Návrat Mary Poppins (Mary Poppins Returns)

Mary12 resizeZázračná  pestúnka Mary Poppins, hrdinka kníh britskej autorky Pamely L.Travers, patrí dodnes v anglosaských krajinách k najobľúbenejším detským literárnym  postavám dvadsiateho storočia. Našinci ju spoznali bližšie až vďaka  rovnomennému filmu z roku 1964 zo štúdia Walta Disneyho.

Základom bol príbeh ako Mary Poppins pomohla Banksovcom - dvom deťom a ich rodičom -  k vylepšeniu vzťahov a rodinnému šťastiu. Film mal mimoriadny úspech, ale až o mnoho rokov neskôr sme sa dozvedeli vo filme pre dospelých Zachráňte pána Banksa o tom, aké problémy mal Walt Disney (v podaní Toma Hanksa), kým sa mu podarilo  presvedčiť Mary2 resizeautorku, aby vôbec súhlasila so sfilmovaním svojho diela. Z Disneyho štúdia prichádza v roku 2018, teda po viac ako polstoročí, svojské voľné pokračovanie Návrat Mary Poppins. Nakrútil  ho americký divadelný a filmový režisér, producent a choreograf Bob Marshall (spomeňme aspoň jeho najznámejšie filmové adaptácie muzikálov Chicago či Nine).

Príbeh sa odohráva opäť v Londýne, niekedy okolo roku 1930, ale zachytáva už ďalšiu generáciu rodiny Banksovcov. Teda už dospelé deti a ich deti. Syn Michael (Ben Whishaw) žije naďalej v rodnom dome na Čerešňovej ulici, ale po smrti manželky, aby uživil svoje tri deti, sa namiesto maľovania obrazov musí venovať práci v banke, kde bol kedysi zamestnaný aj jeho otec. S domácnosťou mu pomáha kuchárka Mary7 resizeEllen (Julie Waltrers) a občas sestra Jana (Emily Mortimer), odborárska aktivistka. Stále však majú finančné problémy a dokonca im hrozí exekúcia domu. Zabrániť by jej mohlo, keby našli potvrdenie o akciách, ktoré mal v banke uložené starý otec. Namiesto certifikátu nájde Michael iba starého papierového roztrhaného draka. Roztrpčene ho vyhodí ako nepotrebnú spomienku.

Vtedy sa strhne vietor a šarkana odnesie do parku, kde sú práve Michaelove deti – dvojčatá Anabella a John s ich najmladším bratom Georgom. Ten sa, samozrejme , vrhne za ním a skoro by uletel, keby ho nezachytil veselý údržbár lámp Jack (Lin-Manuel Miranda). To sa však už šarkan vracia k zemi a spolu s ním sa z oblakov znáša podivuhodná žena s veľkou kabelou a palicou s papagájovou hlavou namiesto držadla. Jack Mary5 resizeju pozná ešte z detstva: je to Mary Poppins (Emily Blunt). Vracia sa po rokoch, lebo vie, že ju Banksovci opäť potrebujú...

Ako Mary Poppins kraľovala kedysi na filmovom plátne Julie Andrews (získala dokonca Oscara) a veselý kominár Bret, ktorého hral, spieval a tancoval Dick Van Dyke. Nechýba ani teraz - tvorcovia mu dopriali malú úlohu starého bankára, ba aj tanečný výstup na kancelárskom stole. Je prekvapujúce koľko známych mien a hercov neváhalo prijať hoci aj malú úlohu v tomto filme. Napríklad Colin Firth stvárňuje zlého bankára, Angela Lansbury (pamätáte sa na jej spisovateľku Jessicu zo seriálu Je to vražda, napísala) predavačku balónikov a slávna Meryl Streep sa predstaví ako Maryina sestrenica Topsy, Mary4 resizeexcentrická opravárka pokazených vecí, pochádzajúca niekde z východnej Európy. Mimochodom, v slovenskom dabingu(vzhľadom na časť publika, ktoré ešte nevie čítať titulky, je viac ako vítaný a celkovo vydarený) jej hlas prepožičala Eva Pavlíková. Titulnú postavu Mary dabuje Karin Olasová.

Dejové zápletky sú pomerne jednoduché a predvídateľné. Nevraviac o probléme všetkých pokračovaní: Mnohé scény sú vlastne iba akési variácie na pôvodinu. Napríklad preslávené  spevácko-tanečné číslo kominárov na londýnskych strechách, teraz nahradili lampári. Tancujú pri rozsvecovaní i zhasínaní pouličných lámp, predvádzajú akrobatické kúsky pri lezení na povestnú vežu s hodinami - slávny Big Ben, ale tých kominárov Mary4 resizev pamäti starších divákov sotva vymažú.
Vďaka slovenskému dabingu môže divák pomerne ľahko  vnímať nejedno „múdro", zakotvené v textoch piesní. Tie sú svojským prepojením k animovaným a trikovým scénam, ktoré patria k dysneyovskej tradícii. Napríklad v scéne v kúpeľni zdôrazňuje Mary dôležitosť ľudskej fantázie a vzápätí  deti objavujú vo vani podmorský svet. Alebo sa ocitnú medzi hovoriacimi a spievajúcimi zvieratami, zažívajú veselé sny, ale aj nočné mory. Mary deti učí, že človek nemôže prísť o to, čo nosí hlboko v sebe, teda že aj keď stratili mamičku, zostáva v ich srdci, úsmeve, očiach, lebo dokiaľ na niekoho spomíname, žije v nás. Nuž a je tu aj múdrosť o potrebe odvahy a Mary13 resizesebadôvery. Vďaka nim občas dokáže človek všetko, hoci aj zastaviť na chvíľu čas, alebo lietať v oblakoch.

Muzikálová rozprávka má jeden problém, dĺžku. Neviem, či najmenší diváci dokážu 132 minút vnímať plynule dej i  myšlienkové posolstvo, alebo sa jednoducho len tešia, keď sa na plátne objaví hoci aj delfín vo vani či stepujúci tučniak v koncertnej sieni. Ich rodičia možno ocenia, že Návrat Mary Poppins je oslavou radosti zo života, schopnosti popasovať sa s prekážkami a rozprávkovo nakoniec všetko dobre dopadne. Osobne som však mala pocit, že tvorcovia šetrili humorom a možno i mágiou protagonistky.

Mary14 resizeDalo by sa povedať, že Návrat Mary Poppins síce ničím novým neprekvapí, ani pesničky vám v mysli príliš neutkvejú, okrem tých ponaučení, ale poteší žiarivá farebnosť hoci aj rozkvitnutých čerešní, romantika spomienok a snov. Možno zaujme nielen priaznivcov tohto žánru. Veď je to filmársky dobre odvedená práca, ktorá si zatiaľ vyslúžila štyri nominácie na Zlaté glóbusy.

Mary resizeNávrat Mary Poppins (Mary Poppins Returns), USA, 2018
Dĺžka: 132 minút
Réžia: Bob Marshall