Last Christmas

Last12 resizeKate (Emilia Clarke) vyrastala na konci 90. rokov v bývalej Juhoslávii a v čase, keď vedela zo svetoznámej popovej piesne vytvoriť transcendentálnu zborovú pieseň. Ani nie o desať rokov neskôr túto mladú ženu nachádzame v Londýne ako brigádničku v obchode s vianočnými ozdobami, ktorá pije do bezvedomia, spí s neznámymi pocestnými a snaží sa od seba odohnať všetkých jej priateľov a rodinu.

A navyše, sem-tam sa zúčastní nejakého konkurzu v produkciách hudobného divadla alebo dohodí Santovi (Michelle Yeoh) prominentnú známosť. Čo sa však stane vo chvíli, keď spozná atraktívneho Toma (Henry Golding)? Pozadie tohto Last2 resizezložitého príbehu o prerode Kate z ľahkomyseľnej egoistky na charakterovú postavu s obrovským srdcom, po celý čas zdobí vianočná atmosféra. Zvláštne, v akom kontrapunktickom vzťahu je jej vizuálna i charakterová zatratenosť a všadeprítomná vianočná atmosféra. Mladá, a pod povrchom make-upu i pokryteckej povahy, aj krásna elfka pracuje na námestí doslova posiatom vianočnými svetielkami, trhmi a dekoráciami. Vianočný čas cítiť skutočne na každom kroku. Na každom obchode, ulici, dome, ba dokonca i krčme. V tomto príbehu sa napokon dočkáme aj vianočného zázraku v podobe mladého muža. Tom sa z Kate snaží vykúzliť lepšieho človeka. Je však veľký čudák, ktorý na scénu vždy prichádza in medias res, keď je Kate úplne na dne. Potom zase znovu mizne v mesačnom svite vianočného Last3 resizeLondýna.

Aj keď spočiatku venujete pozornosť prevažne len celej tejto maškaráde okolo, povedané pomocou klišé, najkrajšieho sviatku v roku, ani si nevšimnete, že na pozadí celej tejto estetickej krásy a gýčovosti sa odohráva rodinná dráma s hlbšími globálnymi kontextuálnymi presahmi. Napríklad, že „byť výnimočný je celkom preceňovaná fráza“. Alebo, že „charakter robia všetky skutky, ktoré robíme pre druhých počas dňa“. Ide síce o veľmi ošúchané frázy z bežného života, no Kate nás každým jedným skutkom presviedča o tom, Last5 resizeže sú rovnako klišé ako stopercentne pravdivé.

Multikulturalita súčasnej Európy sa síce škrípavo, no naplno pretavila aj do snímky Last Christmas. Na tom, že všetky rasy, kultúry a sexuálne orientácie sa spájajú do jedného celku by nebolo nič čudné, keby to nebolo už trošku príliš okaté a násilné. A, samozrejme, film v sebe nesie i akúsi dezilúziu a strach z aktuálnej utečeneckej krízy. Čo všetko teda Last Chistmas tematicky pokrýva? Otec Kate je bývalý právnik – emigrant, ktorý z najbližšími emigroval z rodnej zeme a v Londýne sa živí ako taxikár. Sestra sa nepriznáva k homosexuálnemu vzťahu, pretože sa bojí reakcie konzervatívnych rodičov. No a to najlepšie Last10 resizenakoniec, matka (Emma Thompson) je posadnutá strachom z toho, že ju i jej rodinu neustále niekto sleduje a čoskoro budú kvôli neznášanlivosti vyhostení z krajiny. Ak scenár nebude ešte horší.

Práve Emma Thompson je mimoriadne dôležitou súčasťou tohto príbehu, pretože samotná britská herečka, spoločne so svojím manželom Gregom Wiseom a spoluscenáristom Bryonym Kimmingsom, napísala scenár k tejto podmanivej snímke. A svojej role zhostila naozaj bravúrne! Určite ste si všimli, že snímka je pomenovaná po kultovom vianočnom songu skupiny Wham. V tejto chvíli sa už dostávame k George Michael faktoru Last resizetejto snímky s nostalgickým pocitom. Práve 25. decembra 2016 totiž George Michael náhle zomrel na zástavu srdca. Last Christmas je tak film inšpirovaný piesňou jedného z najznámejších britských spevákov a sčasti aj jeho životom.

Rodinné zázemie Kate je podobné tomu v rodine Georgea Michaela, pretože aj on pochádzal z rodiny prisťahovalcov, ktorí emigrovali do Západnej Európy. Takýchto analógií je v Last Christmas hneď niekoľko. Scéna prebudenia Kate je sprevádzaná videom piesne od kapely Wham Wake Me Up before Go Go. Uspávanka sa pri soundtracku mení na Heal the Pain. Zostava párov, ktoré zažívajú nával blaženej slobody, sa odvíja od Last6 resizekoreňov „Sloboda '90“.

Už spomínaná Emma Thompson je ako v každej role očarujúca. Za zmienku však rozhodne stojí i jej mladšia herecká kolegyňa, ktorá sa rozhodne vymanila spod nálepky Daenerys Targaryen z Game of Thrones. Pokiaľ ste skalným fanúšikom vianočných filmov, skupiny Wham alebo samotného Georgea Michaela, hor‘ sa do kina pre kúsok vašej vianočnej atmosféry. A nezabudnite sa pozerať.

Last8 resizeLast Christmas, Veľká Británia,  2019
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Paul Feig