Na mliečnej ceste (Na mlečnom putu)

Mlieko resizeVeríte na lásku na prvý pohľad? Alebo verili ste na ňu ako mladí? Ani vy nie? Tak vedzte, že láska na prvý pohľad skutočne existuje. Minimálne vo filmovom svete. Ale veď to je jedno, príbehy fiktívnych postáv nás predsa dojímajú viac ako osudy anonymných nešťastníkov, o ktorých sa dozvedáme z televíznych správ.

Ak s niekým strávime dve príjemné, či aj nepríjemné hodiny v prítmí kina, dobrovoľne sa nechávame autorskou fikciou pohltiť a z obľúbeného herca sa stáva reálna postava. A tentokrát budeme držať palce zrelým štyridsiatnikom, zasiahnutým jediným vzájomným pohľadom pri ich ceste za šťastím navzdory okolnostiam. Tie okolnosti sú vrcholne Kusturica resizetragické, ocitáme sa totiž na dedine niekde v bývalej Juhoslávii uprostred bojov tragickej vojny z prvej polovice poslednej dekády minulého storočia. Zasadenie do obdobia prímeria veci nijako nezľahčuje, horkokrvní Balkánci niečo ako vynútené prestávky v boji neuznávajú.

Hlavným hrdinom je Kosťa, chlap v najlepších rokov, pracujúci ako rozvádzač mlieka. V tejto činnosti mu pomáha ako dopravný prostriedok jeho verný osol a za každého počasia roztvorený dáždnik. V susedstve býva mladá a krásna, ale mierne bláznivá Milena, bývalá majsterka krajiny v rytmickej gymnastike so svojou rodinou. Tá si robí na Kosťu zálusk, ale on má stále pochybnosti. Tie sa rozplynú v momente, keď Mlieko2 resizezbadá tajomnú, bezmennú cudzinku. Dcéra talianskej matky a srbského otca uniká pred prenasledovateľmi, jej minulosť je totiž poznačená istým špecifickým zločinom. Kosťa v podaní samotného režiséra Emira Kusturicu sa začne so ženou, obdarenou krásou Monicy Belluci, postupne zbližovať a nie každému sa to bude páčiť. Ani Milene, ani bývalému milencovi taliansko-srbskej krásky, armádnemu generálovi. Zhodou okolností sa začnú chystať dve svadby, do osudov obyvateľov dediny však nečakaným spôsobom zasiahne vojnový konflikt a následné udalosti Mlieko3 resizedostanú nečakaný spád. Film sa tu láme do svojej druhej, výrazne odlišne rozprávanej polovice.

Emir Kusturica po dlhom čase slávi s filmom Na mliečnej dráhe návrat do českých a slovenských kín. V tých sa prekvapivo v roku 2007 neobjavila čistokrvná bláznivá komédia Záveť, naväzujúca na režisérov najobľúbenejší a najľudovejší kúsok Čierna mačka, biely kocúr. Komerčný potenciál v klubových kinách tu bol pritom vysoký. Ak nepočítame poviedkové Neviditeľné deti, tak posledným Kusturicovým celovečerným dielom v našich kinách bola rovnako do obdobia balkánskej vojny zasadená dráma Život je zázrak z roku 2004. Na ten tak jeho najnovší opus tematicky nadväzuje a spoločne s Mlieko4 resizelegendárnym Undergroundom môžeme všetky tri filmy „novinársky“ zaškatuľkovať ako voľnú vojnovú trilógiu Emira Kusturicu. Logiku to má, spomínané filmy charakterizuje kontrast explicitne zobrazených vojnových hrôz a milovaného, ale aj nenávideného režisérovho „magického realizmu“, vychádzajúceho z typickej balkánskej povahy a Kusturicovho svojského videnia sveta.

Kusturica tentokrát stavia kontrast medzi prebiehajúcim konfliktom a jeho relatívne realistickým zobrazením a vlastným autorstvom na dominancii prírodných scenérií a jej jednotlivých zložiek. Tie sú síce využívané predovšetkým symbolicky, Mlieko8 resizezároveň však zásahy prírody do deja ho často posúvajú výrazným spôsobom vpred. Pestrý výber zo zvieracej ríše, búrka, rieka alebo vietor „pracujú“ v prospech hlavných hrdinov. Biblický had, Kosťov sokol alebo stádo oviec im na poslednú chvíľu zachraňujú život, pretože tieto zásahy predstavujú spätosť prirodzeného ľudského života nezaťaženého nenávisťou s prírodou. V premyslenom a rytmicky dávkovanom zobrazovaní fauny a flóry v konkrétnych scénach je režisér vo svojej novinke najsilnejší a predkladá tak materiál na hľadanie skrytých významov. Tomuto prístupu sa tak trochu musí prispôsobiť aj zamilovaný pár. Kusturica, ani Belluci si film nesnažia ukradnúť pre seba, ale slúžia celku. Ak niekto herecky vyčnieva, tak energická a pohľadná Sloboda Micalović, dokonale, a na rozdiel od Mlieko5 resizeniektorých ďalších epizódnych postavičiek,  predstavujúca skutočný, a nie iba exoticky pôsobiaci oduševnelý balkánsky typ ženy.

Na mliečnej ceste je film, ktorý si užijú najmä režisérovi oddaní fanúšikovia. Ťažko ním bude po dlhej pauze hľadať nových medzi mladými kinofilmi, tí sa asi budú musieť najskôr oboznámiť s jeho skoršou tvorbou a až prostredníctvom týchto kultových diel docenia jeho novinku. Asi nebude príliš kriticky znieť konštatovanie, že sa Kusturica po toľkých rokoch nutne opakuje a neprináša do svojej tvorby už nič prevratné. Každý tvorca má právo na vlastný štýl a je najmä na publiku, či sa mu obľúbené výrazové prostriedky postupne prejedia, alebo sa naopak na ne v dostatočných časových odstupoch znova teší.

Mlieko9 resizeNa mliečnej ceste (Na mlečnom putu/ On the Milky Road), Srbsko, Veľká Británia, Mexiko, USA, 2016
Dĺžka: 125 minút
Scenár a réžia: Emir Kusturica
Kamera: Martin Šec, Goran Volarević
Strih: Svetolik Zajc
Hudba: Stribor Kusturica
Hrajú: Emir Kusturica, Monica Bellucci, Sloboda Micalović, Predrag 'Miki' Manojlović, Sergej Trifunović, Aleksandar Sasa Sarić, Bajram Severdzan, Novak Bilbija, Davor Janjić, Petar Mirčevski, Vitomir Jefić, Milojka Andrić, Ninoslav Culum, Milorad Ukropina a ďalší
Premiéra v SR: 24. augusta 2017