Neznámy vojak (Tuntematon sotilas)

Vojak5 resizeDramatické udalosti druhej svetovej vojny sú z fínskeho pohľadu menej známe a o to zaujímavejšie. Sovietsky zväz napadol 30. novembra 1939 v tvz. Zimnej vojne Fínsko. Štvormiliónový národ sa síce ubránil, ale v dôsledku mierovej zmluvy prišiel o časť hraničných území. Nasleduje Pokračovacia vojna, v ktorej Fínsko bojuje na strane Nemcov a po vojne musí Sovietskemu zväzu až do roku 1952 splácať zničujúce reparácie.

Kapitola spolupráce s fašistami je spletitá a plná úhybných manévrov geniálneho veliteľa, generála Carla Mannerheima, bývalého vojaka cárskej armády. Pod tlakom ZSSR Fínsko síce po vojne odmieta Marshallov plán, tak ako to mali predpísané sovietske satelity, ale fínska neutralita dovoľuje prijímať pomoc zo Západu i USA. Postupne je Vojak3 resizestále viac zrejmé, že Sovieti mali pre Fínsko pripravený rovnaký scenár ako pre pobaltské krajiny.

Neznámy vojak je už tretím filmom, nakrúteným podľa populárneho rovnomenného románu Väino Linnu. Prvý prepis vzniká v réžii Edvina Laineho v roku 1955 a znamená obrovský úspech, v kinách ho videlo cez 2 milióny divákov.  Vzhľadom na to že Fínsko malo po vojne niečo cez 4 milióny obyvateľov bol  to skutočne výnimočný výkon.

Román Linnu bol publikovaný pred Vianocami v roku 1954. Spisovateľ nebol známou postavou literárneho sveta. Pracoval ako robotník v továrni a jeho predchádzajúce pokusy nezaznamenali žiadny výraznejší ohlas. Nový román mal okamžitý úspech a vydavateľstvo dodatočne zvýšilo náklad o 100 tisíc výtlačkov. Jeho silnou stránkou je realizmus v Vojak2 resizeodpatetizovanom pohľade na vojnovú každodennosť a nepochybne humor, ktorý pomáha hrdinom prežiť. Do vzniku tohto filmu existovali vo Fínsku poväčšine vojnové komédie, bez väčšieho dôrazu na reálne historické dobové súvislosti. Neznámy vojak tak otvoril novú kapitolu tohto žánru. Prvú verziu prepisu nasleduje ďalšia v roku 1985 v réžii Raumiho Mollberga a teší sa okamžitej pozornosti. Najnovšia verzia vznikla k 100. výročiu osláv fínskej nezávislosti.

Najvýraznejšiou postavou filmu je Rokka (Eero Aho), skúsený ostrieľaný a odvážny veterán, ale zároveň farmár z obsadenej Karélie. Doma ho čaká tehotná žena a deti. Počas vojny sa žení Vojak11 resizeveliteľ Kariluoto (Johannes Holopainen). Výraznou postavou je i Hietanen iniciátor humorných situácií a veselý komentátor a ďalšie postavy. V opozícii voči hrdinstvu vojakov je postava Rahikainena, bezostyšne si privlastňujúceho všetko, čo mu príde pod ruku. Bez rozpakov zastrelí ruského zajatca, ktorý sa Fínom dobrovoľne vzdal. Sú to stručné portréty protagonistov, keďže dôraz je na zobrazení bojových akcií. V úvode vidíme, ako sa oddiel sťahuje na hranicu severnej Karélie. Armáda v októbri 1941 dobyje mesto Petrozavodsk, hlavné mesto Karélie. V tejto časti je pre nezasväteného veľa nejasností, najmä čo sa týka historických nárokov Fínov na toto územie. Vojak9 resizeKarélia sa považuje za kolísku starého Fínska, miesto , kde sa odohrával epos Kalevala. Fínsko bolo súčasťou Švédskeho kráľovstva a v dôsledku prehranej švédsko-ruskej vojny v 19. storočí sa Fínsko od roku 1809 až do roku 1917, keď v Rusku prebehla boľševická revolúcia, stáva súčasťou Ruska, jednou z jeho gubernií. Fíni dúfali, že za podpory Nemcov sa Karélia opäť stane súčasťou Fínska.

