The Post: Aféra v Pentagone (The Post)

Afera12 resizeŤažko napísať ešte niečo nové o Stevenovi Spielbergovi, ale v súvislosti so začiatkom roka 2018 mi nedá nespomenúť jeden jeho dôležitý trademark, a to pomerne pravidelné uvádzanie dvoch filmov diametrálne odlišných žánrov v jednom kalendárnom roku, prípadne v krátkom odstupe na prelome rokov.

V tomto smere je asi najvýznamnejší rok 1993, keď do kín prišli dva nesmierne dôležité snímky v režisérovej filmografii, Jurský park a Schindlerov zoznam. O niečo menej úspešnú dvojicu potom tvorí pokračovanie prvého titulu Jurský park: Stratený svet a Amistad o štyri roky neskôr. Chuť si Spielberg napravil v roku 2002 vydareným sci-fi Afera7 resizeMinority Reportom a kúzelným retrom Chyť ma, ak to dokážeš. Aj ďalšie sci-fi, Vojna svetov v kombinácii s blízkovýchodnou tematikou zžieravého Mníchova znamenali o tri roky neskôr úspech u publika aj kritiky. Ročník 2011 bol v znamení zábavných Tintinových dobrodružstiev a sentimentálneho Vojnového koňa. V roku 2015 zase mnohých potešil návrat do časov studenej vojny prostredníctvom Mosta špiónov, málokoho však očarilo infantilné fantasy The BFG. No a máme tu súčasnosť a ďalší „ťažkotonážny náklad“ v podobe historickej drámy The Post: Aféra v Pentagone a adaptácia teen sci-fi senzácie Ernesta Clinea Ready Player One. Opäť má jedno dielo poslúžiť ako žhavé želiezko v oscarovom ohni a to druhé uspokojiť tú premýšľavejšiu (a v priemere aj mladšiu) časť väčšinového publika, ako aj zanietených priaznivcov fantastiky.

Afera10 resizeAko prvá prichádza tento mesiac na pretras Aféra v Pentagone. Príbeh rozpráva o vydavateľke The Washington Post Kay Grahamovej a vedúcom redaktorovi Benovi Bradleym. Tí sa počiatkom sedemdesiatych rokov dostávajú k tajným spisom (tzv. Pentagon papers), dokumentujúcim zahraničnú politiku Spojených štátov amerických v posledných dekádach a vrcholiacu neslávnou vojnou vo Vietname. Novinári sa tak dostávajú ku „skutočnej pravde“ a do stávky sa dostáva ich kariéra, súkromný život, priateľské vzťahy (aj) s politikmi a osud celej redakcie. Do hry sa dostávajú právnici, americká ústava, Richard Nixon (a jeho predchodcovia, s čistým štítom nevychádza ani „slniečkár“ JFK), morálka a charakter. Proste materiál ako stvorený pre napínavý americký film, v tých Afera4 resizesprávnych rukách vhodný však aj pre náročnejšie európske a svetové publikum. A že tie Spielbergove sú stále šikovné a zlaté dokazuje aj v Afére v Pentagone.

Základom úspechu je v prvom rade, samozrejme, výborne napísaný scenár z pera Josha Singera a Liz Hannahovej. Ten sa môže zdať spočiatku trochu zmätočný vďaka množstvu predstavených postáv. Postupne sa však veci začnú vyjasňovať, motivácia každej postavy je zrejmá a najmä uveriteľná a divák sa tak môže ľahko aklimatizovať a začať držať palce silným hráčom a pešiakom na tej správnej strane. Ono totiž aj história ukázala, že tá správna strana je len jedna, ťažko tu tak diskutovať o nejakej naivnej jednostrannosti. Afera5 resizeKoniec koncov kvôli ľahšiemu prikloneniu sa k spravodlivosti, v tomto prípade slobody slova a prejavu, si Američania napísali tú svoju, v kinematografii dosť využívanú, ústavu.

Ďalším výrazným atribútom kvalitného diela je aj vynachádzavá kamera, tú však očakávame skôr vo vizuálne opulentných dielach. O to viac poteší, že aj film založený na množstve interiérových dialógov sa stáva pri osvedčenej autorskej dvojici Spielber - Kamiński skutočnou pastvou pre oči. Dlhoročný režisérov spolupracovník za kamerou neustále nachádza Afera6 resizezaujímavé a netradičné uhly snímania, využíva dlhé a pomalé jazdy kamery, detaily zadumaných tvárí často neprichádzajú po strihu, ale po jemnej pomalšej kamerovej jazde z polodetailov, polocelkov a celkov. Divák sa tak skutočne cíti ako účastník hry o skutočný svetový mier, niekedy ako novinár, inokedy ako sliedič a môže sa tak občas cítiť aj diskomfortne. A nie je to iba pokus o predpokladaný výsledok zvolenou formou, ako napríklad v súčasnosti obľúbená roztrasená kamera, kvázi evokujúca človeka pri normálnej chôdzi. Kamińského kamera na seba zbytočne neupozorňuje, ale z každého záberu je cítiť nesmierna skúsenosť toho, kto za ňou stojí.

Afera11 resizeKonverzačná dráma z podstaty vlastností žánru stojí na kvalitných hereckých výkonoch. Spielbergovi to v prípade sci-fi svedčí s Tomom Cruiseom, pri „umeleckejších“ formách mu ale vždy dobre poslúžil Tom Hanks. Pri ňom, ani pri Meryl Streep sa vôbec o nejakom dokazovaní hereckej formy baviť vôbec nemusíme. Dôležité je však upozorniť, že ani jeden, ani druhý na seba nestrháva zbytočnú pozornosť a ich cieľom je ponorenie sa do postáv a filmová látka ako celok. Z vedľajších postáv si zapamätáte najmä výkon ostrieľaného Brucea Greenwooda a Jesseho Plemonsa, v súčasnosti sa dostávajúceho do výraznejšej pozornosti producentov, v úlohe triezvo zmýšľajúceho právnika The Washington Post.

Afera9 resizeThe Post: Aféra v Pentagone sa nesie na vlne premýšľavých politických trilerov/drám, ako legendárny Všetci prezidentovi muži alebo nedávny oscarový Spotlight. Osobne sa domnievam, že za nimi takmer v ničom nezaostáva. Ide o rovnako spoločensky závažný film nakrútený skúseným režisérom, kde sledujeme skutočné životné postavy a žiadne jasne typologicky napísané figúrky. V tomto smere budú možno protestovať priaznivci Richarda Nixona, otázka však je, či vôbec ešte nejakých má.

Afera8 resizeThe Post: Aféra v Pentagone (The Post), USA, 2017
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Steven Spielberg
Scenár: Josh Singer, Liz Hannah
Kamera: Janusz Kamiński
Strih: Sarah Broshar
Hudba: John Williams
Hrajú: Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk, Alison Brie, Tracy Letts, Carrie Coon, David Cross, Jesse Plemons, Bruce Greenwood, Bradley Whitfors, Philip Casnoff, Pat Healy, Matthew Rhys, Zach Woods, Michael Stuhlbarg, Austyn Johnson, Rick Holmes, Stark Sands a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 22. februára 2018