Pyroman (Pyromanen)

Pyroman10 resizePríbeh filmu nórskeho režiséra Erika Skjoldbjærga Pyroman je jednoduchý. Odohráva sa v malom nórskom mestečku kdesi v horách. Všetci tu žijú vo vzájomnom porozumení, na jednej z lokálnych slávností zborovo spievajú pieseň o  láske k rodnému kraju. Starosvetská idyla je zakrátko narušená sériou požiarov, najprv opustených domov a kôlní, neskôr i obývaných domov.

Vieme od začiatku, kto ich podpaľuje. Dag (Trond Nillson) je synom  miestneho požiarnika. Vedľa ich domu je garáž pre naleštené požiarnické auto, ktorým otec a syn spolu vyrážajú  hasiť požiare. Chlapcovi sa od otca dostane Pyroman7 resizepochvaly za odvážnu a vytrvalú prácu pri  požiari a zdá sa, že to je jediný moment, keď je sám na seba hrdý. Nemá stálu prácu a jediné zamestnanie, ktoré sa mu  ujde je nudné triedenie listov na pošte. Keď akýsi list hodí do koša, jeho nadriadená sa rozčúli. Dag oponuje, že v tom dome predsa nikto nebýva. Nakoniec tam predsa len zájde a keď nikto neotvára, sadne si pred dvere. Po chvíli sa vynorí z domu muž a hrubo Daga vyženie. Vykrikuje za ním infantilné nadávky.

Film nás uvádza do zvláštnych vzťahov kolektívnej súhry a harmónie na jednej strane, na druhej popisuje absenciu Poroman6 resizekomunikácie a jej dôsledky. Ľudia nie sú zvyknutí sa jeden druhému zverovať, uľaviť si vo vzájomnom rozhovore a hľadať radu alebo pomoc. Uzavretosť  niekedy priamo súvisí s rozvíjaním duševných porúch. Preto dnes stúpa význam psychológov, ktorí vedia načúvať a radiť. Severská mlčanlivosť sa v Európe stala príslovečnou a v dobe komunikačnej  začali ľudia málovravnosť pociťovať ako hendikep. Vo Fínsku napríklad bola istý čas jedna z najkupovanejších kníh príručka komunikácie. Dag je v spoločnosti neistý, nemá žiadnych kamarátov, blúdi sám po lese a prezrádzajú ho len jeho roztekané oči, plné úzkosti. Jeho hviezdnou chvíľou je požiar. Tam je v centre pozornosti. Po podpaľačovi sa začne zháňať Pyroman8 resizepolicia, ale Dag je spočiatku mimo akékoľvek podozrenia. Je oddaným požiarnikom a svoju rolu plní na sto percent. Zlom prichádza vo chvíli, keď ho při podpaľovaní susedovej kôlne vidí matka. Udalosti majú rýchly spád, pre Daga prichádza polícia a odváža ho preč. Vidíme už len nešťastnú matku, zadúšajúcu sa plačom.

Film si možno žiadal vykreslenie širšieho kontextu vzniku takejto osobnostnej poruchy. Nevieme, či k nej prispela fádna a Pyroman3 resizenevzrušivá realita, kde jediným skutočne dramatickým momentom je  požiar alebo nenaplnené ego mlčanlivého chlapca. Všetko akosi v podrobnom popise udalostí splýva do málo identifikovateľných akcentov. Pred policajtom Dag suverénne klame, akoby s pyromanom nemal nič spoločné. Obyčajnosť a banalita zločinu je jedna věc, ale spôsob, ako o nich rozprávať príbeh, zase druhá. V budovaní dramatického oblúku, detailnej psychologickej analýze hlavnej postavy ostal film svojim divákom dosť dlžný.

Výrazným kladom filmu je predovšetkým  skvelý herecký výkon Pyroman2 resizedvadsaťšesť ročného Tronda Nilssena, dokonalého vo výraze očí i v pohybe. Zásluhou práve tohto herca sa postava Daga plasticky dopĺňa a formuje. Trond Nilseen má za sebou štyri filmy a pred sebou veľkú hereckú budúcnosť. Renomé režiséra si mali možnosť nedávno overiť aj diváci Českej televízie, kde bežal seriál Okupácia (2015) podľa knižného bestselleru Jo Nesboa. Popisuje obsadenie Nórska ruskými vojskami kvôli rozhodnutiu nórskej vlády prerušiť ťažbu ropy v Severnom mori. Je to skvelá séria, napísaná s presnou znalosťou chovania okupantov so všetkými diplomatickými, politickými i vojenskými taktikami a stratégiami. Zároveň testuje i schopnosť domáceho obyvateľstva pochopiť reálne Pyroman resizenebezpečenstvo a zachovať sa morálne.

V rámci prehliadky severských filmov Scandi sme videli aj Skjoldbjærgov film V hlbinách (2013), kde má dráma úmrtia jedného z členov tímu, ktorý má na morskom dne zvárať potrubie na prepravu ropy, predsa len širší rozsah a akúsi zmysluplnejšiu pointu. I vďaka prehliadke Scandi máme možnosť zadívať sa pozornejšie na nórsku kinematografiu. Minulý ročník predstavil filmy Hansa Pettera Molanda Odkaz vo fľaši (2016),  Boj snežného pluhu s mafiou (2014) a Bezva chlap (2010)  tohto roku sú to okrem filmov Erica Skjoldbjærga i Posledný kráľ (2016) Nilsa Gaupa a Vlna (2015)  Roara Uthauga.

Pyroman5 resizePyroman (Pyromanen),  Nórsko, 2016
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Erik Skjoldbjærg