Zabijakov osobný strážca (The Hitman's Bodyguard)

Strazca resizePri pomyslení na žáner „akčný film“ si mnohí z nás predstavia množstvo napätej akcie, mužských svalov, nekonečné naháňačky a do všetkých smerov lietajúce náboje. Všetky tieto atribúty sú spojené aj v tejto akčnej snímke. Avšak, Zabijakov osobný strážca má čosi navyše. Pridanou hodnotou je jeho odľahčujúca komická línia spojená najmä s dvoma hlavnými postavami v podaní Samuela L. Jacksona a Ryana Reynoldsa.

Už v expozičnej časti filmu je jasné, že snímka bude obsahovať množstvo nelichotivého klišé. Displeje mobilných telefónov s bezúčelnými informáciami vyvárajú zbytočný vizuálny smog. Nejeden divák už vopred pochopil kto, komu aj prečo telefonuje. Ženy na vysokých pozíciách - šéfka oddelenia Interpolu a v povolaniach typických pre mužov - Strazca2 resizesexi policajtka, sa v akčných snímkach intenzívnejšie zobrazujú už azda od čias agenta 007 a v tomto filme sa dostávajú na tenkú hranicu oscilujúcu medzi inováciou a stereotypom.

Tvorcovia (možno zámerne) zanedbali dramaturgickú zložku, čo súvisí aj so spôsobom prezentovania filmu. Nielen tento, ale väčšina dnešných filmových trailerov, prezrádza omnoho viac, než by mala. Dôsledkom toho je fakt, že celý vývojový vzorec akčnej, romantickej aj kriminálnej zápletky tohto, i mnohých iných filmov, je v podstate ľahko predvídateľný. Na odhalenie zradcu v kuloároch medzinárodnej policajnej organizácie každému určite postačí úvodná dvadsaťminútovka filmu. Ak nie menej. Romantika končí, ako inak, happy endom. Aj zločinec je Strazca6 resizespravodlivo potrestaný.

Na druhej strane, už spomínaná predvídavosť nemusí byť stále na škodu. Aj takúto možnosť bral režisér do úvahy. Na všetky záblesky z minulosti si postavy spomínajú prostredníctvom retrospektív. Čo sa v nich bude odohrávať nám vždy vopred stručne načrtne spomínajúca postava. Divák predpokladá, odhaduje a domýšľa si rôzne verzie toho, čo sa v tej danom flashbacku odohrá. Samozrejme, zvažuje všetky logické verzie získané skúsenosťou a videné v predošlých filmoch. Tie, s ktorými nepočíta, sú tie absurdné. Ozvláštnenie prichádza v momente zvratu, keď je logická predstava narušená originálnou subjektívnou myšlienkou postavy. Romantická Strazca4 resizeverbálna predstava stretnutia muža a ženy je reflektovaná prostredníctvom scény Bohom zabudnutej latinskoamerickej krčmy a násilnou sexi divoškou. Scéna naháňačky a prestrelky, ako vystrihnutá z akčného filmu, je pretrhnutá groteskným rozhovorom o získaní milovanej ženy a následným preletom cez čelné sklo auta. Minulosť a prítomnosť je šikovne prepojená využívaním prechodu z diegetickej do nediegetickej hudby a naopak.

Zdá sa, že kontrastné spojenie hereckej dvojice Samuel L. Jackson - Ryan Reynolds, starší - mladší, nájomný vrah - osobný strážca, rebel - puritán, skúsený - zelenáč, fungovalo bezchybne a splnilo svoj účel. Po Jacksonových a Strazca5 resizeReynoldsových speváckych sólach z romantických komédií tentokrát tvorcovia stavili na spoločné spevácke duetá tejto hereckej dvojice. Komédia opakovane naberala na otáčkach po ping pongu vtipov hlavných protagonistov. Máloktorí scenáristi dokážu napísať scenár, ktorý nespadá do klišé či trápnosti. Aj keď sa už zdalo, že komédia dosiahla svoj klimax, autori ho opätovne prekonali. Vizuálna stránka nezaostala a s najväčšou pravdepodobnosťou sa riadila heslom „čo detailný pohľad, to zoom“, čím ešte zdôraznila grotesknosť zobrazovanej situácie.

Strazca10 resizeV nie rozsiahlej reklamnej a filmovej tvorbe režiséra Patricka Hughesa je pre mňa táto snímka naozajstným prekvapením. Syntéza rôznych žánrov, zaujímavého soundtracku, ale aj hereckých výkonov, akcie, napätia a vtipu je pôsobivá a nespadá do nudnej ošúchanosti a šablóny. Spoiler a odporúčanie pre divákov na záver je ostať do konca tituliek.

Strazca11 resizeZabijakov osobný strážca (The Hitman´s Godyguard), USA,  2017)
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Patrick Hughes
Scenár: Tom O'Connor
Kamera: Jules O'Loughlin
Strih: Jake Roberts.
Hudba: Atli Örvarsson.
Hrajú: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Elodie Yung, Salma Hayek, Richard Price, Richard E. Grant, Rod Hallett, Jurij Kolokolnikov, Noortje Herlaar, Georgie Glen, Barry Atsma, Valentin Stojanov, Naďa Konkčievová, Kirsty Mitchell, Ralica Vasilevová, Sam Hazeldine, Joaquim de Almeida, Alan McKenna, Joséphine de La Baume, Ori Pfeffer, Nikoaj Stanojev, Velimir Velev, Christo Petkov a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 17. augusta 2017