Logan: Wolverine (Logan)

Logan12 resizeAk by sme mali spomenúť meno jediného herca, ktorý je neodmysliteľne spätý s X-menovskou ságou, niet pochýb, že by voľba padla na Hugha Jackmana. Ak nerátame trochu bokom stojaceho Deadpoola, charizmatický austrálsky sympaťák je jediným hercom, čo sa doteraz objavil vo všetkých filmoch tejto známej komiksovej série. Logan: Wolverine je už deviatym titulom, kde stvárnil úlohu mutanta s adamantiovými pazúrmi a schopnosťou regenerácie.

Nezdá sa to, ale je to už dlhých sedemnásť rokov, čo sa Jackman prvýkrát vtelil do tejto ikonickej roly. Bol to nepochybne veľmi šťastný ťah a málokto si v nej vie predstaviť niekoho iného. No všetko mohlo byť úplne inak. Prvou Logan3 resizevoľbou bol totiž Rusell Crowe, no ten ponuku úplne odmietol a neskôr z nakrúcania vycúval už aj obsadený Dougray Scott. A ako to bolo ďalej, asi všetci tušíte. Náhradník a dovtedy neznámy Hugh Jackman si na svoje konto pripísal hollywoodsky debut snov a ten mu ukážkovo naštartoval ďalšiu kariéru. No a čo sa týka Wolverina, všetko, čo raz začína, musí mať i koniec. Tretí Wolverinov sólový film by tak mal byť posledným, kde uvidíme túto postavu s tvárou štyridsaťosem ročného charizmatického herca.

Logan: Wolverine je zasadený do neďalekej budúcnosti roku Logan resize2029. Všetko je už inak, ako sme zvyknutí - o mutantoch sa už veľmi nehovorí, nakoľko väčšina vymrela a noví sa prestali rodiť. Jedným z mála, čo stále žijú, je práve Wolverine, no ten už dávno rezignoval na snahu o záchranu sveta. Nesnaží sa zachrániť dokonca ani seba samého a najradšej by si nechal prejsť hlavou adamantiovú guľku. Lenže súčasne cíti i zodpovednosť za čoraz viac chradnúceho profesora Charlesa Xaviera (Patrick Stewart). Do Logan4 resizeživota mu však za dramatických okolností vstúpi mladé dievčatko menom Laura (Daphne Keen) a hoci sa Logan bráni akejkoľvek zodpovednosti, napokon sa jej nechtiac poddáva.

Nový X-menovský film sa radikálne vymyká čomukoľvek, čo bolo zatiaľ nakrútené v rámci tejto série. Už vlaňajší Deadpool vsádzal na odlišné karty a superhrdina s tvárou Ryana Reynoldsa prakticky nezavrel ústa a vtipnými hláškami neustále Logan11 resizebúral štvrtú stenu. Logan však zachádza ešte niekam inam a do úplne neprebádaných vôd. S komiksovými adaptáciami, na aké sme si v posledných rokoch zvykli, má spoločné len pramálo. Logan ďaleko viac pripomína klasickú drámu, kde síce nájdete známe motívy a propriety, ale narába sa s nimi odlišným spôsobom.
Hlavný predstaviteľ už dávno nie je tým, koho mnohí poznajú zo superhrdinských zošitov. Naopak, je z neho krívajúca troska, Logan10 resizeregenerácia mu už dávnejšie nefunguje ideálne a útechu v boji vlastnými démonmi nachádza v alkohole. Bezútešnú atmosféru podtrhujú i jeho dialógy s mierne senilným profesorom Xavierom, ktorý navyše trpí záchvatmi nebezpečnými pre jeho okolie. Počiatočná depresia nepoľavuje ani s pribúdajúcimi minútami a jednoznačný prím hrá až nečakane prepracovaná psychológia charakterov. Zabudnite na prvých Singerovych X-menov, kde sa mnohí oháňali prívlastkami typu, viac ako klasický komiks, inteligentný superhrdinský film a podobne. James Mangold zachádza pri svojej druhej režisérskej účasti omnoho ďalej ako Singer a divákovi servíruje vskutku hutný Logan6 resizezážitok, čo dokáže zanechať skutočné šrámy na duši. A to bez akéhokoľvek preháňania.

Znamená to, že je posledný Wolverine dokonalý film? Nie. Lenže prináša natoľko svieži vietor, že mu niektoré chybičky radi odpustíte. Už len samotná zápletka vychádzajúca z princípov road movie a miešajúca westernové, či chvíľami až post-apokalyptické prvky, je niečím neošúchaným. Výsledku pritom nepochybne pomáha aj vyšší rating. Ak sa snažíte o dospelejšie poňatie a máte hrdinu schopného trhať nepriateľov Logan8 resizena kusy, bolo by chybou  ho nevyžiť. To, našťastie, nie je tento prípad a akcii to iba prospieva. Možno jej nie je až tak veľa, no keď na ňu dôjde, vždy sa je na čo pozerať. Kontaktné súboje pritom nezriedka pripomínajú útoky dravých šeliem a kamera sa vôbec nevyhýba ani brutálnejším momentom. No skutočná sila akcie tkvie v tom, že slúži výhradne rozprávaniu a všetko to krviprelievanie iba podtrhuje hrdinovu evidentnú nechuť púšťať sa do konfrontácií.

Nič z toho by však nefungovalo ideálne, ak by to nedokázali Logan2 resizepodporiť kvalitní herci v kľúčových rolách. U Hugha Jackmana a rovnako lúčiaceho sa Patricka Stewarta však nebolo vonkoncom na pochybách, že svoje party zvládnu na jednotku. Menší otáznik sa vznášal akurát na debutujúcou Dafne Keen, no zbytočne. Dvanásťročná herečka sa už pri svojej prvej šanci vyprofilovala ako veľký objav a veríte jej každú emóciu, či polohu. A že ich počas celej snímky vystrieda viac než dosť. Potvrdí nesporný talent aj s pribúdajúcimi rokmi? Budúcnosť ukáže.

Logan7 resizeLogan: Wolverine je na tretí samostatný pokus konečne tým, čím mal byť už dávno, no práve  toto je v konečnom dôsledku jeho najväčšou slabinou. Diváci sú už popri tých všetkých tradičných zástupcoch žánru zvyknutí na niečo iné a u niektorých sa môžu po skončení dostaviť i menšie rozpaky. Lenže ja osobne si neodpustím obligátnu frázu, ktorú ste sa mohli určite dočítať aj inde – lepšiu rozlúčku si tento ikonický charakter asi nemohol priať.

Logan9 resizeLogan: Wolverine (Logan), USA, 2017
Dĺžka: 137 minút
Réžia: James Mangold
Scenár: Scott Frank, James Mangold, Michael Green
Kamera: John Mathieson
Strih: Michael McCusker, Dirk Westervelt
Hudba: Marco Beltrami.
Hrajú: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafne Keen, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Elizabeth Rodriguez, Doris Morgado, Reynaldo Gallegos, Dave Davis a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 2. marca 2017