Valhalla: ríša bohov (Valhalla)

Valhala resizeKapitola vikingských ság, rozprávanie o bohoch Odinovi a Thorovi, strome života Yggdrasil, rabovaní pobrežných miest na východe i na západe, či vzdore voči  kresťanským misionárom, je v škandinávskom filme obsiahla a vždy populárna. Pre zbytok Európy i sveta má svoje romantické polohy, prehliadku mužskej krásy, sily a umu, v tetjo triáde akčným, komerčným trhákom chýba najmä posledne menovaná kvalita.

Inak je ich svet príkladne kolektívny, hlboko svojpomocný a oddaný prírode, zrastený s ňou takmer nepriedyšne. Všetky Valhala2 resizetieto charakteristiky sú dnes v kurze a príbehy, ktoré sa ich držia, sleduje  významná divácka obec. Stačí spomenúť hyperpopulárny seriál Vikingovia (tento írsko-kanadský seriál beži od roku 2013 a začiatkom decembra tohto roku sa očakáva uvedenie jeho šiestej série), ktorý okrem akčno-plavebnej roviny narábal i zaujímavým historickým exkurzom.

Dejiny vymedzili Vikingom zlatú dobu od 8. do 11. storočia. Ich intenzívna mobilita ovplyvnila nielen anály Británie, zasahovali i do byzanstkých dejín, nehovoriac o Rusku, kde rurikovská, pôvodom Valhala3 resizevikingská dynastia, vládla až po Ivana Hrozného, teda do 16. storočia. Preto na prekvapivo vikingský pôvod Rusov (alebo i Rosov, nazvaných podľa jednej z verzií menom škandinávskej rodiny) reagoval ruský film Viking (2016) režiséra Andreja Kravčenka. Téma Vikingov sa dôsledne vyhýba jednoznačnej národnej určenosti, lebo sa v Európe týka takmer všetkých.

Ak si k tejto milej diverzite pripočítame meno režiséra filmu, Valhala4 resizeFenara Ahmada, syna iráckych rodičov, narodeného v Brne, žijúceho v Dánsku, nič viac netreba dokazovať. Dal o sebe vedieť už filmom Darkland (2016), ale názov Temný kraj by sa nemilo krížil s českým televíznym seriálom a z toho by asi žiaden fanúšik dánskych filmov veľkú radosť nemal. V detektívnej dráme, kde sa jeden z arabských bratov, žijúcich v Dánsku životom váženého chirurga, snaží vypátrať bandu, zodpovednú za vraždu jeho brata, bolo všetko viac-menej na mieste a film netrpel na žiadne závažné lapsusy, aj keď omračujúcou originalitou neoplýval.

Valhala5 resizeStriedanie žánrov je, samozrejme, prejavom hrdej profesionality, zvlášť ak sa veci rozdielne a odlíšiteľné, ako tak podaria. Ahmad sa teda hlási tentokrát o pozornosť so žánrom fantasy, príbehom o rodine, ktorú navštívi v ich lesnom príbytku sám boh Thor a nakŕmi ich mäsom zo svojho capa (ten kozel v češtine je rozhodne dôstojnejším slovom, ale v slovenčine je to jednoducho cap). Podmienkou je, aby neprelomili žiadnu kosť, lebo inak cap nebude môcť vstať z mŕtvych. Porušiť tento príkaz sa podari Tjafelovi, synovi farmára, a tak sa s bohom pohne na voze do Valhala6 resizeValhally. Po chvíli sa ukáže, že sa na voze schovala aj jeho mladšia sestra Freya. Dorazia na miesto, pred mohutnú bránu škandinávskeho Olympu a tá sa so škripotom otvára. Súrodenci sa medzi rozhádanými bohmi pohybujú ako otroci, musia im pripravovať jedlo a upratovať. Keď to Freyu prestane baviť, rozhodne sa odísť a vrátiť sa domov k rodičom. Brat Tjafel ju neochotne nasleduje. Po ceste sa stane kadečo, zistí sa, že obrovský vlk napodiv Freyu počúva a rešpektuje, lebo je „dieťaťom svetla“ a má nadprirodzené Valhala7 resizeschopnosti. Tjafela unesú obrovia, dajú mu vypiť nejaký hypnotizujúci nápoj, a tak sa za ním vydá Thor a spol. Čakajú na nich nástrahy, napríklad Thora medzi obrami po súťaži v pití vyzve do tanca starena a takmer ho utancuje k smrti. Nakoniec sa vracajú domov a pred zraky prekvapených rodičov dotiahnu aj zubatého Quarka, nejakú odrodu lesného škriatka.

