Favoritka (The Favourite)

Favoritka3 resizeO poslednej kráľovnej z rodu Stuartovcov, Anne,  kráľovnej Kráľovstva Veľkej Británie, do ktorého patrilo Anglicko, Škótsko a Írsko, nakrútil popredný grécky režisér Yorgos Lanthimos snímku Favoritka. Film má desať nominácií na Oscara a až tri herečky z filmu ašpirujú na prestížnu sošku.

Na úvod hádam niekoľko historických faktov, lebo Yorgos Lanthimos (Zabitie posvätného jeleňa, Homár) realizoval príbeh Anny, ktorý výrazne osciluje medzi fikciou a realitou. Pravdou je, že Anna Stuartová (1665 -1714), dcéra Jakuba II. Stuarta a jeho prvej manželky Anny Hydenovej, nástupkyňa Viliama III. Oranžského, žila dlhšiu dobu vo Favoritka4 resizeFrancúzsku kde si liečila očnú infekciu. Vydala sa za dánskeho princa Juraja, syna dánskeho kráľa Frederika III.  Manželstvo bolo šťastné, ale osud im nedoprial deti. Anna bola osemnásť razy tehotná, buď potratila alebo sa dieťa narodilo mŕtve. Štyri z detí sa nedožili dvoch rokov a jediná nádej Viliam zomrel po jedenástich narodeninách na kiahne a zistilo sa, že mal aj hydrocefaliu. Ďalšia rana ju stihla, keď jej zomrel manžel v roku 1708, čo Whighovia využili a vytvorili vládu vedenú lordom Godolphinom. Kráľovná si však udržala svoj vplyv. Známou sa stala podpísaním zákona o autorskom práve. Odvtedy mali výhradné právo na dielo autori a nie tlačiarne. V roku 1673 sa Favoritka5 resizestala jej priateľkou a radkyňou Sarah Jeningsová, ktorá sa vydala za Johna Churchila Marlborougha, ktorý sa stal jej najdôležitejším generálom. Toľko historické fakty. No nebol by to Lanthimos, obdivovateľ Pertra Greenawaya, ale aj Miloša Formana a Juraja Herza,m keby príbeh neokorenil o množstvo pikantérii a urobil ho atraktívnym. Osobne vidím tak trochu vplyv Greenawaya, ale dačo aj z Formana. No Lanthimos má však svoj osobitý a vyhranený rukopis.

Po prvé Favoritka je príbehom troch žien – chorľavej, nepeknej, zlostnej a rapsodickej kráľovnej a dvoch potvor, ktoré sa všetkými prostriedkami derú za vplyvom a mocou. Po druhé je Favoritka2 resizeto snímka o manipulácii s ľuďmi, národmi, ale takisto o totálnom úpadku mravov, bezuzdnom šafárení peniazmi, mocenských bojoch, dotýkajúcich sa najmä chudoby, čo vedie jedine ku krachu. V podstate nič nové pod slnkom len letopočty a sofistikovanejšie spôsoby boja sa menia. A Lanthimos sa rozhodol prezentovať úpadok jednej epochy na príbehu troch žien, muži v podstate nie sú podstatní, sú len akýmsi doplnkom valiacich sa udalostí.