Rokka s kamarátmi idú do bytu, kde žijú ruské ženy, na stene visí portrét Lenina. Cieľ návštevy je vcelku jasný, aj ženy patria do zoznamu vojnových trofejí. Ženy sa však chovajú sa  Vojak10 resizezvláštne. Pohŕdavý postoj jednej z nich nebráni, aby sa vzápätí konal veselý večierok za spevu Kalinky s popíjaním čaju. Fínsky vojak si na záver od  ženy žiada jej brošňu. Na pamiatku? Ako súčasť vojnovej trofeje? Je to zvláštna zmes nenávisti a zároveň akejsi dobrovoľnej poddajnosti.

Vcelku nejasná je aj prítomnosť Nemcov. Náznaky sa objavujú v dialógoch fínskych vojakov, ale rozlíšiť fínske a nemecké uniformy je problematické. Fíni, podobne ako pobaltské národy nemali v čase vojny veľmi na výber. Po historickej skúsenosti s vládou cárskeho Ruska a následne Sovietov, boli nacisti najmä Vojak12 resizespočiatku akousi nádejou na oslobodenie zo železnej obruče silného suseda. Náznak vzájomných fínsko-nemeckých vzťahov ponúka napríklad ruský film Kukučka (2002) Alexandra Rogožkina, keď nacisti prikovajú fínskeho vojaka v nemeckej uniforme ku skale s príkazom ostreľovať sovietske vojská. Veiko a Ivan skončia spoločne v stane laponskej ženy Anni. Ich súžitie a vzájomná komunikácia je zdrojom množstva humorných situácií.

Film Neznámy vojak sa predovšetkým drží vojnového žánru, je Vojak4 resizezaložený na konkrétnej historickej situácii, ktorú podáva vo forme sugestívnej filmovej fresky. Pri odovzdávaní domácich filmových cien Jussi si odniesol cenu za najlepší mužský herecký výkon predstaviteľ Rokku Eero Aho, zároveň cenu za najlepší strih, zvuk a masky. Filmy z druhej svetovej vojny boli donedávna výsadou fínskej kinematografie, ktorá sa kontinuálne a dôsledne venovala príbehom bojov so sovietskou armádou v čase druhej svetovej vojny. V tomto kontexte je zaujímavá kapitola nórskej „okupačnéj drámy“. V roku 1948 nakrútili  Nór Titus Vibe-Muller za supervízie francúzskeho režiséra Jeana Drévilla film Boj o ťažkú vodu. Kauza s nákupom ťažkej vody z Vojak6 resizeNórska, ktorú Nemci potrebovali na výrobu atómovej bomby inšpirovala v roku 2015 i televíznych tvorcov. Česká televízia minulý rok odvysiela rovnomenný seriál v réžii Pera Olava Sorensena.

Portfólio fínskych filmov na našich plátnach sa za posledné roky rozšírilo, okrem tradičnej značky Kaurismäki, sú to mená Dome Karukoski (Levie srdce, 2013 a Tom of Finland, 2017), Juho Kuosmanen (Najšťastnejší deň v živote Olli Mäkiho, 2016) a po prvý krát sa predstavil i režisér filmu Neznámy vojak Aku Louhmies.

Vojak resizeNeznámy vojak (Tuntematon sotilas), Fínsko, 2017
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Aku Louhimies
Scenár: Jari Rantala, Aku Louhimies (podľa predlohy Väinö Linnu)
Kamera: Mika Orasmas
Strih: Benjamin Mercer
Hudba: Lasse Enersen
Hrajú: Eero Aho, Marketta Tikkanen, Johannes Holopainen, Samuli Vauramo, Aku Hirviniemi, Jussi Vatanen, Juho Milonoff, Joonas Saartamo, Hannes Suominen, Arttu Kapulainen, Andrei Alén, Severi Saarinen, Paula Vesala, Max Ovaska a ďalší
Distribúcia: CinemArt.sk
Premiéra v SR: 3. mája 2018
CinemArt.sk