Dve nevesty a jedna svadba (Dvě nevěsty a jedna svatba)

Nevesty resizeLetná romantická komédia Dve nevesty a jedna svadba má dobré načasovanie. Prichádza do kín v predvečer mesiaca lásky, keď je aj príroda prívetivejšia a slnkom i vôňami rozjarené publikum, ochotné zabávať sa stoj čo stoj, ľahšie odpustí jednoduchú zápletku, ploché charaktery, plytké motivácie i prvoplánový pivný humor.

Novú českú komédiu nakrútil scenárista a režisér Tomáš Svoboda (1972), ktorý sa tomuto divácky vďačnému žánru venuje už od svojho filmového debutu Hodinový manžel (2014), čoho dôkazom sú jeho ďalšie filmy Manžel na hodinu a Ako sa zbaviť nevesty, oba z roku 2016. Na posledne menovanom spolupracoval so scenáristom Marcelom Bystroňom Nevesty10 resize(1968), ktorý sa podpísal aj pod také nepodarky, ako boli snímky Post coitum, na ktorý by režisér Juraj Jakubisko a hlavný predstaviteľ Franco Nero zrejme najradšej zabudli, či Kameňák 4 a Kameňák 5, čo skutočne nepotrebuje komentár.

Zápletka novej romantickej komédie je jednoduchá a prezrádza ju už názov. Dve sestry sú zamilované do toho istého muža, pričom pre jednu je to bývalý a pre druhú budúci partner. Keďže hormóny u ex-partnerov pracujú aj po rokoch, je len otázkou času, kedy sa prejavia tak nástojčivo, aby si vyžiadali radikálne riešenie – výmenu nevesty pred oltárom. Keďže prostá a predvídateľne rozvíjaná zápletka nestačí na naplnenie celovečernej minutáže, tvorcovia základnú dejovú kostru vypĺňajú „vatou“ rozličnej kvality, predovšetkým pesničkami legendy českého big bítu, skupiny Brutus. Mnohé Nevesty4 resizepochádzajú z pera frontmana Alexandra „Sašu“ Pleska a pôsobia osviežujúco aj v podaní starších pánov. S príbehom ich spája nostalgia rodičov, najmä otca hlavných hrdiniek, ktorého koníčkom je zbieranie plastových pivových pohárov na ich koncertoch. Do príbehu komplikovanej lásky dobre zapadá pesnička Blbě zamilovaná v podaní speváčky Betty Lee, ktorá je leitmotívom nerozhodnej a etickými pochybnosťami zmietanej hrdinky Marušky. Až neúnosne veľký priestor zaberá dedinská zábava, na ktorej sú zdrojom humoru rozličné pády opitých dedinčanov a vyvrcholením hodným amerických tínedžerských filmov prevrátenie suchého záchodu, z ktorého vylezie značne zdevastovaný a zapáchajúci starosta, čo má byť pomsta za jeho záletníctvo. V dedinskom komparze je zrejme veľa Nevesty5 resizenaturščikov, čomu zodpovedá úroveň ich quasi hereckého prejavu.

Reklamné materiály sľubovali sondu do života typickej mestskej mladej ženy, ktorá je nie celkom z vlastnej vôle singl,  no film tento zámer naplnil len čiastočne. Hlavnú hrdinku Marušku v podaní tvárnej a pohybovo mimoriadne disponovanej Anny Polívkovej vidíme len v dvoch prostrediach: doma v posteli, kde opakovane konštatuje neprítomnosť partnera, a v televíznom štúdiu, kde dosť neobratne moderuje Hobby magazín, no aj to z nej robí v rodnej dedine celebritu. O jej každodennom živote a procese hľadania stabilného vzťahu sa nedozvieme nič, hrdinka odhaľuje iba neúspešnosť svojho Nevesty6 resizesnaženia, konštatujúc, že naráža na samých hlupákov (a zopár z nich predvedie v komickej skratke). Maruška je súčasne rozprávačkou príbehu a komentátorkou svojho života, pričom nejde o žiadny voice over, ale o časté monológy priamo na kameru, akoby oslovovala divákov v sále. Našťastie, jej nechýba zmysel pre humor a sebairóniu, ktoré publikum vníma s porozumením a vďakou ako osvieženie ťažkopádne rozvíjaného ľúbostného trojuholníka. Anna Polívková sa vo svojej role cíti očividne komfortne, hrá dynamicky, vášnivo, šťavnato, občas až preexponovane, no v porovnaní s mľandravými postavami, ktoré sa tmolia okolo nej, pôsobí živo až živelne. Nevedno, čím ju priťahuje okrem nostalgických spomienok a miernych výčitiek svedomia za nedodržanie sľubu jej hlavný protihráč Jiří, ktorý sa v podaní známeho herca Nevesty12 resizeDejvického divadla Jaroslava Plesla so smutným pohľadom vlečie príbehom takým spôsobom, že ťažko uveriť v jeho dvojnásobnú podnikateľskú energiu a úspešnosť, o sexepíle nevraviac. Pôvabná Ester Geislerová ako Maruškina mladšia sestra Karolína, ktorej krásu podčiarkujú zlatisté odblesky vlasov a pleti, nemá dostatočný priestor na vyjadrenie pochybností, zmätkov a trápení mladej ženy, ktorá cíti, že pre svojho budúceho manžela nie je tou pravou, no s plochou postavou sa snaží vyrovnať čo najdôveryhodnejšie. Škoda, že tvorcovia lepšie nevyužili komický potenciál staršieho manželského páru  - rodičov dievčat, ani herecký potenciál ich predstaviteľov – hercov Evy Holubovej a Bohumila Klepla. Postavu Maruškinho kolegu a náhradného priateľa, s ktorou si Nevesty9 resizenevedel poradiť ani scenárista, ani herec, vytvoril populárny Jan Dolanský, výkalmi zaliateho záletného starostu si v epizóde zahral Oldřich Navrátil. Napokon, nie je jediným neverníkom – vo filme podvádza takmer každý každého (šéf štúdia potenciálnu snúbenicu, Maruška s Jiřím Karolínu, kým kolega z televízie zasa Marušku, jej matka manžela), pričom početné sexuálne scény nie sú ani nápadité, ani vkusné, odohrávajú sa však v bizarných prostrediach, ktoré samy o sebe degradujú význam týchto náhlych vzplanutí. Podľa vzoru svojich slávnejších kolegov si vo filme zahral aj režisér Tomáš Svoboda – režiséra Nevesty11 resizetelevízneho magazínu.

Romanticko-komediálny film Dve nevesty a jedna svadba, ktorého názov je pravdepodobne inšpirovaný dávnejšou anglickou komédiou Štyri svadby a jeden pohreb, je kvantitatívnym rozšírením súčasného českého repertoáru. Jeho najväčším prínosom je veľký priestor, zaplnený hereckými dispozíciami Anny Polívkovej, ktorá sa po zakomplexovanej Jolane v Účastníkoch zájazdu (cena Tribeca pre najlepšiu herečku roku 2006) môže pýšiť ďalšou zapamätania hodnou postavou.

Nevesty8 resizeDve nevesty a jedna svadba (Dvě nevěsty a jedna svatba), ČR, 2018
Dĺžka: 89 minút
Réžia: Tomáš Svoboda