Fakjú pán profesor 3 (Fack ju Göhte 3)

Fakju resizeKomédia Fakjú pán profesor patrí k zaujímavým úkazom nemeckej filmovej tvorby posledných rokov. Nedá sa totiž tvrdiť, žeby Nemci nejak zvlášť vynikali v tomto žánri, aspoň pokiaľ sa bavíme o klasických komédiách. No filmu sa podaril husársky kúsok - ľudia na neho chodili v húfoch a dokonca bodoval aj u domácej kritiky. Z tohto pohľadu nie je prekvapením, že sa pomerne rýchlo dočkal aj ďalších dvoch pokračovaní. S približne polročným odstupom od dátumu nemeckej premiéry sa do našich kín nakoniec dostáva aj Fakjú pán profesor 3.

Hlavným hrdinom je znova bývalý zločinec a učiteľ z nutnosti Zeki Müller (Elyas M'Barek), ktorého čaká najťažšia skúška jeho novej kariéry. Jeho problémových žiakov z 11 B totiž čaká maturita, pričom väčšina z nich ani nevie, čo znamená fráza učiť sa. Aby toho nebolo málo, škole hrozí po sťažnostiach od konkurenčného Schillerovho gymnázia Fakju2 resizezatvorenie a je na jej riaditeľke Gudrun (Katja Riemann) a samotných profesoroch, aby zabrali a pokúsili sa zvýšiť jej kredit. Zekimu by to bolo za normálnych okolností jedno, nakoľko je rozhodnutý sa na učiteľstvo vykašlať. Háčik je v tom, že ak sa mu nepodarí zburcovať svojich študentov a prebudiť v nich skryté možnosti, hrozí, že ho riaditeľka nabonzuje polícii. A to už je slušná motivácia...

Séria sa po predošlom školskom výlete do Thajska znova vracia tam kam začínala. Teda do školského prostredia a snaha zopakovať recept jednotky je zjavná od úvodných minút. Tie v Fakju3 resizerýchlom tempe vychrlia premisu a predstavia všetkých dôležitých hráčov, ktorí sa od minula veľmi nelíšia. Hru na istotu podtrhuje i návrat Boru Dagtekina na post režiséra a scenáristu. Zamrzí akurát to, že Karoline Herfurth (Zekiho kolegyňa a priateľka Lisi) sa  tentoraz nemohla zúčastniť nakrúcania a scenár tak musel vyšachovať jej postavu z centra diania. K čomu inak dochádza ihneď v úvode, no i napriek snahe zaplátať jej neúčasť, jej šarm predsa len trochu chýba. Sympatické je aspoň to, že jej náhradníčku Sandru Hüller (Toni Erdmann) sa scenár nesnaží prezentovať ako lacnú náhradu a objekt Zekiho romantického záujmu.

Fakju5 resizePrvý Fajkú pán profesor dokázal i napriek vulgarizmom ponúknuť dostatočne zábavný a svieži zážitok. Druhá časť už na jeho kvalitu nedosiahla a dej chvíľami ustupoval sérii náhodných humorných scénok. No základ i napriek tomu fungoval a film čiastočne ťažil i z nového exotického prostredia. S trojkou je to však ešte niečo komplikovanejšie. Nedá sa pritom povedať, že by sa niekde stala vyložená chyba. Aj napriek úplnému vynechaniu kriminálnej podzápletky sa totiž film papierovo uberá presne v duchu jeho predchodcov. Réžia je stále rovnako dynamická, pesničkový soundtrack výrazný a ani kadencia vtipov sa výrazne nezmiernila. Problém je skôr v tom, že humor sa už Fakju8 resizetrochu vyčerpal a miestami pôsobí nútene, či vyložene nevtipne.

Že sa s pribúdajúcimi dielmi vytráca čaro nového, je bežný problém sequelov a každý proti nemu bojuje inak. Tvorcovia Fakjú pán profesor 3 takým spôsobom, že postavy ženú z extrému do extrému a ešte výraznejšie popúšťajú uzdu svojej kreativite. Na tom by nebolo nič zlé a značkovanie študentov psími čipmi a ich následné ťahanie na lane autom je stráviteľné na pomery bláznivej komédie. Lenže sú tu i nezmyselné scény so školským robotom, podivná virtuálna erotika, či celá pasáž s Fakju10 resizerektálnym čapíkom...  a to a mnoho ďalšieho sa zrejme javilo pri nakrúcaní oveľa vtipnejšie, než je v skutočnosti. I keď je osviežujúce sledovať film, ktorý sa príliš netrápi snahou o akúkoľvek korektnosť, samo o sebe to ani zďaleka nestačí. Menší úpadok je badateľný aj u niektorých dôležitých postáv, no a na dôvažok stopercentne nefungujú ani viaceré vážnejšie momenty.

I napriek tomu sa výsledok nedá jednoznačne odpísať. Tvorcovia totiž stále držia v rukách určité tromfy a i keď im to Fakju7 resizetentoraz trvá trochu dlhšie, nakoniec ich neváhajú vytasiť. S blížiacim sa záverom do seba začnú niektoré dejové línie ďaleko viac zapadať, charaktery sa začnú zmysluplne vyvíjať a okrem mierne zvyšujúcej sa kvality humoru vychádza i  záverečná hra na nostalgiu. Trilógia o prerode kriminálnika na skutočného učiteľa bola síce zavŕšená doposiaľ najslabším dielom, no tentokrát to ešte s odretými ušami ako-tak vyšlo. Nabudúce však už nemusí. Takže radšej dúfajme, že žiadne nabudúce už skutočne nebude.

Fakju12 resizeFakjú pán profesor 3 (Fack ju Göhte 3) SRN, 2017
Dĺžka: 120 minút
Scenár a réžia: Bora Dagtekin