To (It)

It10 resizeStephen King. Meno, ktoré netreba predstavovať žiadnemu hororovému fanúšikovi, no poznajú ho i ľudia, ktorí tomuto žánru až tak neholdujú. K jeho najslávnejším knihám patrí nepochybne aj román To, ktorého spracovanie sa práve dostáva na plátna našich kín.

Pamätníci možno ešte živo spomínajú na dvojdielnu televíznu verziu z úplného začiatku deväťdesiatych rokov. No faktom je, že tá sa do histórie výraznejšie zapísala akurát skvelým výkonom Tima Curryho v roli ústredného zla. U Kinga všeobecne platí, že adaptácie nehororových  látok sú poznanie vydarenejšie, ako ten zvyšok, no i tam sa nájdu It6 resizevýnimky. Za všetky stačí uviesť len Osvietenie, Misery nesmie zomrieť, či Carrie. Nové spracovanie To sa, našťastie, uberá práve touto cestou a po nedávnom menšom fiasku v podobe Temnej veže napravuje legendárnemu spisovateľovi reputáciu.

Dej je situovaný do fiktívneho mestečka Derry v štáte Maine a sústreďuje sa na partiu mladých dospievajúcich detí, označovaných ako Klub núl. Samotné mestečko navyše skrýva desivé tajomstvo a po celé stáročia v ňom v úraduje akási vyššia sila, ktorá na seba často berie podobu klauna. Keď začnú miznúť miestne deti a dospelí zjavne nie sú schopní zasiahnuť, členovia Klubu núl sa rozhodnú postaviť svojmu strachu a pokúsiť sa zničiť zlo raz a navždy.

Jednou zo zmien oproti predlohe, odohrávajúcej sa v dvoch časových líniách, je posun zo šesťdesiatych rokov do osemdesiatych rokov minulého storočia. Práve tam je It11 resizesituovaná detská časť, kým „dospelácka“ časť, ktorej sa  veľmi pravdepodobne dočkáme čo najskôr, sa nebude odohrávať v osemdesiatych rokoch, ale v prítomnosti. Spomínané delenie pritom nie je až tak samoúčelné, ako sa môže javiť na prvý pohľad. Kingov román má viac než tisíc strán a obe dejové línie sa síce neustále dopĺňajú, no súčasne tvoria samostatne funkčné celky. Z dramaturgického hľadiska dáva toto rozhodnutie zmysel a v prvej kapitole umožňuje divákovi lepšie sa vžiť s detskými charaktermi. Podobnú úlohu zohráva aj dejový posun do o niečo novšieho, a dnešnému konzumentovi známejšieho, obdobia. Mierne pozmenené sú i niektoré dejové línie, čo postihlo napríklad aj úplný záver. Ten je po novom o niečo komornejší, čo je však úplne v poriadku.

It5 resizeDôležité je totiž hlavne to, že filmovým tvorcom sa podarilo výborne zachytiť všetky kľúčové aspekty knihy. Tá je tematicky mimoriadne bohatým dielom a hovorí priateľstve a súdržnosti, dospievaní, vyrovnávaní sa so stratou, čelení vlastnému strachu, či šikane. Témy, ktoré ani po troch dekádach nestrácajú nič zo svojej aktuálnosti, sú v novej verzii podávané dostatočne pôsobivým spôsobom. Ponor do životov mladých protagonistov tak dokáže striedavo okúzľovať a  navodzovať i tie menej príjemné pocity. Tomu prvému jednoznačne pomáha i výborný výber hercov, ich prirodzená chémia a celkovo skvelé vzájomné interakcie. S tým druhým súvisí aj to, ako sa narába s postavami dospelých – tí sú všeobecne odsunutí na vedľajšiu koľaj a buď sú vyložene apatickí, alebo spadajú skôr do škatuľky negatívnejšie It9 resizevykreslených charakterov. Jediní, na koho sa deti môžu spoľahnúť, sú tak ich rovesníci, no ani tam to vždy neplatí.

I navzdory týmto výrazným pozitívam To mierne naráža na menší problém, ktorým je prekvapivo málo invenčná práca so strachom. Tvorcovia pritom, tak ako i v knihe, hneď v úvode porušia jedno z nepísaných pravidiel amerického mainstreamového hororu a napätie prameniace z toho, či sa všetci dôležití hráči dožijú záverečných titulkov vás neopustí až do ukončenia finálnej konfrontácie. Lenže režisér Andy Muschietti, ktorý stál za obstojným, no nijak výnimočným, hororom Mama, nikdy  nedokáže napätie naplno pretaviť v plnohodnotný strach. A to má k dispozícii i taký tromf, akým je adekvátne desivý Pennywise v podaní talentovaného Billa Skarsgarda. Väčšinu času sa však uchyľuje k priamočiarym ľakacím scénam, ktorým sa síce nedá uprieť remeselná istota a niekoľko slušných nápadov, ale úroveň strašenia Jamesa Wana či jeho nástupcu Davida F. Sandberga jednoznačne nedosahujú.

It2 resize

Táto menšia, i keď pre niekoho možno zásadná, výčitka, je však, našťastie, jedinou na technicky a herecky precízne zvládnutom diele. No i tak vo vás To pravdepodobne zanechá silnú stopu a nabudí vás či už na pokračovanie po dvadsiatich siedmich rokoch, alebo rovno na knižnú predlohu. Tak, ako to má byť u kvalitného filmu.

It resizeTo (It), USA, 2017)
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Andrés Muschietti
Scenár: Chase Palmer, Cary Fukunaga, Gary Dauberman
Kamera: Chung-hoon Chung.
Strih: Jason Ballantine
Hudba: Benjamin Wallfisch.
Hrajú: Bill Skarsgard, Finn Wolfhard, Sophia Lillis, Javier Botet, Jaeden Lieberher, Nicholas Hamilton, Megan Charpentier, Owen Teague, Wyatt Oleff, Jack Dylan Grazer, Jeremy Ray Taylor, Steven Williams, Tatum Lee a ďalší
Premiéra v SR: 7. septembra 2017