Tomb Raider

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Tomb resizePrevedenie známych počítačových hier na filmové plátno prežíva v posledných dvoch dekádach renesanciu. S týmto fenoménom uvedenia počítačovej hry do sveta filmu sa asi každému fanatikovi virtuálnych hier vynárajú snímky Resident Evil, Assassin’s Creed, Warcraft, Hitman, Need for Speed, Princ z Perzie, Max Payne, Far Cry, Doom, Mortal Combat, či animované snímky Super Mario, Angy Birds či Tekken.

Samozrejme, takýchto adaptácií je oveľa viac. Všetkých nadšencov filmových hier zaujíma predovšetkým spôsob spracovania danej látky, ako aj detailnejšie podobnosti a odlišnosti medzi hrou a filmom, prípadne medzi viacerými Tomb12 resizefilmovými pokračovaniami. Expozičná časť snímky Tomb Raider režiséra Roara Uthauga je, ako inak, zasadená do Anglicka. Mladá inteligentná Lara Croft (Alicia Vikander) zápasí s MMA bojovníčkou, shareuje malý byt s kamarátkou, neplatí účty a pracuje ako poslíček donášky jedla… Divákovi v prvom momente uniká niekoľko súvislosti a náväznosti. Prečo nebýva v gigantickom croftovskom sídle? Kde sa podel majetok rodiny Croftovcov? Odkedy je Lara takýmto rebelom? Ide o prequel, sequel, remake? Všetko poznanie prichádza v pravý čas. Nachádzame sa niekde v „predangelinovskom“ období, teda niekoľko málo rokov po tom, ako Lara ešte len dovŕšila vek dospelosti. Zatiaľ ju nevnímame ako ťažko poraziteľnú akčnú hrdinku, sexy intelektuálku, či dedičku obrovského podnikateľského impéria. Alicia Vikander je jednoducho iba Lara. Lara Croft.

Tomb8 resizeNapriek faktu, že všetky tri filmy nakrútili odlišní režiséri, v rámci aktuálne dostupných technických možností sa im podarilo zachovať rovnakú alebo aspoň podobnú štruktúru filmu. Pre Tomb Raider je charakteristické prelínanie viacerých časových línií v deji. Prítomnosť je neustále úzko spätá s minulosťou. Riešením všetkých rébusov sú rôzne vodítka po Larinom otcovi, na ktoré si spomína. Už v prvých dvoch častiach tohto kultového filmu, je minulosť zobrazovaná prostredníctvom konvenčných štylistických figúr. Minulosť je reflektovaná v krátkych flashbackoch, dlhších retrospektívach alebo aj vrstvením obrazu v podobe viacexpozícií.

Tomb2 resizeNedokonalosti vo vizuálnych efektoch by sa dali ľahko interpretovať aj ako snaha o čiastočné zachovanie obrazovej kontinuity s predchádzajúcimi časťami. Reminiscencií na predošlý Tomb Raider je niekoľko. Lara v podaní Alicie Vikander si v tejto snímke privlastňuje pre ňu príznačné zbrane. Luk nachádza kdesi v džungli a stáva sa jej jedinou zbraňou. Tu sledujeme analógiu so strieľaním do terčov samotnej Angeliny Jolie v sídle Croftovcov. Angelina už v prvej časti bojovala s robotom. Alicia je o niečo mladšia a jej protivníčkou je MMA bojovníčka. Najtypickejším nástrojom v rukách mladej Lary Croft je 9mm Hackler. Zatiaľ čo Angelina s touto zbraňou narába od začiatku, pre Aliciu je táto skúsenosť nová. Alicia akoby sa len učila byť Larou Croft. Množstvo malých Tomb6 resizedetailov robí túto snímku v istom spôsobe zaujímavou. Samozrejme, najmä pre divákov schopných vnímať tieto analógie na základe predošlých dielov.

