Molly a jej hra (Molly´s Game)

Molly resizeKeď máte k dispozícii látku, v ktorej figuruje v centre diania krásna žena, hazard, drogy, či dokonca aj mafia, nemali by ste sa vôbec pýtať, či ide o dobrý námet na film. To si píšte, že je to dobrý námet na film a jeho hodnota ešte stúpa, ak sa môže opierať o autobiografické korene. Nieže by na tom až tak záležalo. Nezáleží. Molly a jej hra rozhodne nefunguje kvôli atraktívnemu námetu, ale kvôli jeho správnemu uchyteniu.

Aaron Sorkin je v hollywoodskej branži známym pojmom a výrazne rezonoval hneď svojim prvým celovečerným scenárom. Adaptácia jeho rovnomennej divadelnej hry, Zopár správnych chlapov s Tomom Cruisom, Jackom Molly3 resizeNicholsonom a Demi Moore, mu vyniesla prvú nomináciu na Zlatý Globus, no medzi skutočnú elitu ho oficiálne vystrelila až Sociálna Sieť, za ktorú si, medzi inými, odniesol aj pozlátenú sošku Oscara. Tentokrát sa však rozhodol zamieriť ešte vyššie a Molly a jej hra je súčasne i jeho režijným debutom. Debutom, na ktorom je, našťastie, vidieť, že počas tých rokov dostal možnosť priučiť sa remeslu od tých najlepších majstrov vo svojom obore.

Molly Bloom začala svoju kariéru ako nádejná lyžiarka, aj keď bola od začiatku v menšom tieni svojho o niečo talentovanejšieho brata. Po úraze v detstve síce hrozilo, že sa už nebude môcť vrátiť k súťaženiu, ale bola to až nehoda v o Molly5 resizeniečo staršom veku, ktorá ju prinútila radikálne zmeniť kurz plavby jej života. Po presťahovaní sa do Los Angeles sa zamestnala v bare, ale pomerne skoro jej do lona padla nová a podstatne atraktívnejšia príležitosť. Tým bola možnosť privyrábať si organizovaním hazardných hier v pokri. Po istom čase Molly chytila príležitosť za pačesy ešte silnejšie – organizáciu týchto večierkov prevzala kompletne pod seba a peniaze sa začali hrnúť ešte vo väčších množstvách.

Molly4 resizeNo, ako to v podobných príbehoch býva, šťastie vám zvyčajne nevydrží večne. Inak tomu nebolo ani u Molly, ktorá po vyše desiatich rokoch musela čeliť obvineniam FBI z ilegálneho prevádzkovania gamblingu. Jej príbeh však nie je  chronologicky vyrozprávaným vzostupom a pádom jednej osoby, ale obe línie sa od začiatku prirodzene striedajú. Retrospektívne sekvencie, podporované častým voiceoverom hlavnej hrdinky, sú nezriedka prerušované v tom najzaujímavejšom okamihu a dianie plynulo prechádza do prítomnosti. Tam sa ústredná postava snaží presvedčiť svojho obhajcu Charlieho Jaffeyho, že všetko nie je také, ako prezentujú média. A súčasne si zachovať česť a svoje meno.

Molly2 resizeSorkinov štýl je citeľný od úplného úvodu, nakoľko už prvá sekvencia stručne zhŕňajúca Mollyinu lyžiarsku kariéru je doslova nabitá verbálnom. Dialógové orgie utíchajú len zriedka a občas stačí len moment nepozornosti, počas ktorého vám môže uniknúť dôležitá informácia. Dialógov je skrátka omnoho viac ako vo väčšine podobných filmov a buď na tento spôsob hry pristúpite, alebo nie. Ak už len z princípu nie, mali by sa poobzerať inde. Samotné konverzácie sú však patrične výživné a je cítiť, že im bola venovaná adekvátna starostlivosť. A keď máte navyše k dipozícii tak talentovaných hercov ako Jessica Chastain a Idris Molly12 resizeElba, môžete si byť istý, že každá ich vzájomná interakcia bude doslova nabitá maximálnou energiou a dynamikou.

Sorkin však vie, kedy mierne spomaliť, či jemne prehodiť výhybku. Je pravdou, že v momentoch keď začne riešiť rodinné vzťahy, jeho sila  mierne upadá, no hoci sa v nich necíti zďaleka tak isto, scenáristická latka je stále na dostatočne vysokej úrovni. Emócie fungujú, celkový rytmus, respektíve tempo Molly11 resizerozhodne netrpí a hoci má film takmer dva a pol hodiny, dokáže ubehnúť ako voda. Sorkinov režijný vklad spočíva i v tom, že striedmy rozpočet šikovne zakrýva rôznymi trikmi. Pútavý zážitok pomáhajú dotvárať rôzne vizuálne vychytávky v záberoch, elegantný strih a rázna hudba čoraz lepšieho Daniela Pembertona.

Jednou z najväčších slabín Sorkinovho debutu je, že mu chýba skutočný záver. Hlavná dejová línia je síce uzavretá adekvátne Molly7 resizeale po tých stoštyridsiatich minutách strávených s Molly  by si divák zaslúžil vedieť aj niečo navyše. Niečo v tom zmysle, aký to malo ďalší dopad na jej osud a toho sa logicky nedočká, pretože skutočné udalosti a adaptáciu od seba delí pomerne krátky časový úsek. Lenže ono to vlastne vôbec výrazne neprekáža, nakoľko podobne silné režijné debuty nemožno brať ako samozrejmosť. Nový rok snáď ani nemohol začať lepšie a podobne brilantne vystavaná konverzačka je silným prísľubom do zvyšku roka.

Molly10 resizeMolly a jej hra (Molly´s Game) USA, 2017)
Dĺžka: 140 minút
Scenár a réžia: Aaron Sorkim (podľa biografického románu Molly Bloomovej)