Flákači (Beach Rats)

flakaci1Na opačnom konci hollywoodskej mainstreamovej produkcie stojí dnes už pomerne veľké množstvo nízkorozpočtových filmov upúšťajúcich od formálnych stratégii hlavného hollywoodskeho prúdu a ponúka priestor pre náročnejšie projekty s hlbšími sociálnymi rozmermi. Jednou z takýchto režisérok, ktorá sa pustila proti prúdu klasickej hollywoodskej produkcie, je aj Eliza Hittman a jej v poradí druhý celovečerný film Flákači.

Čo je pre túto minoritnú líniu filmov príznačné? Rozpočet a marketing amerických nezávislých filmov je nízky. Dej týchto filmov sa väčšinou odohráva v odľahlejších industriálnych zónach väčšieho mesta flakaci2a zameriava na na sociálny kontext. V prípade Flákačov ide o newyorskú mestskú časť Brooklyn. Frankie pochádza z obyčajnej rodiny nízkej vrstvy obyvateľstva. Jeho otec je v dôsledku ťažkej choroby odkázaný na lôžko, matka väčšinu času pracuje. Pre ideálne vykreslenie svojich hrdinov režiséri nezávislých filmov často volia možnosť využívať nehercov vyberaných priamo v danej lokácii. Na jednej strane, dokážu autenticky zahrať situácie ako vystrihnuté z ich vlastných životov, no na druhej strane, sa v takomto kástingu môžu prejaviť nedostatky hereckého talentu. Vo výbere hereckého zoskupenia mladých protagonistov v snímke Flákači ide skôr o prvú možnosť, aj keď z času na čas ich herecký prejav vyvolával určité pochybnosti.

Jedným z motívov snímky Elizy Hittman je, už ako slovenský názov filmu trefne naznačuje, flákačstvo mladých počas prázdnin. V nezávislej kinematografii nejde o žiadne nóvum. Ak siflakaci3 spomenieme na staršie snímky ako Martha Macy May Marlene (2011), American Honey (2016) a čiastočne aj záškoláctvo minuloročnej snímky Ladybird (2017), potulovanie po uliciach malého mesta alebo priľahlej mestskej časti veľkej konglomerácie je spoločným menovateľom všetkých spomenutých snímok. Frankieho „tlupa“ kamarátov sa ako skupinka novodobých „badassov“ potuluje ulicami Brooklynu a hľadá si chvíľkové záľuby. Vo vylepšenej hádzanej, húlení, braní rekreačných drog, atraktívnej zábavy na kolotočoch a diskotékach. Ako taká skupinka jašterov sa bez tričiek pohybujú aj po pláži, kde lovia dievčatá na menej ako jednu noc.

Nad týmito povrchnými motívmi prevláda téma hľadania vlastnej identity. Tento problém je u mladej postavy Frankieho, mytologického Adonisa, zjavný. Nevie kto je. Nevie, alebo nechce vedieťflakaci4, kto sa mu skutočne páči. Nemá asi zadefinované nijaké životné ciele a hodnoty. Jeho najväčšou dilemou je pre neho jeho vlastná sexualita. V spoločnosti svojich kamarátov je Frankiho správanie výrazne „machistické“ a prejavuje akýsi nútený záujem o dievčatá. Po nociach trávi voľný čas na gay sociálnych sieťach. V scénach, kedy si jeho matka upravuje silonky a robí si „podprsenkovú srandu“ zo svojej budúcej frajerky, pôsobí zvláštne zainteresovane, až túžobne. Kto vlastne mladý Frankie je? Hetero, gay, bisexuál alebo trans? Prostredie chlapca, paradoxne, definuje iba čiastočne. Ak vezmeme do úvahy sociálnu triedu danej brooklynskej mestskej časti, hlboko homofóbnu komunitu, v rámci ktorej vyrastá, jeho nerozhodnosť nie je vôbec prekvapujúca. Postava Frankieho je do veľkej miery sebecká a ignorantská. Jeho problémy so sebou samých ho zamestnávajú natoľko, až si takmer nevšimne, že matka je na dne a malá sestra vo svojej izbe skladá „skúšky z dospelosti“ s rovnako mladým frajerom.

Nakoľko tento režisérkin scenár bol zložitejšie prepracovaný, rola hlavného protagonistu si vyžadovala obsadenie profesionálneho herca. A to bola skvelá voľba. V postave stratenéhoflakaci5 brooklynského chlapca režisérka, bezpochyby, našla herecký objav roka. Harris Dickinson ako zraniteľný chlapec s prenikavým pohľadom modrých očí osciluje medzi dvoma svetmi – morálnym aj intímnym. Ich snaha o zosúladenie má fatálne následky. Nič v tomto filme nie je prvoplánové. Hoci ide o banálnu zápletku, jednotlivé udalosti sujetu sú prezentované iba ako náznaky, načrtnutia, fragmenty, z ktorých si vie divák bez najmenších problémov vyskladať všetky udalosti fabuly a vytvoriť extraordinárny príbeh o hľadaní samého seba v tomto chaotickom svete.

flakaci6Flákači (Beach Rats), USA, 2017
Dĺžka: 95 minút
Scenár a réžia: Eliza Hittman