Jack stavia dom (The House That Jack Built)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Jack12 resizeUž ako to u dánskeho režiséra býva zvykom, posúva divákov pôžitok z filmu za hranice príjemného či znesiteľného. Explicitné sexuálne scény z Nymfomanky, groteskných Idiotov, šokujúceho Antikrista či kriminálnu zápletku z Dogvillu dopĺňa o surový príbeh Jacka rozparovača (Matt Dillon), pre ktorého je každé zabitie umeleckým dielom. Stane sa tento film naozaj epilógom umeleckej tvorby Larsa von Triera?

Podobne, ako to bolo aj v jeho ostatných filmových dielach, Trier chce diváka provokovať, šokovať, trápiť a mučiť pri pohľade na jeho imaginárnu poéziu. Jack stavia dom tak nie je šetrný ani k mnohým tabuizovaným témam. Azda Jack8 resizenajcitlivejším predmetom záujmu sériového vraha sú, popri niekoľkých groteskne vyobrazených ľudských skulptúrach, i deti, ktoré mrzačí. Jack si spočiatku vyberá jednoduché ženy, no postupne si v plejáde chodiacich ľudských karikatúr nepreberá a zabíja ich doslova rad radom.

Celá von Trierova tvorba sa v sebe nesie silný teologický rozmer. Joe v snímke Nymfomanka vysvetľovala svoje sexuálne pohnútky a túžby neznámemu sympatickému mužovi, ktorý sa hrdo dožadoval večného zatratenia duše. Aj titulná postava posledného von Trierovho filmu, sériový vrah Jack, vedie, spočiatku tichý, dialóg so svojím neviditeľným spoločníkom Jack2 resizeVergeom (Bruno Ganz). Práve on sprevádza Jacka v jeho pomyselnej „Božskej krimikomédii“ Peklom. Tým si Jack musí prejsť, v podobe túžby neustále zabíjať, aby sa napokon mohol ocitnúť zoči-voči Verg(íli)ovi na ceste k samotnému Očistcu.

Na Jackovej ceste do tmy si opisuje päť náhodne vybraných epizód, zvaných incidenty. Uškrtenie vdovy v strednom veku. Divoký lov na matku a jej dve deti. Mäsiarstv na americkej kráske. A XY ďalším, dôkladne premyslených vrážd. Najdômyselnejším je však incident číslo jeden. Anonymná krásna žena v strednom veku (Uma Thurman) pri oprave defektu na opustenej ceste stretáva Jacka. Klišéovitá scéna, keď mu žena sarkasticky vysvetľuje, že vyzerá ako sériový vrah lákajúci svoje obete do auta, sa premieňa na trpkú iróniu Jack10 resizeosudu.

Explicitné vraždy sú tesne prepojené so svojím intermezzom, zábery na klaviristu a skvosty svetového umenia dopĺňané o Jackovo detailne vysvetľovanie prepracovaného dizajnu jeho perfektného domu a vraždy ako vedľajšieho produktu jeho obsesivno-kompulzívnych tendencií. Žeby táto reflexia zodpovedala pocitom samotného režiséra? Podobne ako hlavný predstaviteľ stavia, prehodnocuje, búra a začína stále odznova, von Trier tematicky i formálne akoby strácal rokmi nabratý dych. Prehodnocuje svoje dielo, má tvorivú krízu a jeho najvyššou túžbou je vytvoriť dokonalé umelecké dielo. Snímka Jack3 resizetak v sebe nesie akúsi absurdnú príchuť poslednej vôle režiséra a svedectvo s odvážnou metafyzickou pointou.

V niekoľko sekundovej rapidmontáží naše oko poláska i zhluk rozličných hrôz z von Trierovej predošlej tvorby. Táto retrospektíva ako opak svetla na konci tunela je metaforou poslania samotného režiséra, ktorého alter ego je plné psychopatickej sebaľútosti a búrlivých intelektuálnych ambícií. Navyše, je zaujímavé, ako režisér, ktorý roky empaticky skúmal utrpenie žien, von Trier zrazu otáča stranu mince. Nastolené otázky či problémy skúma z perspektívy antihrdinu a jeho Jack11 resizemizogýnneho vnímania ženy ako prostoduchého nástroja na ukájanie zvrátených chúťok.

Režisér už nedokázal dosiahnuť intenzitu dychberúcej katarzie z drámy Dogville, navodiť skľučujúce a znepokojivé pocity strachu ako v Antikristovi, ani nedokázal detailne preniknúť do vnútra ženskej sexuality ako v Nymfomanke. Tento (možno)posledný projekt úspešného dánskeho režiséra tak v meradle jeho tvorby ostáva iba vlažným výkrikom nepokojnej, ale stále prítomnej duše autora, ktorý volá po echu svojich minulých diel.

Jack resizeJack stavia dom (TheHouse That Jack Built), Dánsko, Francúzsko, SRN, Švédsko, 2018
Dĺžka: 152 minút
Scenár a réžia: Lars von Trier
Kamera: Manuel Alberto Claro
Strih: Jacob Secher Schulsinger, Molly Marlene Stensgaard
Hudba: Victor Reyes
Hrajú: Matt Dillon, Bruno Ganz, Riley Keough, Jeremy Davies, Uma Thurman, Sofie Grabol, Siobhan Faloon Hogan, David Bailie, Ji-tae Yoo, Osy Ikhile, Ed Speleers, Marijana Janković, Christian Arnold, Jerker Fahlström, Ola Normelli a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 17. januára 2019
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.