mulan z týchto charakteristík vychádzala ako ten najvýraznejší a najmenej povrchný predstaviteľ zavedeného trendu. V rámci tlmočeného príbehu vychádzajúceho zo starej čínskej Balady o Mulan, napísanej niekedy v 6. storočí, bola na jednej strane feministickým vyjadrením, ale tiež snahou priblížiť divákovi kultúru aj tradície prostredia, v ktorom sa dej odohrával. Emancipačné prvky príbehu pri tom zostávali s popisovanými tradíciami v akejsi navzájom sa nerušiacej rovnováhe. Tradičné hodnoty boli reprezentované duchmi rodinných predkov. Tí sa po Mulaninom úteku do boja prebudili, aby zabránili zničeniu reputácie rodiny. Na pomoc by radi povolali najmocnejšieho z rodinných drakov, zatiaľ spiaceho v skamenenej sošnej podobe. Strážca gongu Mushu – malý červenený drak, od ktorého nikdy pred tým záchranu rodiny nikto nežiadal a rád by každému dokázal, čo sa v ňom skrýva – favorizovaného najsilnejšieho draka pri budení nešťastne rozbije. Pokúsi sa preto, podobne ako Mulan v mužských šatách, v prestrojení dievčine na vojnovom poli pomôcť, ako to len preňho bude možné. Ak by tajomstvo jej skrývanej identity bolo odhalené, čakala by ju v tradičnom mužskom svete vojenských hodností iba smrť...
Tam, kde animovaná podoba príbehu využívala cvrčka a draka, ako reprezentantov čínskej kultúry a nechávala ich vplývať na dej podobným spôsobom ako všetky iné dôležité vedľajšie zvieracie postavy v iných predchádzajúcich animovaných filmoch disneyovskej produkcie, hraná inkarnácia Mulan výraznejšie škrtá. Cvrček je „zredukovaný“ na prezývku šťastie údajne prinášajúceho Mulaninho spolubojovníka. Drak je zamenený za pomerne univerzálny archetyp vtáka Fénixa, symbolu Mulaninej rodiny. Tam, kde drak v origináli „útočil“ všade naokolo jednou replikou za druhou s kadenciou Eddieho Murphyho, ktorý ho daboval v pôvodnom znení, Fénix hranej verzie zasahuje do deja podstatne skromnejšie a v tichosti. Nenápadne však vnáša do deja určité motívy a zápletky spojené s jeho mytologickým významom. Tie sa, bohužiaľ, postarajú o mierny odklon od pôvodného príbehu, schopný rozdeliť publikum do dvoch táborov.
Neprítomnosť draka a cvrčka, ako dôležitých vedľajších postáv tvoriacich podstatnú časť animovaného filmu, je v hranom remaku nahradená výraznejším rozšírením romanticko-dobrodružných a najmä výpravných atribútov príbehu. Tréningové sekvencie sú prepracovanejšie (dôjde dokonca aj na nosenie vedier s vodou na spôsob 36. komnaty Shaolinu), davové bojové scény veľkolepejšie a choreografia kontaktných súbojov hlavne v záverečnej tretine nadobúda svojou snahou o americké imitovanie tradičného hongkongského štýlu kung fu filmov až jemný dojem neúmyselnej paródie. Účasť výraznejšej ženskej postavy na strane protivníka – čarodejnice Xianniang (Li Gong), zdôrazňuje feministický podtext hranej verzie a dopĺňa ho o premýšľavejší, hodnoty relativizujúci rozmer. Niektoré nové prvky rozširujúce známy príbeh však akoby bránili zopár v príbehu už naznačeným a funkčne rozohraným tradičným dejovým motívom vygradovať do uspokojivého záveru. Milostný vzťah medzi Mulan a veliteľom v animovanej verzií je nahradený priateľským doberaním sa s jedným zo spočiatku konkurenčne sa prejavujúcich spolubojovníkov. Motív, ktorý sa neskôr vytratí kamsi dostratena...