Azda najpozitívnejším prekvapením je antisexistická rovina filmu. Opäť tu môžeme dať priestor komparácii duológie a najnovšej časti Tomb Raidera. Tvorcovia starších filmov sa striktne pridržiavali počítačovej hry, z ktorej intenzívne sála sexizmus. Ich hrdinka v podaní Angeliny Jolie bola nositeľkou ukážkovo sexy, štíhlej a mimoriadne ženskej postavy, keď kostyméri herečke museli vypchávať prsia. Novodobá Lara Croft je určite prirodzenejšou a lepšou voľbou. Výrobný štáb sa spoliehal výučne na prirodzenú krásnu a charizmu Alicie Tomb11 resizeVikander. Nejde o zidealizovanú postavu sexy akčnej ženy. Nie všetko, čo si zaumieni získa. Ani všetky súboje, či už v ringu alebo na opustenom ostrove, nie sú ani zďaleka víťazné.

Nórsky režisér Roar Uthaug ukazuje aj majstrovstvo neverbálnej komunikácie medzi postavami. A to je presne ten dôvod, prečo sa pri niektorých slovenských filmoch diváci doslova chytajú za hlavy, ba priam cítia trápne za postavy na plátne. Nie všetko musí byť explicitne vyjadrené slovami. A tento režisér a scenárista sú si toho vedomí. Lara a zloduch komunikujú iba prostredníctvom gest a mimiky. Nepadne ani jedno slovo, no divák pochopí o čo ide. Tam, kde sú slová a Tomb7 resizedialóg zbytočné, prichádza priestor pre reč tela. Napriek niektorým pozitívam, v snímke prevláda špinavosť a klišé hollywoodskeho filmu. Už v začiatkoch snímky zisťujeme, že Larin otec asi nebude na onom svete. Jedným z týchto ošúchaných schém je práve stretnutie už dospelej dcéry a nezvestného otca na opustenom ostrove v zajatí šíreho oceánu. Keby divák predpokladal, že túto chvíľu už naozaj nedokáže nič prekonať, veľmi by sa mýlil. Film zobrazuje jedno klišé za druhým. Retrospektíva spoločne strávených chvíľ pred tragédiou v závere určite zabolela aj najmenšieho filmového nadšenca.

Tomb5 resizeZa veľký problém filmu považujem aj prácu s napätím. Azda najakčnejšou je scéna vo vraku lietadla v prvej polovici filmu. Režisér narušil mnoho z diváckeho očakávania, sekvencia graduje, nebezpečenstvo stúpa. Scéna je dobre vystavaná, nechýbajú momenty prekvapenia a divák sa zabáva. Potom sa dej akosi „slíže“ a všetky tieto zložky absentujú. Už len prostredie neprebádaného ostrova ponúka niekoľko možností, ako pracovať s dejom tak, aby si dokázal udržať divákovu pozornosť až do konca. Malý náznak opätovného ozvláštnenia príbehu prichádza v druhej polovici snímky v jaskynnej scéne. Potenciál tohto záblesku však ostáva nevyužitý.

Tomb9 resizeOd nórskeho režiséra Roara Uthauga som v súvislosti so sfilmovaním jednej z najkultovejších počítačových hier očakávala omnoho inovatívnejšiu štylistiku nepošpinenú klasickým americkým klišé. Celkový dojem z filmu tak ostáva zmätočný. Ako mohol byť tento film celkovo mimoriadne slabý, keď v sebe niesol niekoľko kvalitne prepracovaných scén na čele so špičkovými hercami? Koniec však zostáva otvorený pre ďalšie možné pokračovania. Za ten čas by možno bolo zaujímavé na plátne sledovať niekoľko z doposiaľ nerealizovaných filmov s predlohou počítačovej hry. Akčný Counter Strike, stratégie Age of Empires a Stronghold Crusader, krimi z prostredia bossov Mafie, či jednu zo série virtuálneho života vo fikčnom svete Sims.

Tomb10 resizeTomb Raider, USA, 2018
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Roar Uthaug
Scenár: Geneva Robertson-Dworet, Alastair Siddons
Kamera: George Richmond
Strih: Stuart Baird, Tom Harrison-Read, Michael Tronick
Hudba: Junkie XL
 Hrajú: Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Alexandre Willaume, Tamer Burjaq, Adrian Collins, Keenan Arrison, Andrian Mazive, Milton Schorr a ďalší
Distribúcia: Forum Film
 Premiéra v SR: 15. marca 2018
Foto: Forum Film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.