Bumblebee

Bum8 resizeFilmová séria Transformers bola až donedávna zlatou baňou štúdia Paramount Pictures, no po piatom dieli s podtitulom Posledný rytier sa situácia veľmi rýchlo obrátila. Nespokojní diváci začali výraznejšie prejavovať nezáujem o ďalšie smerovanie a pomaly sa začalo hovoriť o jej oživení v podobe reštartu. No ktovie, či bude po sólovom filme s názvom Bumblebee vôbec nutný, úplne novému tímu sa totiž podaril menší zázrak.

Navonok je pritom všetko po starom. Dej odštartuje veľkolepou akčnou sekvenciou na domovskej planéte Transformerov, Cyberton, ktorá akoby z oka vypadla animovanej predlohe, pričom po chvíli sa akcia presúva aj na Bum resizesamotnú Zem. Nechýba ani už tradičný Optimus Prime, respektíve jeho cameo, zlomyseľní Deceptikoni, americká armáda, záchrana sveta a ďalšie povinné prvky ságy postavenej na figúrkach od Hasbra. No a predsa je výsledok trochu iný, chvíľami až diametrálne odlišný ako v prípade predošlých dielov.

Za touto pomerne nečakanou zmenou treba hľadať práve nových tvorcov. Tí síce od začiatku avizovali návrat ku koreňom prvej časti a jednoduchému spielbergovskému dobrodružstvu, no v realite dodali ešte o niečo viac. Bumblebee, ako dejový prequel úspešnej jednotky, totiž nie je v prvom rade akčným sci-fi, ale skôr sympatickou tínedžerskou komédiou s Bum4 resizeosemdesiatkovou atmosférou, v ktorej sa dá snáď po prvýkrát vytvoriť skutočný vzťah k ľudským protagonistom. Pretože o nich tu ide tentoraz v prvom rade, kým všetka tá transformeria omáčka naokolo je skôr korením, ochucujúcim v zásade hotový pokrm.

Najväčšiu chválu si zaslúži hlavne dvadsaťdva ročná Hailee Steinfeld (nominácia na Oscara za Skutočnú guráž), ktorá je ako hlavná protagonistka jasnou castingovou výhrou. Nie je problém jej uveriť ani jednu z polôh, ktorých v priebehu deja vystrieda viacero a dokáže ideálne zachytiť ako smútok, či Bum6 resizevnútornú rozorvanosť jej charakteru, tak i odhodlanie o ochotu pomôcť, keď si to situácia vyžaduje. Jej snaženie adekvátne podporuje i zvyšok hereckého obsadenia (matka v podaní Pamely Adlon, Jorge Lendeborg Jr. ako jej kamarát Memo, či vo vojenskej roli presný John Cena), no nie je to len o nich. Dôvod, prečo to všetko funguje, treba hľadať hlavne v dobre napísanom a uveriteľne pôsobiacom vzťahu medzi čerstvo osemnásťročnou Charlie a titulným Bumblebeem.

V týchto chvíľach si pritom nejde nespomenúť na E.T. - Mimozemšťana, či Železného obra, ktorí na to išli obdobne. Pravdepodobne, najsympatickejší robot celej série s hlasovým prejavom čmeliaka, dokáže pôsobiť patrične empaticky a nie je ťažké mu držať palce. Jeho vzájomné scény s Charlie patria k Bum9 resizejasným highlightom celej snímky a dokážu vyčarovať ako úsmev na tvári, tak i efektívne zahrať na emócie. A Bumblebee je predovšetkým o nich dvoch, o ich vzájomnom priateľstve a o dopade, ktorý má na ich životy. Takže kým Charlie pomáha svojmu robotickému kamarátovi so stratou pamäte, sama v sebe postupne obnovuje vieru v lepšiu budúcnosť a získava pevnejšiu pôdu pod nohami. Z tohto pohľadu miestami dobre plní svoju úlohu i citlivá hudba Daria Marianelliho, ktorý vôbec po prvýkrát nahradil tradičného Steva Jablonskeho.

Že to vlastne pôsobí trochu schematicky a príbehová kostra Bum5 resizehýri určitou naivitou? Samozrejme, no ide cielený prístup k látke a výstavba deja je funkčná natoľko, aby Bumblebee bez problémov fungoval ako dobrodružná retro záležitosť určená pre celú rodinu. Atmosféru končiacich osemdesiatych rokov pritom tvorcovia dokážu veľmi šikovne budovať nielen známymi hudobnými hitmi, kulisami, či oblečením, ale aj drobnými nuanciami v dialógoch, či na pozadí. Slávne hudobné hity navyše plnia i ďalšiu úlohu, pretože Bumblebee prostredníctvom nich komunikuje so svojim okolím.

Je otázne, ako film príjmu skalní fanúšikovia bayovského štýlu, Bum7 resizektorý bol svojim rozmachom predsa len niekde inde. Bumblebee je oproti tomu pomerne komorná záležitosť s niekoľkými bitkami, s minimom robotov a bez akýchkoľvek spomalených scén (stále však platí, že samotná akcia je nakrútená prehľadne a atraktívne). No v priamom porovnaní  vyhráva už len väčším dôrazom na postavy, ktoré režiséra Travisa Knighta a scenáristku Christinu Hodson očividne zaujímajú oveľa viac ako súboje digitálnych jednotiek a núl. V tomto prípade teda platí okrídlená fráza „menej je niekedy viac“ a ak to už raz fungovalo trochu inak, nie je dôvod, aby to inak nešlo i nabudúce.

Bum11 resizeBumblebee, USA,  2018
Dĺžka: 113 minút
Réžia: Travis Knight
Scenár: Christina Hodson
Kamera: Enrique Chediak
Strih: Paul Rubell
Hudba: Dario Marianello
Hrajú: Hailee Steinfeld, John Cena, Jorge Lendeborg Jr., Pamela Adlon, Fason Drucker, Dylan O´Biren, Justin Theroux, Angela Bassett, Stephen Schneider, Megyn Price, Peter Cullen, Grey Griffin, Kenneth Choi, Len Carriou a ďalší
Premiéra v SR: 21. decembra 2018