Novozélandská režisérka Niki Caro (Pán veľrýb) využíva farebné, prirodzene pôsobiace prostredie, rekvizity a nádherne zdobené kostýmy na vytvorenie úplne pohlcujúcej atmosféry. Kamera Mandy Walker je v niektorých scénach veľmi podrobná v snímaní aj toho najdrobnejšieho detailu v scéne, či už sa snaží zachytiť ruch mesta, zdobenie cisárskeho paláca, tréningový tábor alebo v pôsobivých jazdách bohato členené ryžové polia a zasnežené vrcholy hôr. Hudba Harryho Gregson-Williamsa ponúka zväčša úplne nové melódie, len vzácne sa odvolávajúce na práce Jerryho Goldsmitha v animovanom origináli. Počas deja, našťastie, žiadna z postáv nespieva.
Romantika bohato výpravného dobrodružstva s ľahkosťou diváka upúta. Dokonca aj emocionálne vyznenie väčšiny scén je akési úprimnejšie než v prípade iných disneyovských hraných remakov. Podobne ako v prípade Dumba režiséra Tima Burtona, Niki Caro nakrútila z veľkej časti film autorsky po svojom. Pútavosťou sa nielen vyrovná animovanému predobrazu, ale dokonca ho možno v rámci jednotlivých scén kvalitou aj prekonáva. Napriek tomu sa v určitom momente vinou niektorých nových pridaných prvkov a hlavne jedného predčasne a nie až tak odôvodnene sa odohrávajúceho dôležitého zvratu v scenári Ricka Jaffa, Amandy Silver, Elizabeth Martin a Lauren Hynek čosi „zvrtne“. Sentimentálnejšie ladený záver pri tom môže vyvolať v divákovi odlišné, možno až protichodné pocity, ako mala režisérka v úmysle. Do tej doby jemné ťahy jej režijného rukopisu nahradí chladný dotyk producentského kalkulu a pôvodné nadšenie z videného je čiastočne preč.
Yifei Liu ako Mulan osloví ako v komornejších, emóciami nasmerovaných scénach, tak svojím fyzickým výkonom v akcií. Legenda hongkongských kung fu filmov Donnie Yen má v akcií obmedzený priestor. Presvedčivo však stvárňuje veliteľa Tunga ako muža spravodlivo posudzujúceho Mulanine schopnosti. Postupne tiež odhaľuje nikdy nevyrieknuté tajomstvá vojenskej minulosti jej otca. Spoznávanie významu tradícií pre dievča, ktoré sa z nich do tej doby pokúšalo aspoň čiastočne vymaniť, tak nadobúda osobnejší, ľudsky uveriteľnejší rozmer. Tzi Ma ako Mulanin otec Zhou považuje možnosť bojovať napriek svojmu podlomenému zdraviu v cisárovej armáde za osobnú česť. Prísne komentuje Mulanino nekonvenčné správanie a schopnosti pred zrakom verejnosti, aby ju nakoniec aj tak nenápadne motivoval k sebapresadeniu. Je postavou zmietanou protichodnými pocitmi bublajúcimi pod povrchom. Li Gong v úlohe čarodejnice Xianniang ponúka názorový a hodnotový protipól k hlavnej protagonistke. Dokonca sa svojím zlovestne citlivým prejavom postará aj o pár prekvapivých zvratov a odhaľuje určitú životnú tragiku v snahe emancipovať sa spod mužského pohľadu na svet. Jet Li ako cisár úsporne prejavuje vlastnú autoritu, aby v pár prekvapivých akčných scénach ponúkol divákovi pár drobných bojových odkazov na svoje staršie filmy.
Mulan, USA, 2020,
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Niki Caro
Scenár: Rick Jaffa, Amanda Silver
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Harry Gregson-Williams
Strih: David Coulson
Zvuk: Gwendolyn Yates Whittle
Scénografia: Grant Major, Anne Kuljian (set dekoratér)
Kostýmy: Bina Daigeler
Producenti: Chris Bender, Tendo Nagenda, Jake Weiner
Hrajú: Yifei Liu, Donnie Yen, Jet Li, Li Gong, Jason Scott Lee, Rosalind Chao, Utkarsh Ambudkar, Tzi Ma, Yoson An, Ron Yuan, Roger Yuan, Jimmy Wong, Pei-pei Cheng, Nelson Lee, Chum Ehelepola
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 3. septembra 2020
Foto:CinemArt SK