Personal Shopper

Personal6 resizeŠesťdesiatdva ročný francúzsky scenárista a režisér Olivier Assayas sa predstavil po prvý krát slovenskému publiku v tunajších kinách až predminulý rok prostredníctvom citlivej drámy dvoch žien dvoch generácií Sils Maria. Režisér pritom píše scenáre už od osemdesiatych rokov tak pre cudzích tvorcov, ako aj pre seba a slávi nemalé úspechy na filmových festivaloch.

Hneď jeho debutová snímka Désordre z roku 1986 vyhrala Cenu kritiky na Benátskom filmovom festivale. Viacero jeho filmov malo premiéru na prestížnom festivale v Cannes, napríklad Irma Vep (1996), Demonlover (2002), Život je peklo Personal resize(2004) a nakoniec aj minuloročný Personal Shopper. V ňom sa opäť v Assayasovej réžii, po skvelom výkone v Sils Maria, objavuje Kristen Stewart, hviezda komerčnej, ale najmä nezávislej americkej tvorby súčasnosti. Zatiaľ čo Sils Maria je filmom dvoch herečiek, Stewartovej a Juliette Binoche, Personal  Shopper je čisto Kristeniným filmom a akousi skúškou ohňom pre jej ďalšiu kariéru a potenciálnym krokom do prvej hereckej umeleckej ligy.

Mladá Američanka Maureen má na prvý pohľad exkluzívny „dream job“. Pracuje ako „osobný nakupujúci“ drahého a štýlového oblečenia v Paríži pre Kyru, slávnu celebritu, a pracovne jazdí po celej Európe. V osobnom živote však toľko šťastia nemá, momentálne trúchli po smrti brata, svojho Personal11 resizedvojčaťa, s ktorým si bola zrejme veľmi blízka. Dokonca až natoľko, že je schopná vnímať Lewisove signály z druhého sveta a vidí jeho ducha a možno aj duchov iných mŕtvych v tajomnom, temnom, veľkom a starom rodinnom dome. Lewis umrel na infarkt a srdcovou chorobou trpí aj samotná Maureen. Disponuje skutočne nadprirodzenými schopnosťami, alebo trpí akýmsi netradičným posttraumatickým šokom? Ako sa jej duševný stav premietne do profesionálneho a osobného života a ako ovplyvní jej vzťahy s okolím? Nezblázni sa po sugestívnom konci aj divák?

Personal3 resizePersonal Shopper by sme mohli označiť za kombináciu psychologického trileru, hororu a komornej, osobnej drámy hlavnej postavy, prostredníctvom formálnych prostriedkom artového filmu. Napriek žánrovému mixu film pôsobí veľmi kompaktne a jednoliato. Klasické hororové momenty zjavovania duchov v strašidelnom dome vôbec nekolidujú so zábermi moderného veľkomesta alebo dlho a fetišisticky snímaným skúšaním šiat v luxusných obchodoch. Assaysovým zámerom totiž nie je diváka strašiť a o niekoľko scén neskôr ohurovať prezentovaním súčasnej módy, ale priblížiť mu Maureenin duševný stav a okolitý svet jej perspektívou. Kirsten je prítomná v takmer Personal4 resizekaždom zábere a my sa s ňou začneme postupne identifikovať aj napriek tomu, že nám nemusí byť jej správanie príliš sympatické a pochopiteľné.

Personal Shopper je charakterizovaný nespoľahlivým rozprávaním, keď vidíme iba to, čo Maureen a nemôžeme si byť vďaka jej subjektívnemu vnímaniu sveta istí dôveryhodnosťou zobrazeného. Teda takmer vždy vidíme situácie z jej uhlu pohľadu a treba dávať veľký pozor, kedy tak režisér nečiní a postaví kameru „náhodou“ niekde mimo. Pokiaľ ste videli nedávny rakúsky horor Dobrú noc, mami a všimli ste si dobre Personal9 resizedetaily jednej zo záverečných scén, zmenila sa vám celá perspektíva predchádzajúcich udalostí. Podobným spôsobom je nakrútený aj Personal Shopper. Je nutné dávať pozor v každom momente, všímať si mizanscénu a skúsiť prípadne vydržať až do začiatku titulkov. Takéto nečakané momenty dokážu definovať základný žáner filmu a vyzbrojiť vás aj muníciou k rôznym diskusiám ohľadom interpretácie diela. Budete mať (asi) pravdu.

A interpretačná otvorenosť Assayasoveho štýlového puzzle bola nepochybne tvorivým zámerom. Personal Shopper však Personal7 resizetreba empaticky precítiť prostredníctvom hlavnej postavy, aby sme pochopili aj samotný film. Dôležité sú symboly, metafory a odcudzená atmosféra. Využitie zrkadiel si pýta samostatný rozbor. Ak cítime zo záberov chlad a odstup, cíti sa tak aj Maureen. Ak sa bojíme, bojí sa aj ona, ak veci nechápeme, nechápe ich ani Maureen a ak nakoniec precitne, precitne s ňou aj divák. Alebo niektorý, každý zrejme nie. Ide to aj bez lacného nadbiehania a klišé. Vyskúšať raz za čas kontroverzný, nie každým pochopený a pochopiteľný film, by malo byť výzvou pre každého filmového fajnšmekra. Aj s tým rizikom, že sa nezaradí medzi jeho obľúbené kúsky. Alebo sa k nemu môže s radosťou opakovane vracať.

Personal2 resizePersonal Shopper, Francúzsko, Nemecko, Česká republika, 2016
Dĺžka: 105 minút
Scenár a réžia: Olivier Assayas
Kamera: Yorick Le Saux
Strih: Marion Monnier
Hrajú: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz, Anders Danielsen Lie, Ty Olwin, Hammou Graia, Nora von Waldstätten, Benjamin Biolay, Audrey Bonnet, Pascal Rambert, Aurélia Petit, Monika Baštová, Jakub Střítežský, Nataša Novotná a ďalší
Premiéra v SR: 20. júla 2017