Psia duša 2 (Dog´s Journey)

Dusa resizePes ako najlepší priateľ človeka a jeho bezpodmienečná láska k nemu sú inšpiráciou nejedného literárneho či filmového diela. V posledných rokoch k nim pribudla americká séria Psia duša – Psie poslanie, Psia duša 2 – Psia cesta a do tretice Psia cesta domov.

Ich autor W. Bruce Cameron (1960) napísal viacero kníh, ale práve spomínaná séria sa stala čitateľským bestsellerom. Prvú časť sfilmoval v roku 2017 svetoznámy režisér Lasse Hallström pod názvom Psia duša. Tohto roku Dusa3 resizenakrútila jej voľné pokračovanie Psia duša 2 americká televízna režisérka Gail Mancuso (podpísala sa pod televízne seriály ako Roseanne, Moderná rodina či Gilmorove dievčatá) ako svoj celovečerný  filmový debut.

Rozprávačom príbehu je opäť dobrácky pes Bailey. Jeho duša sa postupne ocitá v telách rôznych psích rás (stáva sa napríklad obrovským Psiskom, šarmantnou Molly, či maličkou čivavou Maxom). Nikdy však nezabúda na úlohu, ktorú mu zveril jeho prvý majiteľ Ethan (Dennis Quaid) – dávať pozor na jeho vnučku Clarity, ktorú volajú CL (Kathryn Prescott). Jej mame, mladej vdove  Glorii (Betty Gilpin)  totiž akoby chýbal materinský cit. O dcérku neprejavuje veľký záujem, ale i tak  Dusa5 resizenedovolí, aby sa tešila z lásky starých rodičov, ktorí žijú na farme, preruší s nimi všetky styky a odsťahuje sa. Psí kamarát ju však dokáže vystopovať a v rôznych reinkarnáciach sa stáva jej priateľom. Takže jeho očami sledujeme ako z bábätka, čo sa narodilo po smrti svojho otca, vyrastá mladá žena, ktorá  sa vyrovnáva s ranami osudu a hľadá vlastnú životnú cestu.

Na rozdiel od knižnej predlohy a vzhľadom na dĺžku filmu, sa pochopiteľne museli filmári vzdať niektorých motívov. Napríklad otázky drog, bulímie či používania psov pre potreby paliatívnej Dusa11 resizestarostlivosti o ťažko chorých a zomierajúcich pacientov v hospicoch. Zachovaný je však zaujímavý motív o tom, ako vycvičení psi dokážu ňuchom určiť ešte lekársky nezachytiteľné prejavy rakoviny a zachraňovať tak životy.

Filmový  príbeh je oproti  knihe jednoduchší, priamočiarejší, možno povrchnejší, ale divácky určite  lákavejší. Clarity sa v ňom snaží o spevácku dráhu, tápe pri výbere partnera a urobí zopár nesprávnych rozhodnutí, ale pomerne rýchlo dokáže dozrieť a je schopná odpúšťať iným i sebe a doceniť silu pravého priateľstva a lásky. Keby sme  podrobnejšie rozoberali príbehy Clarity, jej priateľa Trenta (Henry Lau)matky Glorie, Dusa12 resizestarých rodičov Ethana a Hannah (Marg Helgenberger) a ďalších, narazili by sme  na nejedno klišé. Lenže protagonistom príbehu je pes a príbeh je rozprávaný z jeho uhla pohľadu. Príbehy ľudí sú len akousi ilustráciou ich vzťahov k okoliu, ale hlavne vzťahu k bytosti ich štvornohého chlpatého priateľa.

Film Psia duša 2 je svojím spôsobom rodinná rozprávka, plná pôvabných záberov šteniatok i dospelých psov, dojímavých i úsmevných situácií. Istým mottom a zároveň vysvetlením záhadného a predsa tak povedomého prvku prevteľovania Dusa7 resizemôže byť veta, vlastne slogan série: „Na niektoré priateľstvá jeden život nestačí.“ Možno mať výhrady ku  knižnej predlohe i k jej filmovému spracovaniu. Isté však je, že film pobaví nielen milovníkov psov, bez ohľadu na vek. Čo je však dôležitejšie, verím, že  ich ovplyvní  hlbší  podtext toho všetkého.

V knihe je venovanie: „Všetkým ľuďom, ktorí sa všemožne snažia zachrániť zvieratá, čo sa cítia v tomto svete stratené, odchovať ich a pomáhať im“. Vo filme ho nenájdeme, ale stretávame sa s prostredím psích útulkov a ľuďmi, ktorí sa Dusa4 resizevenujú práci so zvieratami. Divák chtiac-nechtiac trochu nahliadne do psychiky zvierať a  možno intuitívne pochopí a nasaje isté posolstvo. Uvedomí si, že v dnešnej drsnej realite akosi nedoceňujeme dar života, priateľstva, lásky a tobôž jestvovanie stvorenia, ktoré pociťuje zmysel svojej existencie v tom, aby milovalo bezpodmienečne, bezhranične, oddane a verne ľudí, pomáhalo im a chránilo ich, napriek tomu, že mu neraz ubližujú. Kiež by v tomto zmysle oslovila Psia duša aj dušu diváka.

Dusa10 resizePsia duša 2 (Dog´s Journey), USA, 2019
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Gail Mancuso