Out

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Out12jpg resizeAk organizátori canneského festivalu vyberajú do sekcie Un certain regard filmy, ktoré rozprávajú príbehy istým netradičným spôsobom, potom dlhometrážny debut slovenského režiséra Györgya Kristófa Out, ktorý ako prvý film v dejinách reprezentoval tohto roku slovenskú kinematografiu na tejto prestížnej medzinárodnej prehliadke, tam svojou originalitou právom patrí.

Originálny je už východiskový bod tohto filmu. Päťdesiatnik Ágoston (maďarský herec Sándor Terhes), príslušník maďarskej menšiny z východného Slovenska, príde o prácu zvárača. Netradične však ani nerezignuje, ani sa nepoberie hľadať šťastie na Západe, ale so súhlasom manželky i dospelej dcéry si vybaví prácu v Lotyšsku. Do prímorského kraja na Východe ho ťahá jeho koníček rybárstvo a sen uloviť najväčšiu rybu v živote, čo sa mu v miestnom rybníku nemôže podariť. Po príchode do nového pôsobiska zisťuje, že jeho pracovná zmluva je neplatná. Mimochodom, sekretárku v pracovnej agentúre, ktorá mu túto jóbovku zvestuje a napriek tomu od neho vydranká Out.10 resizepeniaze na podporu zvierat, hrá režisérova manželka Ieva Norvele Kristóf. Od tejto chvíle sa film, ktorý spočiatku vyzeral ako sociálna dráma na aktuálnu tému nezamestnanosti, mení na road movie. Ágoston sa napriek sklamaniu nevracia domov, ale začne sa túlať po pobaltských krajinách. Nájde si a po čase stratí prácu v lodeniciach, pričom si od majstra vypočuje nielen výčitky pre neskorý príchod spôsobený predchádzajúcou pitkou, ale aj názor na cudzincov, ktorí sú namyslení a navyše berú domácim robotu. Hrdý Maďar odchádza z lodenice so vztýčenou hlavou a iba v trenírkach, lebo všetko oblečenie i obutie musí odovzdať zamestnávateľovi. Táto scéna s postavou, maličkou oproti obrovskej lodi, je jednou z epizód, ktoré bez slov, len obrazom s nádychom komiky, ukazujú postavenie človeka strateného v dnešnom pretechnizovanom, často nepriateľskom svete, iba zdanlivo plnom možností.

Out11 resizeHrdina filmu však v tieto možnosti verí a nevzdáva sa svojho sna o veľkej rybe. Kúpi si rybársky prút (vydarená epizóda v obchode ukazuje, že je v tejto oblasti odborníkom), ale k samotnému rybárčeniu sa nedostane. Napriek svojej málovravnosti je to komunikatívny človek, ktorý bez ohľadu na jazykovú bariéru rýchlo nadväzuje nové známosti. Najčastejšie, prirodzene, pri poháriku, ale nie je to pravidlo. Jednou z prvých bizarných náhodných známych je záhadná Gaida (Guna Zarina), ktorá mu podaruje spoločníka na ďalšiu cestu – vypchaného zajaca bez uší menom Lev a potom sa vytratí z jeho života, aby uvoľnila miesto novým, ešte bizarnejším stretnutiam. Film sa skladá z radu epizód, ktoré režisér ako koráliky navlieka na šnúru príbehu. Táto epizodická narácia má svoje výhody i problémy. Striedanie prostredí, postáv, udalostí i atmosféry podporuje pestrosť a príťažlivosť filmu, vyvoláva nové a nové očakávanie i vzrušenie, na druhej strane jednotlivé epizódy nie sú rovnako kvalitné a dostatočne vypointované. Najväčším problémom je však to, že ich Out2 resizehybnou silou nie je protagonista a že k jeho portrétu nepridávajú žiadne nové charakteristiky. Ágoston je v podstate pasívna, udalosťami nesená postava, o ktorej na konci filmu nevieme oveľa viac, ako na začiatku, jeho psychologický profil sa neprehĺbil. Je to dobrodruh, ktorý pod vplyvom okolností rád vybočil zo životného stereotypu? Je to rojko, ktorý svoj sen o veľkej rybe nikdy nenaplní, lebo nie je dostatočne aktívny? Je to lúzer, ktorému sa celkom páči nová pozícia na okraji spoločnosti a pokojne prijíma všetko, čo mu osud prinesie? V závere filmu hrdina pracuje ako pomocný robotník na veľkej rybárskej lodi a zmetá z paluby do mora malé rybky, ktoré sa nehodia na ďalšie spracovanie. Medzi „smeťami“ je aj jeho talizman – návnada v tvare malej umelej rybky, ktorú chcel použiť pri love svojej vytúženej veľkej ryby. Na jeho tvári je dovtedy zriedkavý úsmev. Znamená to, že je spokojný, vyrovnaný s danou situáciou? Alebo ho len teší Out4 resizepohľad na more a škriekajúce kŕdle pažravých čajok, ktoré práve nakŕmil? Zostane tu natrvalo, alebo sa vráti k žene a dcére, ktoré si zrejme dobre zariadili život aj bez neho, ako to naznačili skypový či telefonický rozhovor? Tvorcovia filmu akoby sami nevedeli rozhodnúť o osude svojho hrdinu, a tak k nedostatkom okrem myšlienkovej nejasnosti treba prirátať aj nedostatočnú finálnu pointu.