Film Valhalla: ríša bohov režiséra Fenara Ahmada je uvedený do kín pre dospelú vekovú kategóriu a distribútori zrejme toto určenie nepremysleli, pretože je to snímka pre deti. Jednoduchý Valhala8 resizeaž rozprávkový príbeh sa vyhýba otvorenému naturalizmu bojových scén. Tou najdrastickejšou je pitvanie rýb, ak nám porcovanie mäsa z mŕtveho capa nepríde ako násilná a politicky nekorektná záležitosť. Niet tu ani „frontálnej nahoty“, ani žiadne sexuálne scény, aj keď možno divákovi v úvode, keď za zvukov hromu a divokej búrky pristanú pred domom farmára bohovia a láskavo sa zahľadia do veľkých modrých očí nevinnej Freye, citlivému divákovi trochu tuhne krv v žilách. Pedofilovia však, našťastie, ostali v iných filmoch.

Valhala9 resizeŠetrný rozpočet bolo na plátne vidieť, nekonal sa žiadny blockbuster s mrakmi špeciálnych efektov, aj keď sa miestami žiadala účinnejšia vízia božského sveta tajomnej Valhally. Bohovia mali mierne kašírovaný ľudský rozmer a celá Vallhala viac pripomínala sídlo provincionálnych čarodejníc, než mytologickú destináciu. Skrátka, obmedzený rozpočet, predpokladajúci asi skôr televízny film, sa nepodarilo nijako presvedčivo kamuflovať a film tak má poznateľne nižšie skóre.

Valhala10 resizeNijako nezažiarli ani scenáristi, detské postavy sú nevyrovnané, nemajú jasné psychologické motivácie, Freya viac pripomína arogantnú a rozmaznanú tínedžerku s výkyvmi chovania, než charizmatickú lesnú devu s nadprirodzenými schopnosťmi. Nič lepšie sa nedá napísať ani o jej bratovi. Nevieme, čo sa stalo s ríšou obrov, ak dopadol vlk, ktorého ktovie prečo držali bohovia v zajatí, odtiaľ ušiel, aj ho jeden z nich naháňal, ale ďalej scenáristov prestal zaujímať. Korunou všetkým neregulovaným krokom scenára i réžie bola absencia humoru. Nezvládli ju ani pri Quarkovi, kde sa Valhala11 resizeveselá štipka vyslovene žiadala.

Na druhej strane, ak by sme sa na film pozerali v inej žánrovej kategórii, možno by všetko vyzeralo miernejšie. Akcenty sú v detskom filme predsa len rozostavené odlišne. Valhalla celkom iste nepoteší filmových fanúšikov škandinávskeho, v tomto prípade dánskeho filmu. Pri tejto príležitosti si môžme uvedomiť, že inak skvelí Dáni musia toho v žánri fantasy ešte veľa doháňať.

Valhala12 resizeValhalla: Ríša bohov (Valhalla), Dánsko, 2019
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Fenar Ahmad
Scenár: Fenar Ahmad, Adam August
Kamera: Kasper Tuxen
Strih: Kasper Leick
Hudba: Jens Ole Wowk McCoy
Hrajú: Roland Moller, Salóme Gunnaesdóttir, Patricia Schumann, Jacob Lohmann, Andreas Jessen, Stine Fischer Christensen, Ali Sivandi, Lára Jóhanna Jónsdóttir, Dulfi Al-Jabouri, Asbjorn Krogh Nissen, Sanne Salomonsen, Cecilia Loffredo, Saxo Moltke-Leth a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 28. novembra 2019