V úvodnej sekvencii sa stretávame s chorou Annou (Olivia Colman), trpiacou rôznymi neduhmi a jej jedinou útechou je jej priateľka Sarah Jenings (Rachel Weisz). Sarah je viac ako len priateľka, ale nepredbiehajme. Zrazu sa na kráľovskom dvoje Favoritka8 resizedvore objaví, presnejšie vyhodia ju z koča do blata, schudobnená sesternica Sarah Abigail (Emma Stone), ktorá zo začiatku nastupuje ako slúžka, ale nie nadlho. Rafinované dievča, ktoré už zažilo veľa príkoria, vie čo chce. Votrie sa do priazne kráľovnej a hra kto z koho sa môže začať. Hra je to nepoctivá, neférová, drsná. Ženy sa nesnažia len o priazeň kráľovnej, ale aj o to kto to vyhrá aj v posteli. Abigail sa podarí aj tam prepracovať, ale dokedy sa bude o ňu deliť so Sarah je otázne. Pochopiteľne, že sa schyľuje k boju, no nielen medzi lesbickou láskou opantanými ženami, ale aj na bojisku politickom a skutočnom vo Francúzsku, kde zachraňuje česť kráľovstva manžel Sarah. Kráľovná je raz rázna, inokedy zasa infantilná, ťažko znáša stratu svojich detí, vynahradzuje si ich chorobnou priazňou k zajacom (má ich presne toľko koľko Favoritka10 resizemohla mať detí). No čo si myslieť o tejto žene ? A potom zrazu precitne, je rázna priam krutá. Anna je vynikajúco napísaná postava, no v ničom jej nezaostávajú jej akože priateľky, o pravdivosti ich citov k vládkyni sa nedá nepochybovať. Lesbické sklony kráľovnej, ktorými sa ju sokyne snažia držať v šachu, nedopadnú vždy tak, ako si to dámy predstavovali. Anna vie aj prekvapiť, a to poriadne, aby vzápätí zasa upadla do apatie a opäť sa prebrala.

Olivia Colman v úlohe kráľovnej podala skutočne mimoriadny herecký výkon a nečudo, že sa ocitla na zozname o Oscara. Favoritka7 resizeHerečka hrá hlasom mimikou, prosto o dušu. Jej Anna je chvíľu na úrovni hlúpeho trucujúceho decka, potom chorej trpiacej ženy, inokedy vášnivo zamilovanej, potom zasa krutej a neľútostnej. Nečudovala by som sa keby si odniesla sošku v kategórii herečiek v hlavnej úlohe. Ale aj Rachel Weisz a Emma Stone odviedli tak vynikajúce výkony, že obe zaradili do zoznamu o najlepšie kreácie vo vedľajšej úlohe. Ťažko povedať, ktorá je lepšia. Možno o máličko väčší priestor ma Emma v úlohe Abigail, musí sa viac činiť, viac pretvarovať, má viac polôh, no vďačí za to scenáru. To, že táto potvora má aj ľudskú črtu sa v závere Favoritka12 resizepredsa len jemne načrtne. Rachel Weiss je dokonalá ako vždy – tentoraz  vznešená, múdra, no vie byť aj krutá a zároveň aj ponížená. Neviem na koho stranu by som sa priklonila – najlepšie riešenie by bolo ex aequo. To sa však pri Oscaroch nestáva. Konkurencia je však veľká, že to nejako už dopadne.

Nemám rada tento výraz, no trefnejšie to povedať neviem, že Favoritka je hereckým koncertom troch vynikajúcich herečiek (výstižnejšie ježibáb). A okrem toho ponaučením, že sa k histórii treba neustále vracať, lebo nikdy nedokážeme posúdiť súčasné dianie, aby sme nepoznali to čo tomu všetkému pred Favoritka6 resizemnohými rokmi predchádzalo. Yorgosovi Lanthimosovi sa podarilo vtipne, sarkasticky a riadne ironicky vykresliť vzťahy súkromné, politické a len tak  mimochodom načrtnúť aj povestnú snahu o rozširovanie impéria, presne vystihnúť dekadentné deformácie vedúce k evidentnému zániku. K autenticite jeho historicko – fiktívneho príbehu mu výdatne pomáhali tri spomínané herečky, kameraman Robbie Ryan a dobre napísaný scenár Deborah Davis a Tonyho McNamaru, čo tvorca svojim originálnym rukopisom perfektne dotvoril.

Favoritka11 resizeFavoritka (The Favourite), Írsko, Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Yorgos Lanthimos
Scenár: Deborah Davis, Tony McNamara
Kamera: Robbie Ryan
Strih: Yorgos Mavropsaridis
Hrajú: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, Mark Gatiss, Wilson Radjou-Pujalte, Basil Eidenbenz, Alfrum Rose, Isaura Barbé-Brown, James Smith, Liam Fleming, James Melville, Jenny Rainsford a ďalší
Premiéra v SR: 24. januára 2019