Nebuďme však príliš prísni k debutu, ktorý je nesporne novým, originálnym a sľubným hlasom v pomerne úzkej škále slovenskej kinematografie. Zdá sa, že režisér György Kristóf so scenáristami Eszter Horváthovou a Gáborom Out6 resizePappom sa väčšmi sústredili na kreovanie jednotlivých epizód, ako na celkovú dramatickú konštrukciu filmu s premysleným temporytmom. Dôkazom, že boli v tejto snahe a istej hravosti úspešní, je predovšetkým stretnutie Ágostona s Rusom Dimitrim (Viktor Nemets), ktorý sa s ním skamaráti do takej miery, že ho pozve najprv na cintorín, kde sa pochváli pripraveným pohrebným miestom s veľkým pomníkom, ozdobeným portrétmi Dimitriho a jeho ženy Naste (Ieva Aleksandrova-Eklone) a potom aj domov. Domov – to je rozostavaný vežičkový, gýčový dom, novodobý „podnikateľský barok“, kde na neomietnutých stenách visia amatérske portréty domácej panej, prsnatej blondíny s plastikami znetvorenou tvárou a obrími perami, pripomínajúcimi tlamu veľkej ryby. Málokedy vidieť tvrdú kritiku malomeštiactva v súčasnej postsocialistickej spoločnosti v takej účinnej satirickej skratke, ako v tejto vydarenej epizóde. Je to zároveň dôkaz, že ambíciou debutujúceho filmára nebolo len splnenie morálnej povinnosti voči vlastnej rodine a známym z Out5 resizevýchodného Slovenska, ktorých príbehmi sa Kristóf inšpiroval, ale aj poukázanie na niektoré problémy súčasnej spoločnosti, ktorá dokáže urobiť z normálnych ľudí vydedencov.

Mladému režisérovi sa darilo aj pri castingu, pričom kládol dôraz na výrazné typy, reprezentujúce širokú škálu originálnych postáv a postavičiek, s ktorými sa  hrdina stretáva počas svojej pobaltskej odysey. Do hlavnej úlohy obsadil už spomínaného maďarského herca Sándora Terhesa, ktorého si pamätáme napríklad z Priklerovho filmu Ďakujem, dobre, či z Bieleho boha režiséra Kornéla Mundruczóa. Terhes hral svojho sympatického pasívneho hrdinu civilne, s použitím minimalistických výrazových prostriedkov, presvedčivo, pokiaľ mu to scenár umožnil. Slovenské herečky maďarského Out8 resizepôvodu Éva Bandor a Judit Bárdos ako manželka a dcéra protagonistu boli také vierohodné a ich interakcia s Ágostonom taká pravdivá, až divák ľutoval, že sa s nimi stretol len nakrátko v úvode filmu.

Veľkým kladom recenzovaného debutu je kamera maďarského filmára Gergelya Pohárnoka, ktorý má už dobré meno vďaka spolupráci s mladšou generáciou tvorcov našich južných susedov. Pohárnok má vo filme Out veľkú zásluhu na vytvorení neopakovateľnej atmosféry tvorivým využitím zobrazovaných lokalít, predovšetkým premenlivého mora, symbolizujúceho voľnosť, slobodu, ale aj zmenu nálad hrdinu. Postavenie malého človeka vo veľkom svete opakovane a účinne zobrazuje vo veľkých chladných celkoch jeho kontrastom s obrími zariadeniami, napríklad chladiarenskou vežou alebo loďami vytiahnutými na breh. Pri niektorých objektoch Out9 resizepoužíva detail, ktorý  abstrahuje do výtvarnej podoby, taký je kryt korby nákladného auta, ktorým sa okradnutý Ágoston vezie po bitke s Dimitrim. V detaile sa okrem tvárí jednotlivých postáv často objavujú aj ryby, nemé tvory rôznej veľkosti a funkcie, sprevádzajúce hrdinu celým príbehom. Kameraman Gergely Pohárnok sa zaslúžil o to, že film Out napriek bizarným epizódam a početným symbolom nevybočuje z rámca pochopiteľnej reality. A zrozumiteľnosť úsporných dialógov, ktoré odznievajú v slovenčine, maďarčine, poľštine, litovčine, estónčine a ruštine, sprostredkúvajú slovenské titulky.

Nedávny poslucháč FAMU György Kristóf (1982, Košice) vstúpil do kinematografie, ak nerátame jeho úspešné študentské krátke filmy, naozaj veľkolepo – svetovou premiérou na festivale v Cannes. Teraz vchádza do slovenských kín, kde čaká na pozorného diváka, ktorý ocení originalitu a odpustí nedokonalosti jeho debutu. Netreba premeškať túto príležitosť.

Out7 resizeOut, Slovensko, Maďarsko, Česko, 2017
Dĺžka: 88 minút
Réžia: György Kristóf
Scenár: György Kristóf, Eszter Horváth, Gábor Papp
Kamera: Gergely Pohárnok
Strih: Adam Brothánek
Hrajú: Sándor Terhes, Éva Bandor, Judit Bárdos, Ieva Norvele Kristóf, Guna Zarina, Viktor Nemets, Ieva Aleksandrova-Neklone a ďalší
Distribúcia: ASFK – Projekt 100
Premiéra v SR: 7. septembra 2017
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.