Kingsman: Zlatý kruh (Kingsman: The Golden Circle)

Kruh3 resizeV posledných rokoch sa takmer každý film či seriál dočkal svojho pokračovania. Mnohým z nich sa, nanešťastie, nepodarí dosiahnuť úroveň prvého dielu. Buď sa zadrhávajú v nie veľmi prepracovanom príbehu, alebo ich kvalita klesá na úkor ekonomicky profitujúcej kvantity. Stačí zmena režiséra a snímka, jednoducho, stráca čaro originálu.

Každý z nás by si na miesta tých vydarenejších, aj tých menej zaujímavých, s určitosťou vedel dosadiť možno až desiatky filmov. V posledných dňoch premietaný Kingsman: Zlatý kruh rozhodne patrí do skupiny sequelov, ktorým sa Kruh5 resizeaj vďaka udržaniu režisérskej stoličky podarilo zachovať charakter prvej časti Kingsman: Tajná služba. Zdá sa, že režisér Matthew Vaughn si dal záležať na tom, aby povaha jeho predchádzajúcej snímky formálne korešpondovala s druhým dielom. Anglický humor nebol jediným prostriedkom pripomenutia staršej verzie filmu. Napriek tomu, že mu nikto za hranicami Veľkej Británie nerozumel, bravúrne fungoval aj v americkom prostredí. Do „dvojky“ boli šikovne zakomponované explicitné citácie „jednotky“ ako, pravdepodobne, najlepšia scéna džentlmena vychovávajúceho pouličných loptošov slušným spôsobom. Avšak, s malou obmenou hlavného hrdinu Harryho Harta mladým Eggsym.

Kruh4 resizeDejovo priam žiadane boli scény doplňujúce pôvodný diel. Z nich sa dozvedáme viac o udalostiach spred desiatok rokov i minulosti hlavných protagonistov. Tieto reminiscencie dotvorili Harryho (Colin Firth), Eggsyho (Taron Egerton) i Poppyn (Julianne Moore) charakter. Vraciame sa do čias Harryho mladosti, kedy sa chcel stať zberateľom motýľov, do obdobia jeho tréningu na pozíciu agenta v tajnej organizácii Kingsman, teda do času, kedy stratil svojho najlepšieho zvieracieho priateľa Mr. Pickleho. O svojej minulosti formálne zaujímavo vyrozpráva i samotná Poppy. Jej Kruh2 resizeminulosť a prítomnosť koexistujú - sú vyrozprávané a prepojené v geniálnej dlhej jazde s pridaním jemnej farebnej korekcie .

Podobne ako Tajná služba, aj Zlatý kruh má v deji množstvo retrospektív. V podstate je o nich celý predchádzajúci odstavec tejto recenzie. Na čo je však dôležité upozorniť, je strihová skladba týchto návratov v čase. Pre obe časti tejto možno budúcej filmovej trilógie, pretože režisér si skutočne takúto možnosť zachoval, je príznačný rýchly strih. Jednotlivé skladby inak vynikajúceho soundtracku sú strihané ako hudobné videoklipy. Rytmicky, skratkovito, ale zrozumiteľne. Ak ste v Kruh12 resizeposlednej dobe zachytili najnovší film Guya Ritchieho Kráľ Artuš: Legenda o meči, presne viete, o čom píšem. Všetky akčné scény lietajúcich nábojov a akrobatických bitiek sú koncipované ako samostatné fragmenty strihané v presných intervaloch použiteľné ako krátke filmy či videoklipy na každú jednu pieseň zo soudntracku. Celková dramaturgia diela je obohatená ešte o jeden veľmi zaujímavý prvok. Pre potreby expresného dovysvetľovania deja, tvorcovia zvolili niekoľko rapidmontáží. Z nich sa dozvedáme hlavne to, na čo chcel Kruh11 resizerežisér separátne poukázať, alebo aj to, čo chceli tvorcovia zvýrazniť.

Ďalším dôvodom, prečo nevynechať premietanie nového Kingsmana je jeho surrealistická dejová linka. Zatiaľ čo v prvej časti bola elegantne využitá napríklad ako prostriedok náhrady krvavej scény s vybuchujúcimi hlavami, pretože krviprelievania je v tejto snímke tak akurát, ak nie dosť, v druhej bol tento avantgardný element využitý tak, že obsahovo zapadá do dejovej línie, ale pôsobí absurdne, ba až komicky. V jednotke šlo o prvok, ktorý vizuálne narúšal zaužívané žánrové Kruh7 resizekonvencie v zobrazovaní násilia takým spôsobom, až sa nám tá agresia začala javiť krásnou. Miesto rozstrelených hláv ohňostroje. V dvojke zasa miesto ďalších návratov do minulosti či halucinácií iba farebné lietajúce motýle.

Nie málo inovatívnych či staronových pozitív so sebou priniesla premiéra tejto filmovej snímky. Určite viac než jej nedostatkov ako chyby v skripte, nepresvedčivé repliky, preexponované herectvo a iné, ktoré som si pri tomto akčne filmovom šialenstve, pravdupovediac, ani nestihla všimnúť.

Kruh8 resize

Kingsman: Zlatý kruh (Kingsman: The Golden Circle) Veľká Británia,USA,2017
Dĺžka: 141 minút.
Réžia: Matthew Vaughn
Scenár: Jane Goldman, Matthew Vaugh
Kamera: George Richmond.
Strih: Eddie Hamilton
Hudba: Henry Jackman
Hrajú: Taron Egerton, Halle Berry, Julianne Moore, Channing Tatum, Colin Firth, Mark Strong, Sophie Cookson, Pedro Pascal, Jeff Bridges, Edward Holcroft, Poppy Delevingne, Hanna Alström, Vinnie Jones, Elton John a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 21. septembra 2017