Scoob!

Csob resizePopulárna animovaná postavička menom Scooby Doo je veľmi dobre známa aj v našich končinách. Hovoriaci a večne bojazlivý pes, závislý na keksíkoch Scooby Snacks a vyšetrujúci najrôznejšie záhady so štvoricou svojich ľudských kamarátov, sa prvýkrát objavil na televíznych obrazovkách v roku 1969. Najnovšie spracovanie jeho príbehov nesie názov Scoob! a dostáva sa i do našich kín.

Pamätníci si môžu zaspomínať aj na dve hrané verzie, ktoré sa objavili v multiplexoch v rokoch 2002, respektíve 2004. O ďalšom, tentoraz však už animovanom, projekte, sa začalo prvýkrát hovoriť až podstatne neskôr, no chvíľu trvalo, Scob2 resizekým sa práce na ňom skutočne rozhýbali. Výsledný film si mal následne odbiť svoju americkú kino premiéru ešte v máji tohto roka, no nakoniec zasiahla vyššia moc a k tamojším záujemcom sa dostal až prostredníctvom internetovej videopožičovne.

Úplný začiatok je viac než príjemný a ukazuje, ako sa všetky známe postavy dali dohromady. Divák môže vidieť Scoobyho ešte ako túlavého psa a Shaggyho ako nesmelého chlapca bez priateľov, až kým náhoda neprepojí ich osudy. Počas jedného halloweenskeho večera stretávajú i Freda, Velmu a Daphne a Csob3 resizetakmer okamžite na to sa im podarí spolu odhaliť záhadu domu, v ktorom údajne straší duch. No a keď to vyšlo raz, prečo by im to nemohlo vyjsť aj nabudúce? A hoci Scooby vtipne poznamená, že na svete predsa nemôže byť toľko strašidiel, divák vie veľmi dobre svoje...

Problém však spočíva v tom, že spomínaný približne desaťminútový úvod je zďaleka najlepšou časťou filmu. Je Scob5 resizepríjemný, nabitý nostalgiou a ukazuje ako by to ideálne mohlo vyzerať počas celej minutáže. Iste, nemá cenu zapierať, že už pôvodný seriál bol tak trochu schematický a každý diel v zásade prinášal iba ďalšiu a ďalšiu variáciu na záhadu, v ktorej centre stál človek zamaskovaný z nejakého dôvodu na strašidlo – lenže i napriek tomu to fungovalo. Tentoraz sa však tvorcovia rozhodli o trochu iný prístup, a to zviesť sa na aktuálne populárnom trende rozšírených univerz.

Scob6 resizeV praxi to znamená, že Scoob! nie je klasickým príbehom Scoobyho a jeho priateľov na ceste za rozlúštením nového prípadu. Miesto toho sa snaží budovať komplexnejší dej, kde nájdu využitie viaceré postavičky dnes už neexistujúceho, no kedysi veľmi úspešného, štúdia Hanna-Barbera. Čo sa navonok javí ako sympatický nápad, lenže autorom akosi nedošlo, že týmto rozhodnutím sa z celovečernej verzie takmer úplne vytratí esencia pôvodného seriálu. Že to pôsobí zvláštne už len vzhľadom k zvolenému názvu? Nepochybne, no samo o sebe by Scob7 resizeto nemuselo prekážať.

Najväčším problémom je nezmyselnosť a generickosť samotnej zápletky, poriadenej výhradne účasti čo najväčšieho množstva známych animovaných postáv. Hlavným zloduchom je tak Dick Dastardly zo seriálov Wacky Races, či Dastardly and Muttley in Their Flying Machines, protagonistom pomáha pes Dynomutt a jeho tím z Dynomutt the Dog Wonder a v jednej z častí filmu Scob8 resizesa mihne i prehistorický Captain Caveman. Navonok pritom nejde o nič čo by sa nedalo nejak zladiť – lenže v tomto prípade to veľmi nevyšlo. Výsledok je až príliš nesúrodý a miestami to pôsobí až samoúčelne.

O čo sklamanejší však môžu byť tí, ktorí vyrastali na pôvodných príbehoch, o to spokojnejšie môžu byť podstatne mladšie a nostalgiou nezasiahnuté ročníky. Dĺžka je totiž adekvátna, Scob9 resizepočítačová animácia patrične farebná - a čo je hlavné, neustále sa niečo deje a jedna akčná scéna strieda druhú. Verbálny humor síce nikomu neprivodí záchvaty smiechu, no nechýba ani niekoľko lepších hlášok, či vtipnejších momentov. Stále však platí, že to nie je Scooby Doo, aspoň nie ten Scooby Doo akého poznajú priaznivci po celom svete. A čím je divák starší, tým bude asi vnímať najnovšiu inkarnáciu kritickejšie.

Filmu sa inak nedá upierať ani vcelku zvučné obsadenie (Jason Scob11 resizeIssacs, Mark Wahlberg, Zack Effron, Amanda Seyfried...), ktoré korunuje i prítomnosť obrovského veterána tejto značky Franka Welkera. O to viac škoda, že domáci divák ho logicky nedocení. Slovenský dabing však plní svoju úlohu viac než dobre a originál nebude svojej cieľovke beztak chýbať. Tá sa zrejme i patrične zabaví, ale medzi tie najvýraznejšie animáky posledných rokoch sa Scoob! rozhodne nezapíše. Nemá totiž čím a je otázne, či je tento smer naozaj tým správnym.

Scob12 resizeScoob! USA, 2020
Dĺžka: 94 minút
Réžia: Tony Cervone
Scenár: Matt Lieberman, Adam Sztykiel, Jack Donaldson, Derek Elliott
Hudba: Junkie XL
Strih: Ryan Folsey, Vanara Taing
Producenti: Charles Roven, Richard Suckle
Hrajú: Will Forte, Mark Wahlberg, Jason Isaacs, Gina Rodriguez, Zac Efron, Amanda Seyfried, Kiersey Clemons, Ken Jeong, Tracy Morgan, Frank Welker, Iain Armitage, Mckenna Grace, Pierce Gagnon, Ariana Greenblatt, Simon Cowell, Christina Hendricks, Henry Winkler, John DiMaggio, Kevin Heffernan, Henry Kaufman, Maya Erskine, Billy West, Don Messick (a.z.), Fred Tatasciore, Justina Machado, Ryan Folsey, Tony Cervone, Adam Sztykiel, Vanara Taing, Luis Aldana, Jim Meskimen
Premiéra v SR: 23. júla 2020