Geostorm

Geostorm12 resizeFilmári častokrát prestupujú hranice svojho pôvodného remeselného zamerania. Režiséri sa stávajú scenáristami, filmoví kritici režisérmi či scenáristi režisérmi. Niektoré z týchto pokusov sa vydaria, iné zasa nie. A povedzme si na rovinu, väčšinou ide práve o druhý z týchto prípadov.

Dean Devlin, scenárista piatich filmov Rolanda Emericha (dve časti Dňa nezávislosti, Godzilly, Hviezdnej brány a Univerzálneho vojaka), svoju šancu nakrútiť dobré katastrofické sci-fičko s vesmírnou tematikou, takpovediac, premrhal. Jeho režijný debut s apokalyptickým názvom Geostorm je dôkazom toho, že ani reklamná kampaň, ani film Geostorm2 resizepreplnený hviezdami svetového formátu nie je zárukou kvalitného filmového zážitku.

Niekoľkominútová expozičná časť vytvára dojem sľubného začiatku. V strihovom dokumentárnom klipe sledujeme Zem, ľudí, prírodu. Pozeráme sa na dôsledky toho, ako sa človek v posledných storočiach choval k Zemi. Jeho nezodpovedné znečisťovanie, umelé zásahy do prírody a industrializácia vyvolali najdesivejšie prírodné katastrofy a enormné klimatické Geostorm3 resizezmeny. Výkyvy teplôt. Alarmujúce teplá a hlboké mrazy. Tornáda. Hurikány. Búrky. Záplavy. Zemetrasenia. Tsunami. Objektívny a zovšeobecňujúci komentár týchto udalostí postupne naberá na subjektívnosti a pátose. A to je presne ten moment, kedy si uvedomíme, že to, čo sme práve videli (s výnimkou vizuálnych efektov), bola ukážka toho najlepšieho, čo táto takmer dvojhodinová snímka ponúkla.

Celý vývojový vzorec snímky je veľmi ľahko predvídateľný. Geostorm4 resizeRebelujúci (povedzme) génius sa pre svoju vzdorujúcu povahu dostáva pred súd. Dostáva výpoveď. O niekoľko rokov sa na jeho vesmírnej stanici, ovládajúcej niekoľko tisíc satelitov, niečo pokazí. Poruchu, samozrejme, nevie odstrániť nikto iný ako on sám. Je prijatý späť do práce, aby zachránil celý svet. Neprezrádzam. Nespoilujem. Toto je iba prvých pätnásť minút z celkovej metráže filmu. Čo bude nasledovať ďalej? Aká katastrofa príde v nasledujúcich minútach? Skríži hrdinom cestu nejaká ďalšia porucha systému? Kto z vysoko postavených hodnostárov je ničomník? Ktorá krajina je zodpovedná za Geostorm5 resizenaštrbenie riadneho chodu vesmírnej stanice a jej satelitov? Poučí sa ľudstvo na svojich chybách? Všetko vieme dopredu odhadnúť a exploatovať z našej skúsenosti z katastrofických filmov, ktoré sme doposiaľ videli. Ani jedna z týchto informácií pre nás nie je prekvapením. Snímke tak žalostne chýba rafinovaný scenár, pedantná dramaturgia a napokon aj katarzia. Najcharakteristickejším prvkom tejto snímky je klišé. A toho je veľa. (Oprava: priveľa.) Bratia nemajú dobrý vzťah. V kritickej situácií sa všetka nevraživosť, ako mávnutím Potterovho čarovného prútika vytráca a chlapci si v Geostorm6 resizenajnapínavejšej scéne, alebo tej, ktorá takou mala byť, začínajú sentimentálne hladiť ich zranené dušičky.

Samostatnou kapitolou je reflektovanie vzťahu Ameriky a krajín Blízkeho Východu. Prečo nie je porušený čip americký, čínsky, ruský? Satelit obsahujúci vírus je už tradične afgánsky a vinníkom technik z Afganistanu. Oceňujem aspoň snahu o nejaký zvrat v deji, keď prichádzame na to, že to takto v skutočnosti nie je. Toto poznanie však prichádza oveľa skôr, než tvorcovia snímky pôvodne zamýšľali a pôsobí, ako by tam Geostorm7 resizetáto informácia bola daná nasilu. Čo sa týka samotnej ženskej hrdinky, zase sa ocitáme iba v ošúchanom zobrazení silnej ženskej hrdinky. Odvážna sexi blondína s výcvikom hodným Dwaynea Johnsona.

Keď už som tak naznačila líniu o agentke tajnej služby, z celkovej syntézy všetkého tohto klišé, asi najviac vytŕčajú dialógy. Až doteraz by som film, ktorého režisérom je scenárista a nie naopak, v rámci scenára považovala za menej zamorený všakovakými gýčovými frázami. Zámerne píšem Geostorm9 resizedoteraz. Problém podľa mňa nie je v tom, že by boli  Jim Sturgess či Gerard Butler zlými hercami. To vôbec nie. Práve naopak. Keď je dialóg napísaný zle, herec sa môže akokoľvek snažiť zahrať ho dobre. Stále bude vyznievať trápne, neuveriteľne a komicky. Na dialógoch, okrem tajnej mileneckej dvojice, najviac utrpelo patetické zobrazenie vzťahu dvoch bratov. Ich frázy zjavne neboleli len mňa ako diváka, ale zdalo sa, že napokon aj ich samých.

Ďalším problematickým momentom filmu je jeho hudba. V tomto Geostorm10 resizeprípade stopercentne platí, že menej je niekedy viac. A aj by bolo. Vo všetkých akčných filmoch, s hlavnou úlohou prislúchajúcou Gerardovi Butlerovi ako Londýn v plameňoch, Pád Bieleho domu a iných, je priam nechutne heroická hudba. Svalnatý hrdina je ako spasiteľ ľudstva snímaný v podhľadoch s pompéznou hudobnou skladbou v pozadí. Možno je to iba otázkou subjektívneho vkusu diváka, ale po druhej takejto scéne ma hudba začala iritovať. V tom momente by som namiesto tohto pátosu zvolila radšej kúsok filmového ticha, ktoré je pre mňa zdrojom omnoho väčšieho napätia. Navyše, Geostorm8 resizeúloha odborníka a vzdelaného človeka mi na pána Butlera vôbec nesedia. Po jeho hereckých výkonoch z akčných filmov a romantických komédií na mňa pôsobil karikatúrne.

Neviem, či by v tomto prípade filmu nepomohlo prikloniť sa k jednému z filmových žánrov. Buď nakrútiť dobrý katastrofický film podobný 2012, či Deň po tom s apokalyptickou víziou zničenia sveta v dôsledku najrozličnejších klimatických zmien, alebo vymyslieť ďalší kvalitný film s vesmírnou tematikou, ako boli nedávne Gravitácia a Interstellar. Hybrid katastrofického filmu s vesmírnym motívom tak koniec koncov vyznieva amatérsky a béčkovo.

Geostorm11 resizeGeostrom, USA,  Hongkong, 2017
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Dean Devlin