Operácia Entebbe (7 Days in Entebbe)

Entebe resizeRozmer medzinárodného zastúpenia vo filmovom projekte Operácia Entebbe je úctyhodný. Americko-britská produkcia si na sfilmovanie únosu francúzskeho lietadla palestínsko-nemeckou teroristickou skupinou,  najala brazílskeho režiséra. Dramatický príbeh sa odvíja od skutočných udalostí z 27. júna  1976.

Lietadlo  spoločnosti Air France, letiaceho z Atén do Paríža, pristálo v Ugande. Toto rozhodnutie malo zaistiť dostatočnú vzdialenosť od Izraela, lebo cieľom bolo zaistenie dostatočného počtu izraelských cestujúcich. Tých chceli teroristi vymeniť za palestínskych väzňov. Sledujeme tak dve strany konfliktu, izraelskú vládu na čele s Icchakom Entebe3 resizeRabinom (Lior Ashkenazi), ktorá s únoscami nevyjednáva, a preto musí podniknúť riskantné kroky na záchranu svojich občanov. Vidíme i rovnako napätú situáciu v radách únoscov, zastúpených dvojicou nemeckých príslušníkov Revolučnej bunky, Brigitte Kuhlmann (Rosamund Pike) a Wilfrieda Bose (Daniel Bruhl) a ich palestínskych kolegov z ľudovej fronty na oslobodenie Palestíny. Tí majú na rozdiel od nemeckých idealistov s izraelskou mocou svoje vlastné účty.

Do širokého diapazónu historických postáv sa okrem izraelského ministra obrany Šimona Perésa, zaradil i bizarný Entebe6 resizeugandský diktátor Idi Amin. Osobne príde do Entebbe privítať zajatcov a časť z nich sprevádza do pristaveného autobusu. Únoscovia si ponechali v ošarpanej a špinavej budove len Izraelčanov, ostatných veľkoryso poslali domov. Podmienky sú jednoznačné. Keď nedôjde k ich plneniu, začnú popravovať  unesených v pravidelných intervaloch. Začnú deťmi. Do budovy izraelskej vlády vtrhnú príbuzní zajatcov a žiadajú, aby splnila požiadavky únoscov.

Režisér José Padilha je skúseným rozohrávačom akčných situácií. Za film Elitná jednotka (Elite Squad) z roku 2007 si odniesol z Berlinale Zlatého medveďa. Je autorom i známeho televízneho seriálu Narcos a režisérom dvoch jeho častí. Do dynamických situácií aj v tomto prípade vnáša vo výstižnej Entebe9 resizeskratke i psychologickú charakteristiku postáv, čo prispieva k sugestívnemu obrazu diania. Nemecká dvojica sa v istom momente dostane do vleku okolností. Najmä muž nemá jasno v tom, či dokáže zabíjať nevinných ľudí a rozhovor s francúzskym leteckým technikom, snažiacim sa opraviť vodovodné potrubie, je jedným zo silných momentov filmu. Do príbehu navyše komponuje Padilha tanečný výstup Batsheva Dance Company, ktorým  mu dodáva rozmer  historickej židovskej skúsenosti. Izraelský zásah sa svojou neuveriteľnou odvahou zapísal do dejín a rovnako sa stal inšpiráciou pre niekoľkonásobné filmové spracovanie. V roku 1977 ho sfilmoval Menachem Golan pod názvom Operácia Blesk (Operation Thunderbolt) a Irvin Entebe4 resizeKerschner nakrútil v tom istom roku televízny film Prepadnutie v Entebbe (Raid on Entebbe) s Petrom Finchom a Charlesom Bronsonom.

Nie je problémom zistiť na čiej strane stojí rozprávač, autor príbehu. Obdiv k izraelskému strategickému mysleniu a plánovaniu nie je supermanovskou heroickou odrhovačkou. Film veľmi presne a citlivo odkrýva ako hlboko si Izraelčania museli siahnuť do vedomia i svedomia, aby uskutočnili tento nadľudský čin.V pozadí drámy stojí i otázka morálnej dilemy útoku a obrany. Únosci argumentujú nespravodlivosťou voči Palestínčanom, okradnutým Izraelčanmi o právo na  vlasť. Nemajú armádu a zbrane, nemajú iné prostriedky než tie, ktoré zvolili. Hranica medzi terorizmom a národooslobodzovacím Entebe7 resizebojom je nejasná a rozhoduje uhoľ pohľadu. Oprávňuje však k zabíjaniu nevinných? Nemci majú jasno v prvej časti motívu. Brigitte  komentuje novinový článok, informujúci o smrti Ulrike Meinhofovej. Obesila sa vo väzenskej cele. „Nikdy by to neurobila, popravili ju...“, tvrdí a posilňuje svoje presvedčenie o spravodlivosti ich počínania.

Sledujeme i dianie pri príprave oslobodzovacej akcie v Izraeli. Ktosi musí dať rozhodný povel a niesť zaň zodpovednosť. Povinnosťou vlády je chrániť svojich občanov, ale zároveň riskovať životy ich záchrancov. Všetko je na vážkach a odvaha prijať rozhodnutie je drámou princípov. Drží sa ich aj posádka lietadla. Kapitán odmietne možnosť odletieť s oslobodenými. Entebe11 resizeJeho povinnosťou je ostať s ohrozenými cestujúcimi.

Okrem atraktívneho žánru  ponúka film i širšiu tému, týkajúcu sa politickej zodpovednosti a odvahy riskovať jej naplnenie. V dôvetku je informácia o jednotlivých postavách udalosti. Pri zásahu zahynul Jonathan Netanyahu, brat dnešného izraelského premiéra. Vtedajší minister obrany Šimon Peres, neskôr premiér a prezident Izraela sa dožil v roku 1994 udelenia Nobelovej ceny mieru a zomrel v roku 2016. Premiér Icchak Rabin, ktorý viedol s Palestínčanmi mierové rokovania zahynul rukou izraelského radikála.

Entebe8 resizeOperácia Entebbe (7 Days in Entebbe), USA, Veľká Británia, 2018
Dĺžka: 107 minút
Réžia: José Padilha